Šrotovné v Rusku odstartuje 8. března 2010

Právě na Mezinárodní den žen, který se v Rusku stále mohutně slaví, mají být podle Putinova pokynu otevřena místa, kde bude možné odevzdat automobil ruské výroby starší deseti let a získat tak státní dotaci 50.000 rublů (asi 30.000 Kč) na nákup nového auta, ať domácí či zahraniční značky, pokud bude vůz smontován v Rusku. Dostupných by tak mělo být více než 60 různých modelů aut.
Christěnko upozornil, že vrakovišť schopných zpracovávat stará auta je momentálně v Rusku jen 12 či 15. Nicméně doufá, že i tak šrotovné vzbudí zájem dostatečného počtu motoristů.
Ty však může odrazovat to, že za likvidaci vraku budou muset zřejmě zaplatit z vlastní kapsy tři tisícovky rublů (asi 1800 Kč). Program má být letos také omezen na Moskvu, Petrohrad a dalších 17 z více než 80 ruských regionů.
"Udělejte to tak, aby systém pracoval ekonomicky efektivně, skutečně pomohl domácímu automobilovému průmyslu a nezatěžoval občany," řekl Putin ministrovi. Připustil však, že s podobnými programy Rusko dosud nemá zkušenosti.
Vláda doufá, že šrotovné, na které je připraveno deset miliard rublů, zvýší poptávku o 200.000 vozů; tolik se momentálně prodá v zemi za dva měsíce. Státní dotace za starý vůz podle expertů pokryje osm až 20 procent ceny nového auta a zvýší celkovou poptávku až o 12 procent.
Ruský trh nových automobilů se během krize zmenšil na polovičku proti roku 2008, kdy Rusko předhánělo Německo v roli největšího evropského trhu. Mezitím se největší domácí automobilka AvtoVAZ, v níž výroba klesla o 45 procent, se ocitla na hraně bankrotu. Před krachem však silně zadluženou automobilku chrání státní podpora v řádu desítek miliard rublů.