Spojí se Volkswagen s FCA? Marchionne najednou nemá zájem
Začátkem března šéf FCA Sergio Marchionne nevyloučil možnost, že by se jeho koncern mohl v blízké budoucnosti sloučit s Volkswagenem. Snaží se o konsolidaci mezi výrobci osobních a užitkových aut, pochopitelně chce ušetřit náklady, nebo je spíše rozdělit mezi velké hráče. Na tom vlastně není nic divného, navíc se hodlá zabývat „čistšími“ a technicky dokonalejšími vozidly... Jistě, vývoj elektromobilů a hybridů je drahý! Možná se auta stávají spotřebním zbožím, ale třeba v oblasti těch nákladních situace nedopadla jinak...
Nyní své myšlenky uvádí na pravou míru: „Řekl jsem jen to, že pokud jste jedničkou mezi automobilovými výrobci v Evropě a někdo jiný se slučuje s dalším, což jej postaví do pozice velmi těsné dvojky, vaše první reakce je opětovné zvýšení náskoku.“ Marchionne samozřejmě narážel na akvizici Opelu francouzským koncernem PSA. „Jsme jediným přirozeným partnerem pro někoho, kdo to chce udělat, je to jako když hrajete šachy,“ dodal. Jenže zakopaný pes je v tom, že čekal na nabídku od Matthiase Müllera, místo aby přišel se svojí...
„Jestli chce přijít, ví, kde bydlím,“ nechal se slyšet nejvyšší muž VW. Na tiskové konferenci ve Wolfsburgu následně potvrdil, že mezi oběma muži dosud k žádnému kontaktu v tomto ohledu nedošlo. Jenže v jiné úterní diskusi s německými novináři, která se uskutečnila poté, mluvil Müller trochu jinak: „Nevylučuji konverzaci na toto téma. Bylo by ovšem velmi užitečné, kdyby pan Marchionne sděloval své úvahy také mně, nejen vám. Jsem si jistý budoucností Volkswagenu. Ať už s Marchionnem, nebo bez něj.“
Ve středu na tato slova Marchionne zareagoval: „Nebudu ho nahánět sám. O čem to mluví? Ale jestli mám pravdu ohledně konsolidace a faktu, že pro ni musíte nastavit měřítka, jsme pro něj tím nepřirozenějším místem. Jenom jsem nadnesl, že to není špatný nápad. Ne, nehodlám volat Matthiasovi. Nemám zájem.“.
Zdá se, že velký muž Fiatu a Chrysleru je... ehm... trochu paličatý. Jenže kdo má zájem na sloučení, případně volnější alianci s konkurentem? On... Němcům je to evidentně jedno. Fiat si na Chrysleru evidentně láme zuby, stejně jako předtím Daimler. Osobně dost dobře nechápu, proč do spojení vlastně šel. Sám měl přece finanční problémy a Chrysler krátce po rozpuštění německo-amerického koncernu řízeně zbankrotoval.
Jedinou značku, kterou Turín z amerického koncernu v Evropě zachoval, byla ta nejzdravější: Jeep. Zbytek se stáhl za oceán, jak Chrysler, tak Dodge. Od ní naopak oddělil divizi úspěšných pick-upů Ram. SRT existovalo samostatně pouze chvilku... A koneckonců ani dřívější aliance Fiatu s General Motors nepřinesla své ovoce. Pokud k dohodě Fiatu a Volkswagenu nakonec dojde, kdo z ní bude hlavně profitovat? Druhý jmenovaný, samozřejmě. Získá Alfu Romeo, o kterou měl zájem už na konci minulé dekády. Velmi pikantní...