Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Smart představuje omlazené EQ ForTwo & ForFour a hlásá návrat ke kořenům

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Omlazená verze dvoumístného a čtyřmístného městského mini nově nabízí pouze elektrický pohon, omlazený design a řadu technologických inovací.

Oficiální premiéra vozu je sice naplánována až na 10. září, tedy v průběhu frankfurtského autosalonu IAA 2019, sesterská automobilka Mercedesu se však rozhodla vypochodovat s kůží na trh již nyní. A podle prohlášení automobilky se můžeme těšit na „návrat ke kořenům,“ který doprovází radikálně jednoduchý design a moderní technologická výbava.

Nevíte, co si pod termínem „návrat ke kořenům“ představit? Sesterská automobilka Mercedes-Benz se totiž zabývala vývojem městského a lokálně bezemisního automobilu ještě dávno předtím, než byla značka Smart založena. První elektromobil se pak v portfoliu objevil v roce 2007 a od té doby byl stálou součástí nabídky. V minulém roce pak automobilka ohlásila úmysl stát se čistě elektrickou značkou a faceliftované modely ForTwo a ForFour tento krok dokládají.

Při vývoji omlazeného designu se pak návrháři inspirovali u konceptů ForEase a ForEase+, které Smart prezentoval již na loňském autosalonu v Paříži. Nejvýraznějším prvkem přídě je nová maska se síťovitým designem, která narostla na rozměrech a posunula se o něco níž. Výrazné čelní světlomety se pak chlubí možností osazení Full-LED technologií.

V krajních částech nárazníku pak stojí za zmínku ještě dvojice vertikálních přívodů vzduchu, které dotváří dynamický vzhled vozu. Ten by z boku měly umocňovat výraznější podběhy a v zadní části stojí za pozornost nová světla s grafikou vytvořenou seskládáním stovek LED diod. Automobilka také poprvé nadělila modelům ForTwo a ForFour rozdílné přední masky, kdy čtyřmístný model má působit spíše sportovně, než přátelsky.

Design kabiny zůstává víceméně stejný, přesto i tady nalezneme několik působivých inovací. Například prostor před voličem převodovky nově nabídne možnost odložení telefonu, nebo dvojici vyjímatelných držáků na pití. Podstatně důležitější novinkou by však měl být nový displej infotainmentu, který nabídne snazší ovladatelnost a lepší komunikaci se smartphony a chytrou elektronikou.

Automobilka navíc přepracovala i svou mobilní aplikaci, která umožňuje vzdálenou kontrolu stavu nabití baterie, nebo možnost přednastavit si klimatizaci.

Co se (bohužel) nezměnilo je pohonné ústrojí, které by však stále mělo nabídnout dostatek výkonu k pohybu po městě, pro který byl Smart stvořen. V zadní části je stále uložen elektromotor o výkonu 60 kW (82 k) s točivým momentem 160 Nm, který čerpá energii z baterií o kapacitě 17,6 kWh.

Automobilka sice nezveřejnila technická parametry nového vozu, potvrdila však jeho dojezd 159 kilometrů podle měřícího cyklu NEDC. Dojezd je tak spíše zklamáním, podle automobilky však stále mnohonásobně překonává průměrný nájezd lidí pohybujících se běžně po německých městech. Dojezd 159 km přitom nabízela i předfaceliftová varianta Smartu ForTwo. Větší ForFour byl dojezdem omezen pouze v rozsahu 137 – 155 km.

S omezeným dojezdem se však Smart rozhodl bojovat nabídkou volitelné palubní nabíječky o výkonu až 22 kW, která podporuje i funkci rychlonabíjení a měla by být schopna zajistit vozu dobití z 10 % na 80 % za méně než 40 minut. Zůstává však i možnost nabíjet Smart klasicky ze zásuvky, ačkoliv tady již automobilka rychlost nezmiňuje. Dostatek energie pro „běžné dojíždění“ by však zákazníci měli mít zhruba již po třech a půl hodinách nabíjení. S dojezdem by navíc měla pomoci i výkonnější rekuperace, díky které dokáže vůz brzdit jen za použití motoru.

Automobilka sice prozatím nezveřejnila ceny omlazeného modelu, vzhledem k minimu technických inovací se však očekává, že se cena oproti současné nabídce příliš nezmění.

Za připomínku však stojí, že pro Daimler/Mercedes se jedná o poslední úpravu Smartu ve vlastní režii. Před několika měsíci totiž mateřský Daimler prodal 50 % svého podílu ve Smartu čínskému průmyslovému gigantu Geely, který vlastní například i Volvo. Vývoj dalšího modelu, jehož příchod se očekává v roce 2022, tak bude již v duchu německo-čínské spolupráce.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme