Soutěžní Škoda 130 L na prodej: Auto po renovaci ale není levné!

Soutěžní Škoda 130 L
Soutěžní Škoda 130 L
Soutěžní Škoda 130 L
Soutěžní Škoda 130 L
12 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (5)
Závodní Škody 130 L vzniklo pouhých 200 kusů. Pokud máte 550.000 korun, máte šanci jednu z nich získat. Jenže, je na prodej za tuto nikterak malou sumu opravdu originální mladoboleslavský závoďák?

Vzácná Škoda 130 L, coby závodní speciál stavěný v letech 1984 až 1988, se objevil nejen na německém inzertním serveru mobile.de, ale také v české inzerci. Vůz po skončení renovace, který na fotkách skutečně vypadá jako nový, nabízí jedna brněnská firma specializující se na prodej veteránů. Pokud si vůz koupíte v ČR, zaplatíte výše zmíněnou částku přesahující půl milionu. Pro zájemce ze zahraničí, kteří auto objeví v německé inzerci, je však cena vozu výrazně vyšší, a sice přesahující sumu 900.000 korun. Otázkou je, jaká je skutečná hodnota tohoto vozu.

Informace u nabídky říká, že se jedná o tréninkové auto. Označení 130 L je však poněkud zavádějící, neboť v zásadě evokuje vrcholnou běžnou verzi těchto škodovek z let 1984 až 1988, tedy do příchodu motoru z Favorita.

130 L nebo spíš 130 L/A?

Spíše než o 130 L ale jde o 130 L/A (deLuxe/Amateur). Právě „eláčko“ bylo původně určené jako tréninkové vozidlo pro závodníky, kteří jezdili rallye na ostrém L/R. Čím se ale tyto verze odlišovaly? Bohužel poměrně výrazně, a to technicky. Verze L/A používala motor o objemu 1290 cm3. Výkon uvádí prodávající 100 kW, oficiální prameny ale mluví maximálně o 95 kW. Výkon 100 kW nabízela pouze verze 130 R/H na základě kupé Škoda Rapid. Ta byla ovšem vyrobena jen v jediném prototypu. Startoval pouze v sérii vytrvalostních závodů, neboť než jej stihla Škoda nasadit do seriálu skupiny H, byla tato z důvodu havárii v roce 1989 zrušena.

Tréninková Škoda 130 L/A také používala standardně odlišně řešený podvozek v porovnání s R/H. Závodní verze byla vybavena zadní kyvadlovou-úhlovou nápravou s úhlem osy kývání 10 stupňů, známou ze slavné a úspěšné okruhové 130 RS. Trojúhelníková ramena jsou u ní vcelku. Naproti tomu verze L/A se musela spokojit s kyvadlovou-úhlovou nápravou z běžných lepších modelů škodovek této řady. Ta byla, jak známo, svařena ze dvou částí, kdy původní podélné rameno kyvadlové nápravy, doplnilo šikmé v kombinaci s hnacími poloosami.

Verzi L/A dále chyběl mohutný spoiler na víku motorového prostoru, který ovšem prodávaný vůz má. A pak je tady nesrovnalost ohledně vytažených blatníků. Ani tyto původní auta 130 L/A ale také L/R neměla. Jak nám prozradil Jan Voříšek, sběratel a znalec vozů Škoda s motory vzadu a také Simca, vytažené blatníky obsahovala sériově pouze raritní verze 130 L/R/Evo, která se však v tuto chvíli nabízí k prodeji na Slovensku za částku 13,5 milionů korun. Jde však o jediný, opravdu zcela originální exemplář na světě.

Co je to tedy za auto?

Přesně tuhle otázku jsme si položili při psaní článku. Informací v inzerátu prodávající moc neposkytuje. Navíc auto se údajně nabízí už dva roky. Také výrazně odlišná cena mezi nabídkou v Česku a v Německu je minimálně pozoruhodná. Nevíme, možná se jedná o běžný postup…

V každém případě částka přes půl milionu za auto, které má ohledně svého původu hned několik otazníků nám přijde nepřiměřená. Ale jak se říká „Každé zboží má svého kupce“. Proto i tato škodovka si jej patrně v budoucnu najde. A prodávající to dobře ví. Zvlášť v době, kdy i běžné sto dvacítky někdy atakují stotisícovou hranici:

Video placeholder
Soutěžní Škoda 130 L na prodej: Auto po renovaci ale není levné! • Zdroj: auto.cz

Vstoupit do diskuze (5)