Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Speciality Škody pro Čínu: Čtyři SUV, Rapid kříženec a záhadná čísla

Jiří Baborský
Diskuze (1)
Yeti, sedmimístný Kodiaq, jeho sportovně střižený derivát a crossover na bázi Fabie. Tak má do roku 2020 vypadat terénně laděné portfolio české značky na čínském trhu.

Škoda vyvezla svůj první automobil do Číny už v roce 1935. Tím premiantem byl Popular. O rok později už tam česká značka měla pět obchodních zastoupení. Ve velkém se ale škodovka vydala do Říše středu až v roce 2007, kdy se v Číně začala vyrábět novodobá Octavia. Dnes škodovky kompletně vznikají ve čtyřech čínských továrnách: Ning-po, An-tching, I-čeng a Nan-ťing). Celkem se jich v Číně prodalo už 1,7 milionu, loni to bylo 282.000 vozů, což představuje čtvrtinu celkové produkce značky a historický rekord. Čína je od roku 2010 největším trhem české automobilky, která plánuje tamní odbyt do roku 2020 zdvojnásobit.

Zásadní měrou k tomu má přispět takzvaná SUV ofenziva, odstartovaná asijskou premiérou konceptu Vision S. My jej dobře známe už ze ženevského autosalonu a před časem jsme se s ním i krátce svezli.

Z VisionS se ještě letos vyklube velký sedmimístný Kodiaq a designérský tým už finišuje práce i na jeho sportovní variantě, která vsadí na stejný recept jako třeba BMW X4/X6. Záď bude strmě klesat a linie střechy tak navodí dojem jakéhosi SUV kupé. Zda se bude prodávat i v Evropě, ještě není definitivně rozhodnuto, stejně jako v případě dalšího chystaného modelu, o kterém se zatím moc nehovoří: SUV, respektive crossover s pohonem předních kol, vznikne na bázi malé fabie a postaví se proti autům jako Kia Soul, Peugeot 2008 nebo Renault Captur.

Čínský úspěch škodovky ale není samozřejmou záležitostí. Tamní zákazníky bylo a stále je nutné patřičným způsobem zpracovat. Třeba yetiho asijské začátky nebyly lehké. Číňané si k němu neuměli najít cestu, pro tamní řidiče byl možná málo chlapský a pro řidičky zase málo ženský.

Zásadní zlom v oblibě tohoto modelu nastal loni v létě, kdy se česká značka spojila s kapelou Five Brothers. Pro nás Evropany neznámá partička „lunetiků“ jsou v Číně megastar nejvyšší úrovně, národ je miluje a hlavně následuje. Takže když se pět bratrů objevilo v kampani na yetiho, prodeje začaly strmě stoupat z rozpačitých stovek na uspokojivé tisíce.

Geniální marketingový proto škodovka dál rozvíjí, a tak jsme si mohli Five Brothers naživo poslechnout i při asijské premiéře VisionS na pekingském autosalonu. Bodyguardi měli spoustu práce uhlídat stánek automobilky, dav šílel a z české designové studie se rázem stala hvězda autosalonu.

Video se připravuje ...

Křišťálové botky

Ke škodováckým konceptům v poslední době neodmyslitelně patří tradiční český křišťál. Na SUV VisionS ho bylo v Pekingu o pár kilo víc, než při světové premiéře na ženevském autosalonu. Mluvíme o jeho nových blyštivých kolech. Nebývá zvykem, aby se studie v mezičase přezula, a tak jsme se na důvod zeptali šéfdesignéra Jozefa Kabaně. „Superstar také nevystupuje dvakrát ve stejném oblečení. Tak jsme se rozhodli pro další show VisionS oživit. Nic víc za tím není. „Jsme na ta kola nesmírně pyšní. Vyrobila je pro nás jablonecká Preciosa pracné technologie stardust. Na každém kole je 68 hodin ruční práce, kdy se 2000 finálních krystalů skládá tak, aby správně lámaly světlo a vytvářely požadovaný efekt. Naše snaha je dostat do aut trochu z umění. Aby to nebylo jen o tom oleji a benzinu,“ svěřil se Kabaň.


Octavia lehce kořeněná

Tahounem prodejů je i v Číně Octavia. Na pekingském výstavišti se prezentovala s decentními úpravami pro modelový rok 2017. Nově tam teď mají všechny verze ostřejší přední nárazník z verze RS. Nabídku doplňků rozšířil paket černých prvků karoserie včetně velké panoramatické střechy, uvnitř přibyl tříramenný volant a nové dekorační materiály. Na rozdíl od české octavie ale ta asijská nedostane do seznamu příplatků adaptivní tlumiče DCC.


Rapid kříženec

Zatímco ostatní škodovky vypadají v Číně stejně jako ty naše, Rapid představuje výjimku. Je nepatrně větší, a i když se českému protějšku na první pohled dost podobá, hlavně zadní partie je zcela jiná. Vychází totiž z indického Volkswagenu Vento.


Yeti dlouhán

Od konce roku 2013 se v Číně vyrábí prodloužená verze yettiho, která lépe vyhovuje vkusu tamních zákazníků. Rozvor se natáhl o 60 mm z původních 2578 mm na 2638 m, celková délka narostla na 4459 mm. Jak jsme si na místě vyzkoušeli, yettimu čínská úprava prospěla a nejedna česká rodina by nášup místa vzadu jistě ocenila. Ale smůla. Yeti dlouhán se do Evropy nepodívá.

Pro zdůraznění off-roadového charakteru se náhradní kolo přesunulo do samostatného držáku, který musíte před naložením zavazadel odklopit do strany.


Záhadná čísla

Spousta aut prodávaných v Číně má vedle tradičního modelového označení ještě nějaké číslo. Co znamená, není vůbec lehké zjistit. Automobilky totiž používají nejrůznější šifry. Třeba u škodovek vyjadřuje trojčíslí točivý moment motoru. Ale ne jeho přesnou hodnotu, jen určitý interval. TSI 230 například znamená motory s krouťákem 200 až 250 N.m, TSI 280 zase pokrývá oblast 250 až 300 N.m a podobně.


Otázka (ne)vkusu

Číňané si potrpí na nejrůznější blyštivá cingrlátka, mezi nenápadné úpravy před vstupem auta na tamní trh tak patří dozdobení chromovanými emblémy a rámečky. Kromě Fabie má trochu toho chromu na předním blatníku každá škodovka. Dost nám to připomíná garážový tuning pomocí samolepek ze supermarketu…


Rozhovor: Nechceme Škodu tříštit na evropské a čínské modely

Šéfdesignér Škody Jozef Kabaň o přínosu Číny pro vzhled českých aut, o hledání univerzálního designu a o oblíbeném křišťálu

Škoda nabízí v Evropě i v Číně shodná auta, přitom jde o dramaticky rozdílné kultury. Jak to ovlivňuje práci designérů?

Diskutovalo se o tom, že Čína chce jiná auta než Evropa. Evropa nechápe Čínu a Čína nechápe Evropu. My jsme se přesto pokusili najít recept na jednotný produkt, nechceme značku tříštit na modely pro jednotlivé regiony. Skvělé ohlasy na Fabii, Superb, studii VisionC nebo aktuální VisionS ukazují, že se nám to povedlo. Velký podíl na tomto úspěchu nese i náš čínský designérský tým.

Vy máte v Číně tým designérů? Co všechno je jejich úkolem?

Dříve se starali pouze o detailní úpravy spojené s uvedením vozu na tamní trh. Řešili odchylky v použitých technologiích, vybírali potahové látky a dekorační prvky, vytvářeli kombinace výbav a navrhovali drobné ozdobné prvky. Nicméně se ukázalo, že ti lidé jsou tak dobří, že se z nich dá vytěžit mnohem víc. V současné době s nimi intenzivně spolupracujeme od prvních skic a konečná podoba vozu je pak společným dílem českého a čínského týmu.

Jaké škodovky už nesou jejich rukopis?

Rozhodně aktuální Fabia a Superb a samozřejmě studie VisionS i produkční model, který na jejích základech vznikne.

Můžete rozlišit, které prvky designu jsou ušité na míru čínským zákazníkům a které naopak těm evropským?

Pojďme to vzít na příkladu Vision S. Třeba aplikace českého skla a přiostřené rysy ve velké míře vycházejí z hladu čínské strany. Pro ni byla naše auta vynikající, ale to nestačilo. Kvalitní a prostorné auto je skvělé, ale člověk chce mít ze života víc. Takže se snažíme hodně pracovat na té emocionální stránce. V podstatě můžeme říci, že díky poptávce čínského trhu pro nás bylo mnohem jednodušší prosadit aktuální ostrý designový styl a celkově dokážeme do aut rychleji dostávat prvky, o kterých bychom jinak z nostalgického evropského pohledu dlouho diskutovali. Díky Číně zkrátka umíme dělat některé kroky rychleji.

Čína je tedy takový urychlovač inovací…

Jakkoli to může znít paradoxně, tak ano. Dám vám jeden příklad. Oni třeba už dlouho chtějí mít v autech výhradně LED světla. My v Evropě o tom léta debatujeme, jako kdyby to byla kdovíjaká velká věc. Díky Číně se aplikace LED do škodovek významně urychlila.

Mnoho debat se také vedlo o dvoudílných koncových svítilnách. Zdali je to téma pro škodovku nebo se ho mají držet jiné koncernové značky. Po prvních jednáních s Čínou nebylo co řešit. Jednodílná světla nejsou po chuti čínskému cítění a díky tomu dnes třeba máme na superbu dvoudílná světla zasahující až do víka kufru.

A co je tedy tím evropským přínosem?

Hlavním úkolem evropského vlivu je udržet kontrolu nad emocemi a nepodlehnout jim. Já si na škodovce strašně vážím toho, že nachází rozumné propojení emocí s tím, co ji udělalo známou a výjimečnou – s funkcionalitou. Ergonomie, prostornost, praktičnost, to jsou vlastnosti, které se mohou při neopatrném chování designéra snadno vytratit. I proto se my designéři snažíme být sami vůči sobě velmi kritičtí a osobně si myslím, že se nám v posledních letech daří najít optimální cestu.

Na čínských verzích nenajdeme moc odlišností, ale nejde si nevšimnout chromovaných ornamentů na předním blatníku. Bez toho se Číňané neobejdou?

Když si dají různí lidé stejné jídlo, každý si ho ve finále dokoření podle svého. S auty je to stejné. Nabízíme jednotný základ, ale pořád necháváme prostor pro jemné doladění maličkostí podle regionálního vkusu.

V souvislosti s VisionS čtenáři vášnivě diskutují o nepravidelných výřezech blatníků. Líbí se i nelíbí. Jde jen o výstřelek konceptu?

Víte co by bylo zlé? Kdybychom ukázali auto a nevznikla by žádná diskuze. Pokud to vaše čtenáře uspokojí, výřezy blatníků budou u všech našich SUV hranaté. Půjde o jeden ze společných znaků terénně laděných modelů.

Prozradíte nějaký další?

Třeba mlhovky přesunuté ze spodní části nárazníku nahoru.

Design škodovek se v posledních letech výrazně změnil, s rapidem a octavií přiostřil, superb nebo VisionS jsou vyloženě dravá auta. Už jste v cíli?

Designér si musí dávat pozor na tempo změn, jaké pro značku zvolí. Tady nejde o jeho ego. Procházíme konstantním vývojem a i VisionS je jen krok k další budoucnosti. Budeme přitvrzovat, ale chceme to dělat tak, abychom neztratili zákazníky, kteří mají naši značku rádi a kteří nám věří.

Můžete prozradit něco o sportovním derivátu chystaného velkého SUV? Můžeme čekat víc než jen strměji klesající střechu?

K tomu co říkáte, si přidejte ještě tak 30 % emocí a budete blízko.

Jiří Baborský
Diskuze (1)
9. 5. 2016 07:40
proc tady zase visi na titulce
tenhle naprosto deb*ilni clanek o hnoji pod kterej nepisou ani ti nejvetsi vw xindl vymastenci?