Šrotovné v ČR se již rýsuje: První návrh počítá s příspěvkem 30 tisíc Kč od podzimu
Příspěvek na podporu likvidace starého auta a nákup nového prosazují politici ČSSD. V prvním návrhu, který se v minulých dnech projednával na úrovni největších stran ČSSD a ODS, jsou zmíněny následující údaje. Příspěvek by měl činit asi 30 tisíc korun, tedy spíše méně než na Slovensku nebo v Německu, kde již programy naplno běží. Zatímco Německo rozdává 2500 eur z celkového balíku 5 miliard eur, na Slovensku můžete získat nejvýše 2000 eur a v Rakousku 1500 eur. U jižních a východních sousedů však počítá program se zapojením prodejců do zlevňování. Česká vláda má do kampaně investovat asi 2,5 miliardy korun, což by mohlo vystačit asi na 83 tisíc zájemců o takový příspěvek.
Zatím není jasné, jakou proceduru by případný zájemce o šrotovné musel absolvovat, ale návrh počítá s omezením ceny nového vozu na 500.000,-Kč vč. DPH. Automobil, který má být trvale vyřazen z provozu a ekologicky zlikvidován bude muset být ve vlastnictví žadatele o příspěvek nejméně 2 roky. Tato podmínka by měla předejít spekulacím s příspěvky.
Jak se u nás prodávala auta v březnu a v prvním čtvrtletí roku 2009? |
Český trh v březnu 2009: Pořadí značek |
Český trh (osobní a lehká užitková vozidla) se v prvním letošním čtvrtletí zmenšil o 16,5 %. Většina z tohoto propadu jde na vrub menšímu zájmu ze strany firem, které čekaly na uvolnění podmínek pro odpočet DPH, který se od dubna 2009 vztahuje na všechna osobní vozidla. Trh osobních vozů se meziročně propadl podstatně méně (asi o 6 %), ale například ve srovnání s rokem 2007 se u nás letos za první 3 měsíce roku prodalo o tisíc osobních automobilů více.
Většina ostatních evropských trhů, kde ještě nebyla zavedena státní podpora prodeje, zaznamenala v minulých měsících podstatně větší propad poptávky.