Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nic nevyrobila a přesto má automobilka větší hodnotu než Ford

ČTK
Diskuze (8)

Žádné akcie v automobilovém sektoru ale nejsou lepším ukazatelem vitality na akciových trzích než akcie firmy Nikola.

Tento ctižádostivý výrobce nákladních aut s elektrickým a vodíkovým pohonem debutoval na trhu Nasdaq minulý týden díky fúzi se společností bez podnikatelského plánu VectoIQ Acquisition, zato ale s akciemi na burze. Letos čeká nulové výnosy a první miliardu dolarů ročně plánuje až v roce 2023. Akcie za těch pár dnů přesto posílily o více než 100 procent. Píše o tom agentura Bloomberg.

Pro srovnání - automobilka Ford Motor letos očekává výnosy kolem 115 miliard USD (2,7 bilionu Kč). A aby toho nebylo málo, firma Nikola má díky vysokému růstu ceny akcií už teď vyšší tržní kapitalizaci než automobilka Ford Motor, která vznikla před téměř 117 lety.

Tržní hodnotu automobilky Tesla, která ještě nevykázala roční zisk, skeptici dlouho zpochybňují. Pondělním zvýšením tržní kapitalizace firmy Nikola na 26 miliard USD ale investoři vzali hodnotu výrobce aut s nulovými emisemi pojmenovaného rovněž po srbsko-americkém vynálezci Nikolovi Teslovi o několik řádů výše.

"Cílem číslo jedna je pro společnost Nikola stabilní růst v čase," řekl výkonný předseda firmy Trevor Milton. Podle něj za růstem ceny akcií může být několik faktorů - jako příklad citoval i tweet, že firma zahájí příjem rezervací na svůj pickup Badger.

Osmatřicetiletý Milton založil společnost Nikola před pěti lety. Celková ztráta firmy od té doby do konce loňského roku činila 188,5 milionu USD. V příštím roce plánuje začít dodávat elektrický tahač Tre. Následovat mají v roce 2023 dva další modely s vodíkovým pohonem.

Zmíněný model Badger ale nakonec nemusí firma ani začít vyrábět. V žádosti o vstup na trh firma uvedla, že se zaměřuje na výrobu těžkých nákladních vozů třídy 8 a že výrobu modelu Badger neočekává dřív, než najde zavedeného výrobce, se kterým bude spolupracovat. Mluvčí firmy uvedl, že Nikola oznámí partnera v blízké budoucnosti, další podrobnosti však neposkytl.

S akciemi firmy Nikola se začalo obchodovat na burze díky takzvané reverzní fúzi s firmou VectoIQ Acquisition, s jejímiž akciemi se na burze obchoduje. Soukromé společnosti využívají taková převzetí k tomu, aby jim to pomohlo obejít zdlouhavý a složitý proces vstupu na burzu. Šéfem VectoIQ je Steve Girsky, bývalý místopředseda automobilky General Motors, který jí pomáhal vyvézt z bankrotu.

Na konci loňského roku měla Nikola v hotovosti 86 milionů USD. Před vstupem na burzu získala soukromý kapitál více než 500 milionů USD, mimo jiné od CNH Industrial, výrobce náklaďáků propojeného s italskou miliardářskou rodinou Agnelliových. CNH rovněž loni investovala do Nikoly 100 milionů USD.

Nikola plánuje postavit závod ve Phoenixu a začít s výrobou nákladních aut v roce 2021. Očekává, že plné kapacity výroby 30.000 aut na vodíkový pohon ročně dosáhne do roku 2027, o rok později už by firma chtěla vyrábět 15.000 elektrických vozů.

Ačkoliv Nikola tvrdí, že má rezervace na 14.000 nákladních aut s vodíkovým pohonem, z jejichž prodeje by měla získat deset miliard USD, jsou tyto transakce daleko od dokončení. V dubnu firma potenciálním investorům řekla, že jedná s partnery o přeměně předběžných objednávek na závazné smlouvy se zálohou.

ČTK
Diskuze (8)

Doporučujeme

Avatar - JFK
11. 6. 2020 08:32
Re: bublina CICERO
:D :D :D

Jojo, je lepší, stačí zajet k potoku a nabrat si plnou nádrž.. Vůbec není výbušnej, vůbec není energeticky náročný na výrobu a vubec není problém ho skladovat pod správnou teplotou a tlakem v nádrži, která je z naprosto běžných materiálů..
10. 6. 2020 18:09
Re: Hmm
ako sa voláte ?
popinjay
to je čo za meno ?
to je prosím jeho meno - popinjay
vás sa kto čo pýtal ?
držte tú svoju smradľavú hubu
popinjay, je váš otec kongresman ?
alebo milionár ?
nie pane
tak ste v riti popinjay
Avatar - Mikesus
10. 6. 2020 16:51
Re: bublina
Nebo je na tom Ford tak špatně.
10. 6. 2020 16:16
bublina
Nikola aniž by něco produkovala má tržní kapitalizaci větší než FORD. Neuvěřitelný. Já mám dojem, že je to nafouknutá akciová bublina podobně jako Tesla. Nicméně ta alespoň něco produkuje a prodává. To možná pár lidí přijde o prachy až to praskne :D
10. 6. 2020 16:00
Hmm
Otec Majora Majora byl střízlivý bohabojný muž, který pokládal za největší vtip, když mohl zapřít svůj věk. Kolohnátský farmář, bohabojný, svobodymilovný, zákonů dbalý drsný individualista, přesvědčený o tom, že každá vládní podpora, pokud se ovšem netýká farmářů, zavání socialismem. Byl přívržencem usilovné pilné práce a odpůrcem těch žen lehčích mravů, které s ním nechtěly nic mít. Jeho specialitou byla vojtěška, na jejímž nepěstování velmi vydělával. Vláda mu velice dobře platila za každý metrák vojtěšky, který nevypěstoval. Čím víc vojtěšky nesklidil, tím víc peněz od vlády dostal, a každý halíř, který si takto nevydělal, vynakládal na nákup dalších pozemků, aby mohl množství nesklizené vojtěšky stále zvyšovat. Pokud šlo o nepěstování vojtěšky, nedopřával si tatínek Majora Majora ani chvilky oddechu. O dlouhých zimních večerech zůstával doma a neopravoval žádné postroje, a den co den vyskakoval k polednímu čile z postele, aby se přesvědčil, že pole zůstávají neobdělaná. Do půdy investoval velmi promyšleně a brzy nepěstoval více vojtěšky než kterýkoli jiný farmář z okresu.