Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Splaskla elektromobilní bublina? Akcie některých značek strmě padají

Ondřej Šámal
Diskuze (123)

Tržní hodnota vybraných značek vyrábějících elektrická auta v posledních letech spadla o desítky procent. Od začátku roku 2024 se příliš nedaří ani Tesle, dosud nejhodnotnější automobilce světa.

Růst prodejů elektrických aut začíná zpomalovat. Trh se sytí velmi rychle, noví zájemci o lokálně bezemisní vozy totiž přibývají mnohem pomaleji. Vina leží na stále vysokých cenách většiny elektromobilů a také specifickém užívání, které vyžaduje nutnost domácího dobíjení za mnohem nižší ceny než u veřejných nabíječek. A zapomenout nesmím ani na omezování či ukončování státní podpory nákupu elektroaut na některých trzích včetně Spojených států, Francie či Německa.

Není proto divu, že automobilky specializované na výrobu těchto vozů nezažívají zrovna nejlepší období. Jak upozorňuje server Newstream.cz, podle agentury Bloomberg značky Nikola, Fisker, Rivian, Lucid, NIO, XPeng, Polestar, Canoo a Lordstown Motors v porovnání s roky 2020 a 2021 ztratily většinu své hodnoty.

Jestliže ve zmíněném období jejich tržní kapitalizace dohromady dosahovala 470 miliard dolarů, aktuálně klesla na 64 miliard dolarů. Jedním z největších „smolařů“ je americká Nikola, jejíž akcie v posledních 12 měsících spadly o 99 %. Zakladatel značky Trevor Milton byl totiž loni v prosinci odsouzen na čtyři roky za lhaní investorům o technologiích, kterými Nikola disponuje.

Pomyslné splasknutí bubliny postihlo také Teslu, největší automobilovou hvězdu 21. století. Ta od začátku letošního roku ztratila přibližně pětinu své hodnoty, což představuje přes 150 miliard dolarů (asi 3,5 bilionu korun).

Video se připravuje ...

A vystřízlivění nezasáhlo pouze nové hráče, ale i tradiční automobilky. Mercedes-Benz před několika dny revidoval plány, podle nichž měl od roku 2030 prodávat výhradně elektrická auta, pokud by tomu podmínky na trhu byly nakloněné. Přechod na bezemisní vozy nově nechává otevřený.

Renault si zase před několika týdny rozmyslel vstup na burzu se svou divizí Ampere, pod níž chce soustředit vývoj a výrobu elektrických aut. K podobnému kroku se odhodlal také německý Volkswagen, který chtěl nabídnout akcie své bateriové divize PowerCo.

V důsledku vysoké nabídky klesly ceny lithia v roce 2023 o 80 procent, samotné elektromobily ovšem až na výjimky zlevňují mnohem pomaleji, některé dokonce vůbec. Přitom výrobních kapacit je dostatek, naopak hrozí, že bude chybět poptávka ze strany firemních a soukromých zákazníků.

Ondřej Šámal
Diskuze (123)

Doporučujeme

Avatar - VlSk
30. 3. 2024 13:03
Re: Jednoduché
V mém případě to bylo 1 tankování za 14 dní a i tak to je 3 hodiny za rok. Oproti tomu s ev by to bylo i méně než hodinu, protože najedu míň a tím pádem bych každý den nenabíjel, ale každý 3 den.
Avatar - VlSk
30. 3. 2024 12:39
Re: Jednoduché
Tohle je klasika. Jakmile si koupím EV stal jsem se otrokem.
A uvažoval jste někdy, že vy jste otrokem spalováku? Dokonce mnohem víc než u EV?
Například ohledně čerpání paliva. Jste otrok benzínek. Vy tam musíte jet a načerpat benzín. Nikde jinde to neuděláte. Máte smůlu. U EV můžete čerpat elektřinu kdekoliv, za různou cenu, nejčastěji zdarma doma z fotovoltaiky. Nebo z normální zásuvky kdekoliv. Zásuvek máte v ČR poměrně dost. nechci je počítat, ale každý dům a většinou i každý přístřešek nebo bouda má jednu zásuvku a to i v nějaké neznáme ***i :-). To o benzínkách nemůžete říct a klidně se může stát že nejbližší benzínku budete mít třeba 20 km daleko.
Otrokem smradu, hluku, jste spíše se spalovákem.
Tak by mě zájímalo co jste tím myslel. Asi něco jiného. Můžete to napsat?
Avatar - VlSk
30. 3. 2024 12:25
Re: Jednoduché
Ano ať volný trh určí co je lepší. Měli by se tedy vrátit všechny dotace na spalovací auta, které byli v minulost. Měli by se přestat dávat dotace v současnosti. A to samé udělat i pro EV.
Pokud si myslíte, že na spalovací auta žádné dotace nebyly nebo dokonce nejsou tak jste sakra v omylu. Pak jste vy v bublině.
Například USA dávat tolik dotací na spalovací auta, že kdyby přestali tak by cena benzínu a nafty se rázem zdvojnásobila. Protože by se to těžařům, výrobcům a dalším přestalo vyplácet.
Když chcete B musíte to samé udělat i pro A.
Avatar - VlSk
30. 3. 2024 12:21
Re: Čože!?
Já to chápu tak, že když se říká, že splaskla bublina nemyslí se jen číslo na akciovém trhu, ale dle tohodle čísla které je nižší usuzujete na to že se stal nějaký problém s elektrormobily. To je to co se snaží článek navodit.
Což je samozřejmě nesmysl. Nikdo soudný nebude na základě ceny akcií usuzovat na to zda dané firmy fungují nebo ne. cena akcií je loterie pro dospělé a nemá nic společného s tím zda daná společnost funguje správně nebo ne.
Můžete zde namítat že to co říkám není pravda. Ale je to tak. Cenu akcií neurčuje to jak firma funguje, ale to zda si lidi kupují a prodávají akcie. A ti to dělají jen na základě svého vlastního rozhodnutí. Tj. podle toho zda si myslí, že to pro ně má užitek nebo ne. Chápete tuhle souvislost?
Stačí sebemenší článek v novinách a cena akcií se změní protože i lidi co valstní akcie si myslí něco jiného a začnou prodávat nebo nakupovat. Ale firma dál bude vyrábět, dál bude prodávat, protože investice dané firmy byly spotřebovány a naplánovány třeba i 5 let před tím.
Například o Tesle se od jejího samotného začátku říká že další rok zkrachuje. Nic takového se nestalo. Stejně tak se to říká o Polestaru a o dalších značkách.
Na závěr klidně si myslete, že je to bublina, ale prostě nemáte pravdu a tenhle článek jen těží z emocí slova bublina spojeným s ev.
Avatar - Barrichello
3. 3. 2024 16:13
Re: Bublina splaskla
Jojo, jeden model kterému konkureje 17 500 modelů spalováků :-) :-) :-) :-) :-) :-)