Nic nevyrobila a přesto má automobilka větší hodnotu než Ford
Žádné akcie v automobilovém sektoru ale nejsou lepším ukazatelem vitality na akciových trzích než akcie firmy Nikola.
Tento ctižádostivý výrobce nákladních aut s elektrickým a vodíkovým pohonem debutoval na trhu Nasdaq minulý týden díky fúzi se společností bez podnikatelského plánu VectoIQ Acquisition, zato ale s akciemi na burze. Letos čeká nulové výnosy a první miliardu dolarů ročně plánuje až v roce 2023. Akcie za těch pár dnů přesto posílily o více než 100 procent. Píše o tom agentura Bloomberg.
Pro srovnání - automobilka Ford Motor letos očekává výnosy kolem 115 miliard USD (2,7 bilionu Kč). A aby toho nebylo málo, firma Nikola má díky vysokému růstu ceny akcií už teď vyšší tržní kapitalizaci než automobilka Ford Motor, která vznikla před téměř 117 lety.
Tržní hodnotu automobilky Tesla, která ještě nevykázala roční zisk, skeptici dlouho zpochybňují. Pondělním zvýšením tržní kapitalizace firmy Nikola na 26 miliard USD ale investoři vzali hodnotu výrobce aut s nulovými emisemi pojmenovaného rovněž po srbsko-americkém vynálezci Nikolovi Teslovi o několik řádů výše.
"Cílem číslo jedna je pro společnost Nikola stabilní růst v čase," řekl výkonný předseda firmy Trevor Milton. Podle něj za růstem ceny akcií může být několik faktorů - jako příklad citoval i tweet, že firma zahájí příjem rezervací na svůj pickup Badger.
Osmatřicetiletý Milton založil společnost Nikola před pěti lety. Celková ztráta firmy od té doby do konce loňského roku činila 188,5 milionu USD. V příštím roce plánuje začít dodávat elektrický tahač Tre. Následovat mají v roce 2023 dva další modely s vodíkovým pohonem.
Zmíněný model Badger ale nakonec nemusí firma ani začít vyrábět. V žádosti o vstup na trh firma uvedla, že se zaměřuje na výrobu těžkých nákladních vozů třídy 8 a že výrobu modelu Badger neočekává dřív, než najde zavedeného výrobce, se kterým bude spolupracovat. Mluvčí firmy uvedl, že Nikola oznámí partnera v blízké budoucnosti, další podrobnosti však neposkytl.
S akciemi firmy Nikola se začalo obchodovat na burze díky takzvané reverzní fúzi s firmou VectoIQ Acquisition, s jejímiž akciemi se na burze obchoduje. Soukromé společnosti využívají taková převzetí k tomu, aby jim to pomohlo obejít zdlouhavý a složitý proces vstupu na burzu. Šéfem VectoIQ je Steve Girsky, bývalý místopředseda automobilky General Motors, který jí pomáhal vyvézt z bankrotu.
Na konci loňského roku měla Nikola v hotovosti 86 milionů USD. Před vstupem na burzu získala soukromý kapitál více než 500 milionů USD, mimo jiné od CNH Industrial, výrobce náklaďáků propojeného s italskou miliardářskou rodinou Agnelliových. CNH rovněž loni investovala do Nikoly 100 milionů USD.
Nikola plánuje postavit závod ve Phoenixu a začít s výrobou nákladních aut v roce 2021. Očekává, že plné kapacity výroby 30.000 aut na vodíkový pohon ročně dosáhne do roku 2027, o rok později už by firma chtěla vyrábět 15.000 elektrických vozů.
Ačkoliv Nikola tvrdí, že má rezervace na 14.000 nákladních aut s vodíkovým pohonem, z jejichž prodeje by měla získat deset miliard USD, jsou tyto transakce daleko od dokončení. V dubnu firma potenciálním investorům řekla, že jedná s partnery o přeměně předběžných objednávek na závazné smlouvy se zálohou.