Špičkové technologie v luxusních vozech přichází s kompromisem spolehlivosti
Technologie obklopující informační a zábavní systémy nových aut jsou problematické části, které přispívají k propadu ve skóre spolehlivosti. Kontraproduktivní přínos drahých výbav potvrdily statistiky.
Majitelé prémiových vozidel mohou zažívat pocit blaha díky přítomnosti nadstandardních prvků výbav na palubě vyšších konfigurací. Příjemné masáže, čištění nasávaného vzduchu, asistované řízení i inteligentní podvozek jsou drahé položky, ale po zveřejnění nových statistik se opět potvrdilo, že z hlediska spolehlivosti není o co stát.
Komfort během cestování je vykoupen servisní náročností. Podle nové analýzy společnosti J.D. Power jsou množící se technologie pokrokových informačních a zábavních systémů nejproblematičtější částí a u novějších modelů je přemíra nadstandardní elektroniky zdrojem poruchovosti.
Tisková zpráva z letošního února potvrzuje obecný trend zvyšování celkové spolehlivosti automobilů, současně jsou statisticky podloženy problémy spojené s vybavenějšími verzemi. Omámení luxusem je lákavé, dokud systémy fungují, poté nastává bleskové vystřízlivění. Rozdíly mezi velkorysými specifikacemi a masově prodávanými tuctovkami neustále narůstají, propast ve spolehlivosti mezi levnějšími značkami na masovém trhu (např. Kia) a drahými konkurenty (např. Tesla) je největší za posledních 34 let.
Nůžky se stále více rozevírají kvůli implementaci stále složitějších technologií, multifunkční infotainmenty a rozmařilé příplatky jsou důvody pádu luxusních značek pod průměr zveřejněné studie spolehlivosti. „V automobilovém průmyslu je typické zavádět koncepty a funkce tak, že je výrobci uvolní jako první do prémiových vozidel,“ konstatoval Frank Hanley ze společnosti J.D. Power.
Postupem času se stává, že nepříliš prověřené novinky začnou být pomalejší, méně použitelné nebo zcela zastaralé. V tomto ohledu studie konkrétně poukázala na vestavěné rozpoznávání hlasu, konektivitu Android/Apple, bezdrátové připojení, odezvu dotykové obrazovky a špatným výsledkům pomohly také navigační programy. Zmíněná Tesla je dále známá problémy s autopiloty nebo nefunkčním varování před kolizí.
Nejméně defektů zaznamenaly značky Lexus, Genesis, Kia, Buick a Chevrolet. Pomyslnou desítku nejlepších doplňuje Mitsubishi, Toyota, Hyundai, Mini a Nissan. Teprve 13. pozici obsadila Mazda a až 15. skončilo BMW. Další stálice tuzemského trhu jako Volkswagen, Mercedes-Benz, Audi, Ford, Porsche, Volvo či Land Rover zapadly pod stanovený průměr konečných výsledků.