Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Srážek se zvěří příliš neubývá. Nejrizikovější místo hlídá radar

Srna Index
Srna Index
Srna Index
Ilustrační foto
8 Fotogalerie
Marek Bednář

Dlouhodobě nejrizikovějším okresem je Benešov, mezi kraji se nejvíce nehod se zvěří stává v kraji Středočeském. Konkrétní nejrizikovější úsek silnice je však v Libereckém kraji.

Je-li na českých silnicích něco téměř konstantní, je to počet srážek se zvěří. Dokonce nejde jen o jejich absolutní počet, který byl za období od října 2024 do března 2025 na hodnotě 9.469 nehod, ale také o to, které kraje, okresy a oblasti patří k nejrizikovějším.

Mezi kraji je na tom nejhůř Středočeský s 1.621 nehodami s celkovou škodou 76 milionů korun, následuje Jihočeský kraj s 1.244 nehodami s celkovou škodou 55 milionů korun a Vysočina s 962 srážkami s celkovou škodou 43 milionů korun.

Počet srážek se zvěří v jednotlivých krajích
za období říjen 2024-březen 2025
Středočeský1621
Jihočeský1244
Vysočina962
Ústecký947
Plzeňský743
Olomoucký639
Zlínský638
Moravskoslezský620
Liberecký529
Královéhradecký454
Pardubický448
Jihomoravský382
Karlovarský227
Hl. město Praha15
Celkem9469
zdroj: SRNA Index/Generali Česká pojišťovna

Ve stejném pořadí byly kraje i v minulém půlroce, tedy mezi dubnem a zářím 2024, jen s drobně vyššími počty nehod. Celkem za ten půlrok došlo k 10.110 srážkám se zvěří. Zimní půlrok končící březnem 2025 tedy znamenal pokles o 6,3 %.

Mezi okresy je na tom nadále nejhůř Benešov ve Středočeském kraji s 310 nehodami a rizikem srážky v průměru každých 3,9 km silnic. Na druhém místě je okres České Budějovice s 272 nehodami celkem a rizikem srážky každých 4,1 km silnic. Třetí byl okres Česká Lípa s 259 nehodami, ovšem největším rizikem srážky na kilometr silnic – každých 2,5 km. První dvě místa jsou stejná jako v minulém sledovaném období, třetí byl tehdy okres Mladá Boleslav.

Nejrizikovější místo se také změnilo – ovšem ne zas tak moc. Zatímco za loňské léto to byla silnice II/262 mezi Českou Lípou a Zákupy, za poslední sledované období šlo o silnici I/38 mezi Oborou a odbočkou na Bezděz. Tento úsek silnice je nejrizikovější z pohledu tzv. shluků – míst poblíž sebe, kde dochází ke srážkám se zvěří opakovaně. Na 209 m dlouhém úseku se tu stalo 10 nehod během sledovaného období.

Celý tento 4,5 km dlouhý úsek, který vede v lese přes několik horizontů a mírných zatáček, byl svědkem 49 srážek se zvěří za sledované období. Nedávno v něm bylo zavedeno úsekové měření rychlosti 90 km/h.

Co dělat po srážce se zvěří?

Při srážce se zvěří se postupuje stejně jako při každé jiné nehodě. Zapněte výstražné dvojblinkry a 50 metrů za vůz (100 m na dálnici) – nebo tam, kde to má smysl, např. před horizont – postavte výstražný trojúhelník. Pak následuje volání záchranné službě, došlo-li ke zranění osob, a policii. Ta vyrozumí správce příslušné honitby, který přijede a o zvěř se postará.

Je-li to možné, přesuňte se (se všemi, kdo jeli v autě) za svodidla či co nejdéle od vozovky, pochopitelně ve výstražných vestách, a zavolejte svou pojišťovnu, příp. linku pomoci řidičům 1224, je-li nutný odtah nepojízdného vozidla.

Zraněnou zvěř ze silnice sami neodklízejte, protože může způsobit zranění ona vám, není-li mrtvá. Navíc se zbytečně vystavujete vysokému riziku od ostatních účastníků provozu. V žádném případě není možné si sraženou zvěř ponechat, právo manipulace mají myslivci a ponechání si zvířete by z pohledu zákona mohlo být hodnoceno jako pytláctví. 

Video placeholder
RooBadge: Plašička klokanů pro Volkswagen Amarok • Zdroj: Volkswagen

Zdroj info, foto: SRNA Index/Generali Česká pojišťovna | zdroj videa: Volkswagen