Splaskla elektromobilní bublina? Akcie některých značek strmě padají
Tržní hodnota vybraných značek vyrábějících elektrická auta v posledních letech spadla o desítky procent. Od začátku roku 2024 se příliš nedaří ani Tesle, dosud nejhodnotnější automobilce světa.
Růst prodejů elektrických aut začíná zpomalovat. Trh se sytí velmi rychle, noví zájemci o lokálně bezemisní vozy totiž přibývají mnohem pomaleji. Vina leží na stále vysokých cenách většiny elektromobilů a také specifickém užívání, které vyžaduje nutnost domácího dobíjení za mnohem nižší ceny než u veřejných nabíječek. A zapomenout nesmím ani na omezování či ukončování státní podpory nákupu elektroaut na některých trzích včetně Spojených států, Francie či Německa.
Není proto divu, že automobilky specializované na výrobu těchto vozů nezažívají zrovna nejlepší období. Jak upozorňuje server Newstream.cz, podle agentury Bloomberg značky Nikola, Fisker, Rivian, Lucid, NIO, XPeng, Polestar, Canoo a Lordstown Motors v porovnání s roky 2020 a 2021 ztratily většinu své hodnoty.
Jestliže ve zmíněném období jejich tržní kapitalizace dohromady dosahovala 470 miliard dolarů, aktuálně klesla na 64 miliard dolarů. Jedním z největších „smolařů“ je americká Nikola, jejíž akcie v posledních 12 měsících spadly o 99 %. Zakladatel značky Trevor Milton byl totiž loni v prosinci odsouzen na čtyři roky za lhaní investorům o technologiích, kterými Nikola disponuje.
Pomyslné splasknutí bubliny postihlo také Teslu, největší automobilovou hvězdu 21. století. Ta od začátku letošního roku ztratila přibližně pětinu své hodnoty, což představuje přes 150 miliard dolarů (asi 3,5 bilionu korun).
A vystřízlivění nezasáhlo pouze nové hráče, ale i tradiční automobilky. Mercedes-Benz před několika dny revidoval plány, podle nichž měl od roku 2030 prodávat výhradně elektrická auta, pokud by tomu podmínky na trhu byly nakloněné. Přechod na bezemisní vozy nově nechává otevřený.
Renault si zase před několika týdny rozmyslel vstup na burzu se svou divizí Ampere, pod níž chce soustředit vývoj a výrobu elektrických aut. K podobnému kroku se odhodlal také německý Volkswagen, který chtěl nabídnout akcie své bateriové divize PowerCo.
V důsledku vysoké nabídky klesly ceny lithia v roce 2023 o 80 procent, samotné elektromobily ovšem až na výjimky zlevňují mnohem pomaleji, některé dokonce vůbec. Přitom výrobních kapacit je dostatek, naopak hrozí, že bude chybět poptávka ze strany firemních a soukromých zákazníků.