Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stáčení tachometrů, díl 2: Šokující příběhy z českých autobazarů

Martin Vaculík
Diskuze (231)
Ve Světě motorů č. 2/14 vyšla reportáž o šokujících praktikách litvínovského prodejce ojetin. Stovky reakcí nás utvrdily v rozhodnutí, že proti šmejdům v bazarech je třeba bojovat.

Tak jako sesterský deník Blesk prakticky vymýtil prezentační zájezdy, na nichž jsou důchodcům vnucovány předražené hrnce, chtěli bychom ve Světě motorů stát na vaší straně v boji proti nepoctivým obchodníkům s ojetinami. Dnes si proto rozebereme čtyři vaše příběhy, které už na rozdíl od manželů Holkových z letošního čísla 2 nemají šťastný konec úspěšného odstoupení od smlouvy. A rovnou řekněme, že tak jako v případě šmejdů s hrnci je hlavní chybou na podobnou akci vůbec jet, mnohé naše výtky k nákupu ojetin nemíří jen na chování prodejců, ale i lehkovážnost zákazníků.

O co šlo minule

Ve druhém lednovém vydání jsme řešili příběh vozu Škoda Octavia 1.6 TDI 4x4 z roku 2010, kterou si zakoupili manželé Holkovi u litvínovského prodejce Autocentrumgroup, provozujícího internetové stránky www.kupskodu.cz.

Vozidlo mělo na tachometru 35 000 km, cena 349 000 Kč stavu odpovídala. Rychle po koupi však Holkovi na základě estetického opotřebení dostali podezření, zda auto nemá najeto více. Ve škodovácké servisní databázi Elsa mělo auto jediný záznam až po dovozu do Čech, tedy již se stočenými kilometry. V Německu se o něj staral pravděpodobně nezávislý servis, který své úkony do sdílené databáze nezanášel. Právě taková auta, u nichž neexistují o vyšším stavu kilometrů žádné důkazy, si tuzemští dovozci ojetin vybírají nejraději. V případě vozu Holkových nám však pomohla databáze SAGA, kam se zapisují záruční opravy, které platí výrobce. A do niž automobilka jen tak někoho nahlédnout nenechá, neboť jsou v ní důkazy o závadách vozů.

bazar svetmotoru bazar svetmotoru

Intenzivně využívaná octavia se proti většině jiných aut tohoto dobře odzkoušeného typu v záruce „pokazila“ hned šestkrát. A všech šest záznamů prokazovalo vyšší než udávaný počet najetých kilometrů. Poslední pocházel z dubna 2012 při stavu 108 905 km. K datu prodeje manželům Holkovým tak automobil mohl mít za sebou kolem 170 000 km.

Prodejce zastoupený Jaroslavem Noskem tuto skutečnost přiznal, a dokonce uvedl, že k ní došel také na základě vlastního šetření (jak získává přístup do tajné škodovácké databáze?). Nicméně poté, co vůz od Holkových zpět vykoupil, jej nabídl znovu do prodeje. A jelikož zhruba po týdnu vůz z nabídky obchodu www.kupskodu.cz zmizel, usoudili jsme, že se i prodal.

Tím se naše kauza liší od stovek jiných. Prodejce totiž přiznal, že o zmanipulovaném tachometru ví. Nemůže se tak vymlouvat, že o něm sám netušil (byť mu asi nikdo nedokáže, že ho stočil přímo on). Pokud tak druhého kupujícího na nesoulad stavu tachometru se skutečným kilometrovým nájezdem neupozornil, zamlčel mu závažnou skutečnost a tím se dopustil podvodu. To (snad) zjistí policie, jelikož s takto kompletně zdokumentovaným podvodem jsme nemohli nepodat trestní oznámení. Na výsledek čekáme a budeme o něm informovat.

Nejkrásnější dámě „nejkrásnější“ auto

Škoda Octavia Combi 1.9 TDI, 2008, stav tachometru 99 731 km, cena 205 000 Kč

Naší čtenářce Anně Koníčkové ukradli Škodu Roomster. „Rychle jsme s manželem potřebovali jiné auto. Na www.kupskodu.cz jsem měla pozitivní

reference a prodejce vystupoval velmi sebevědomě, co se kvality vozů týče. A říkal, že takové krásné dámě vybere tu nejkrásnější octavii, ať přijdu zítra. Už to mě mělo varovat! Teď na denním světle mimo halu zjišťujeme, že vozidlo je na skrytých místech nesmírně znečištěné a pod všemi těsněními jsou nánosy prachu. Máme dokonce strach, zda není vyplavené,“ říká paní Koníčková a dodává, že „prodejce po koupi přestal být servilní, na žádné dohodě nemá zájem a cynicky radí, abych si auto teda nechala někde vyčistit, když se mi zdá špinavé“.

Naše zjištění

Nejdříve jsme nechali prověřit VIN číslo v databázích výrobce. Za celý pětiletý německý život je k dispozici jediný záznam, a to reklamace na konci záruční doby z června 2010. Tehdy měl vůz najeto 86 907 km. Druhý záznam již pochází z Čech, a to diagnostika ve značkovém servisu v říjnu 2013 při údajném stavu 99 621 km. Každému soudnému člověku musí být jasné, že je nesmysl, aby auto nejdřív za pouhé dva roky najelo 87 000 km, a za další tři a půl už jen dohromady 12 000 km. Odhadem je tak vozidlo stočené minimálně o 100 000 km, ale dokázat to na rozdíl od případu manželů Holkových nelze.

Vozidlo jsme nechali prohlédnout pražským servisem Auto Jarov. Po demontáži sedaček a koberců se nepotvrdilo, že by bylo vytopené. Ale žasli jsme nad naprosto extrémním znečištěním. Nešlo jen o prach, který pronikl dokonce i do mřížek reproduktorů (někdo tudíž jezdil po prašných cestách s otevřenými okny). A hlavně celý podvozek byl doslova obalený na cement ztuhlým jílovitým blátem. Bylo nahrnuté i v místech, kam se mohlo dostat snad jen při tažení zcela utopeného vozu pásákem či traktorem. O tom, na co si první majitel (myslivec, zemědělec?) vůz pořizoval, svědčila i specifikace. Sice předokolka, ale s volitelným zvýšeným podvozkem (kód výbavy 2AB) a zesílenou ochranou podvozku (zejména plechovým krytem –1SK).

Dále jsme zjistili, že pod kapotou sice pracuje osvědčený a většinou spolehlivý motor 1.9 TDI-PD/77 kW, který je pro octavii dobrou volbou, ale bohužel ve variantě BLS s filtrem pevných částic (kód výbavy 7GG). Tato verze byla dodávána ekologicky uvědomělým zákazníkům na objednávku, ale většina kupujících ojetin se jí snaží vyhnout. Funkce prvních částicových filtrů ve spojení s motory TDI-PD totiž nebyla bezvadná ani u nových vozů, natož po dvou stech tisíc kilometrů. Že paní Koníčkovou asi investice 35 000 Kč do nového filtru časem nemine, o tom svědčila okouřená koncovka výfuků coby zdánlivě primitivní, ale v praxi nečekaně přesný orientační ukazatel stavu dieselu.

Kde se stala chyba

  • Výběr vozu ve spěchu
  • Absence odborného rádce či předkupní prohlídky v odborném servisu

Jde o typický příklad vozu, který v bazaristické hantýrce „čekal na tu správnou rybu“. Je jen málo kupujících, kteří by měli zájem o předokolku s neesteticky zvýšeným podvozkem, k tomu s filtrem pevných částic, a navíc plnou prachu a bláta. To není jen estetická chyba. Filtrační vložka sání nemá stoprocentní účinnost, takže prach vždy proniká i do oleje a urychluje opotřebení motoru. Něco podobného platí o blátě a třeba ložiskách kol. Férovou cenu octavie v neoblíbené specifi kaci, s minimálně 200 000 km a zkoušené tak těžkými provozními podmínkami bychom viděli na 140 000 Kč. Tedy o 65 000 Kč méně. A to je také částka, o niž se prodejce www.kupskodu.cz nemorálně obohatil. Nezákonné chování zde však dokázat

nelze.


Pohádka, bohužel moc krátká

Volkswagen Golf VI GTI, 2009, stav tachometru 46 200 km, cena 380 000 Kč

Náš čtenář Petr Forman je automobilovým nadšencem, který od roku 1994 do současnosti dle vlastních slov koupil, trochu ojezdil a se ztrátou prodal již 23 rozličných vozů. Od Trabantu 601 po Golf GTI šesté (tedy minulé) generace. Právě poslední vůz mu přinesl nemilé překvapení, ač pan Forman na nákupu nešetřil. Auto si sice dovezl z Německa, zato velmi málo ojeté – v září 2013 mělo na kontě jen 39 000 km. Výkon přeplňovaného

dvoulitru a skvělou ovladatelnost si však užíval jen 3395 km.

„Nepozoroval jsem žádnou zvýšenou hlučnost ani nic takového. Motor pracoval bezvadně. Jednoho dne však start trval o něco déle než obvykle a rozsvítila se kontrolka motoru. Jel jsem rovnou ke svému mechanikovi, jemuž diagnostika ukázala chybu vačkového hřídele. Další start jsem už neriskoval a auto dotlačil do garáže. Zavolal jsem hned na Auto Jarov, kde mi sdělili, že mám smůlu. Auto sice má najeto k dnešnímu dni pouze 42 600 km a vyplněnou servisní knížku, ale je už moc staré. Jde o datum výroby 09/2009, má tedy čtyři roky a čtyři měsíce. Kdyby údajně bylo ve věku do čtyř let, možná by se dalo o kulanci uvažovat, ale takhle ne. Nejde mi to do hlavy, neboť mému kamarádovi u Octavie 1.8 TSI, což je velmi podobný agregát, rozvodový řetěz dokonce praskl. A ač auto bylo již pětileté a mělo dokonce 120 000 km, motor dostal nový a platil jen 10 000 Kč za práci. Je nějaká možnost, jak se nenechat takto jednoduše odbýt?“ táže se pan Forman.

Naše zjištění

V servisní databázi je z Německa víceméně kompletní historie, bohužel včetně dvou oprav po haváriích. Závady rozvodových řetězů při tak nízkém stavu najetých kilometrů nejsou pro agregáty Audi EA 888 typické. Svůj vliv mohou mít právě nehody. Když se motor z chodu náhle (společně s celým vozem) zastaví, působí na rozvody extrémní síly. V každém případě pozáruční opravy (takzvané kulance) nelze vymáhat, je to jen dobrá vůle servisu, dovozce či výrobce (často spolupráce všech tří subjektů). A je jasné, že ji radši projevují vůči svým stálým zákazníkům než majitelům dovezených (byť kvalitních) ojetin, které vidí poprvé.

Kde se stala chyba

  • Vozidlo z dovozu bez morálního závazku českých servisů a prodejců
  • Prodělané havárie. U odlehčené mechaniky dnešních aut nikdy nevíte, co vše se poškodí.

V případě závad, jejichž častého výskytu si je vědom sám výrobce, by byla situace snazší. Ve stanovené výši (obvykle podle stáří a počtu najetých

kilometrů) je platí sama automobilka, tedy Volkswagen. Kdyby se rozvodový řetěz porouchal na motoru EA 111 (například 1.2 či 1.4 TSI), byl by to

přesně tento případ.

Pokud však jde o závadu, které zcela charakteristická není, ale vyskytla se příliš brzy a zákazník by mohl ztratit důvěru v prodejce, servis či značku, musí na kulanci spolupracovat všechny tři subjekty (zde tedy Auto Jarov, Porsche Inter Auto CZ a VW AG). Rozhodnutí je však v tomto případě výhradně na servisu (Auto Jarov). A šance, že se rozhodne kladně, roste s tím, kolik peněz jste mu už v minulosti přinesli a kolik tudíž ještě můžete přinést, když budete spokojeni. Ať se nám to líbí nebo ne, zvýhodněni jsou ti, kdo si u daného prodejce opakovaně pořizují nový vůz či si ojetinu koupili přímo v jeho značkovém programu.

bazar svetmotoru bazar svetmotoru

Podepsal jste, že je to šrot

Škoda Fabia II Combi 1.9 TDI, 2008, stav tachometru 135 000 km, cena 150 000 Kč

Čtenář Karel Novotný si své auto koupil v bazaru na jihu Čech. Po dvou týdnech si poprvé všiml podivných zvuků z převodovky. Finančně vyčerpán koupí vozu nechtěl nic řešit, navíc u prodejce dostal záruku na mechanické vady. Bohužel po dalším týdnu přestalo jít zcela řadit. „Obrátil jsem se na bazar, kde mi řekli, ať to nechám v servisu rozebrat a pošlu jim rozpočet na opravu. To jsem skutečně udělal – náklady na výměnu synchronů a ložisek včetně výměny opotřebené spojkové lamely a přítlačného kotouče se vyšplhaly na 20 000 Kč. Bazar překvapivě odmítl náklady proplatit s odůvodněním, že tyto věci byly špatné již při koupi a že jsem byl na to upozorněn. Hádal jsem se, že mi nikdo nic neřekl. Argumentovali, že mají kopii předávacího protokolu i s mým podpisem a že se mám na něj podívat. A já se nejen díval, ale opravdu zíral. V protokolu bylo totiž u každého komponentu auta uvedeno, že je opotřebený, nefunkční, poškozený nebo netěsný. Podepisoval jsem ho zcela nakonec až po zaplacení jen jako formalitu, ani jsem ho nečetl. Co mám teď dělat?“ táže se nešťastný čtenář, jehož auto navíc stojí v dražším značkovém servisu. Přitom kdyby věděl,

že opravu nakonec zaplatí sám, koupí si převodovku za 6000 Kč na vrakovišti a namontuje mu ji soused automechanik.

Naše zjištění

Opotřebení spojky je úměrné stáří a počtu najetých kilometrů. Je logické, že ji bazar zaplatit nechce. Manuální převodovka však nemá žádné komponenty podléhající pravidelným výměnám, její závada tak je skutečně skrytou vadou. V tomto případě by mohla bohužel obstát argumentace, že poškození převodovky nastalo kvůli špatné funkci limitně opotřebené spojky (chyba pak je v tom, že řidič vozidlem jezdí, aniž by nechal spojku vyměnit). Hlavní důvod, proč zde reklamace nemá šanci na úspěch, je však v zaslaném předávacím protokolu. Pokud podpisem stvrdíte, že kupujete

vrak, nemůžete čekat, že jej prodejce poté v záruce uvede do bezvadného stavu.

Kde se stala chyba

  • Předávací protokol nepopisuje skutečný stav vozidla
  • K nákupu nebyl přizván odborník, který zná chování daného modelu a upozornil by na nutnost okamžitě vyměnit opotřebenou spojku

Předávací protokol má zaznamenávat stav vozidla při jeho převzetí novým majitelem. A k tomuto stavu se všechny reklamace vztahují. Tedy nelze reklamovat vady, s nimiž byl kupující seznámen, náklady, jejichž opravy zakalkuloval do celkové ceny na pořízení vozidla, a přesto usoudil, že je pro něj tato koupě výhodná. Bohužel realita českých bazarů je jiná. Předávací protokol podstrčí až nakonec, když už jste pro auto pevně rozhodnuti a třeba máte zaplaceno. Nakonec od toho ten protokol i je, aby dokumentoval stav vozu v okamžiku předání, ne před týdnem, kdy jste si ho byli zamluvit. A spoléhají, že si jej pečlivě neprostudujete. Takže na tuto poslední formalitu pozor – žádná formalita to totiž nebývá. Nepodepisujte nic, co obsahuje vady, o kterých nevíte. Chápeme, že se vám nechce jet domů zase autobusem. Věřte však, že okamžitá pohodlnost a ujišťování prodejce, že je to jen taková formalita, by vás mohly přijít hodně draho.

bazar svetmotoru bazar svetmotoru

Jak stojí a leží

Audi A6 4.2 V8, 2006, stav tachometru 183 000 km, cena 200 000 Kč

Michal Míšech se živí v oboru informačních technologií, ale auta ho velice zajímají. Vlastní i diagnostiku, takže před koupí Audi A6 se vzácným benzinovým osmiválcem vyčetl chyby z řídicí jednotky motoru (bez závad), motohodiny z jednotky airbagu a najeté kilometry nechal prověřit v databázi Cebia. „Vše se zdálo být v naprostém pořádku. Auto jsem koupil v servisu Prošekcars v Hradci Králové, a to od soukromé osoby – přímo majitelova syna. Bohužel po cestě domů se objevila závada, diagnostika mi hlásila několik chyb, zejména v bohatosti směsi. Volal jsem panu Proškovi, který mi řekl, že jsem asi jen natankoval špatný benzin. Bohužel se chyba vyskytla opět. S prodávajícím jsme se dohodli, že nechám motor diagnostikovat a pak se uvidí. Nejdřív to vypadalo jen na vadný palivový filtr, ten jsem tudíž nechal vyměnit. Nicméně to opět nepomohlo, a tak přišla na řadu podrobnější rozborka, která odhalila sání plné oleje. Bylo pravděpodobné, že spalovaný olej zničil i katalyzátory. Servis vyjádřil podezření též na vadné hlavy válců. Jen nejnutnější díly by vyšly na 80 000 Kč. Nyní mi již bylo jasné, že chci odstoupit od smlouvy. Pan Prošek přestal brát telefony a vzkázal mi, že se mnou dále bude komunikovat jen přes právníka. Rychle jsem zjistil, kde se v něm bere sebevědomí. Smlouva, kterou jsem podepsal, totiž obsahovala formulaci „jak stojí a leží“. Takovou dle názoru právníků nelze vypovědět. A tak jsem koupil nové sání a vůz, byť pojízdný, prodal za 115 000 Kč jako vozidlo s vadným motorem, protože svědomí by mi nedovolilo chtít za něj tržní cenu bezvadného

kusu a tvářit se, že je vše OK. S finanční ztrátou 115 000 Kč už jsem se smířil, nedokážu se však smířit s tím, že náš právní řád něco takového umožňuje. Dle mého názoru Proškovi coby majitelé autoservisu museli vědět, v jakém stavu motor je. Jejich jednání tak prostě znamená úmyslný podvod. Bohužel jim to nelze dokázat,“ uzavírá pan Míšech, který po nás jako jeden z mála nechce pomoc – pouze nabízí svůj příběh jako odstrašující příklad pro ostatní čtenáře.

Naše zjištění

Názory na vypovězení smlouvy s formulací „jak stojí a leží“ se mohou mezi jednotlivými právníky lišit. Právní oddělení našeho vydavatelství zastává názor, že tato formulace je u automobilu nepřípustná, že totiž smí označovat pouze soubor věcí movitých, čili že smlouva je od počátku neplatná.

Ještě kyselejší příchuť však celému příběhu dodává názor Petra Petříka, zkušeného pražského opraváře vozidel koncernu VW. Ten se s olejem v sání setkává u motorů 4.2 V8 poměrně často. Jako nejběžnější příčinu uvádí ucpaný separátor olejové mlhy v odvětrání klikové skříně za 476 Kč,

s nímž bývá ještě nutné vyměnit těsnění pod víkem ventilů za 710 Kč. A že možná (byť následné škody na katalyzátorech nelze vyloučit) stačilo vyměnit tyto součásti a motor mohl fungovat jako zamlada.

Kde se stala chyba

  • Vozidlo rizikového typu: složité, luxusní, na nějž jsou drahé náhradní díly a umí mít záludné závady
  • Pravděpodobně chybná práce autoservisů
  • Pochybná kupní smlouva

Redakce Světa motorů se přiklání k názoru pana Petříka, že celé problémy s motorem jinak spolehlivého typu odstartovalo banální diagnostické pochybení. Když totiž agregát běží vystaven protitlaku z klikové skříně, mohou být výsledkem problémy se stabilitou volnoběhu a bohatostí směsi.

Dochází k vytlačování oleje přes písní kroužky vzhůru (ten odejde do výfuku), ale také přes vodítka ventilů do sání. Diagnostika pak hlásí celou plejádu chyb. A mechanik, který se nedokáže zamyslet nad fyzikálními souvztažnostmi v motoru, pak mění a mění, popřípadě usoudí na celkové

opotřebení agregátu.


Něco pro lepší náladu

Land Rover Discovery 2.7 TDV6, 2007, stav tachometru 85 000 km, cena 379 999 Kč

Land Rover Discovery třetí generace je typicky rizikovou ojetinou. Auto nesmírně složité s velmi drahými náhradními díly a rozporuplnou pověstí. I bohatým původním majitelům leckdy po záruce dochází dech, co se financování oprav týče, a jen těžko se smiřují s brutálním propadem ceny ojetých vozů. Kus z AAA Auto byl typicky podezřelý: z roku 2007, za velepříznivých 380 000 Kč, přitom jen s 85 000 km na tachometru. Kdo by si kupoval tak drahý automobil na tak málo kilometrů? Servisní knížka se sice zdála být kompletní, ale po dvou letech přešel majitel do nezávislého servisu. A takové jak známo obvykle nezanášejí úkony do sdílených databází. Takže zda razítka opravdu sedí ke kilometrové historii vozu, bývá velmi obtížné ověřit.

Naše zjištění

Na prověrku vozu jsme zajeli do značkového servisu Def-Tec v Kosoři u Prahy. Když nám přejímací technik vyjel záznamy ze systému Cebia

Autotracer, shodli jsme se, že kdyby měla tak vzornou historii všechna auta, nebylo by stáčení tachometrů prakticky možné. V databázi Cebia bylo celkem 15 záznamů, byť ze značkového servisu jen dva. Ostatní zanesla nezávislá dílna Auto Rudná. Jak nám vysvětlila Petra Štumpfová z Cebie, do Autotraceru je dnes zapojeno v ČR už 1000 autorizovaných, ale také 500 nezávislých autoservisů. Je to jednoduché, stačí mít nějaký software na zpracovávání zakázek, který umí exportovat data do Cebie (třeba TEAS) a přihlásit se obchodnímu zástupci. Servis, který takto poskytuje data, získává také určité výhody. Například může denně prověřit historii dvou vozidel zdarma (individuální zákazník platí 500 Kč) a i po vyčerpání limitu platí

jen 160-200 Kč včetně DPH.

Kde se stala chyba

  • Tady se žádná nestala

Chtěli bychom apelovat na majitele nezávislých autoservisů, aby se zapojili do databáze Autotracer. Není účinnější způsob, jak kultivovat český trh s ojetinami. Pokud totiž lidé budou nadále ztrácet ve starší vozy důvěru, budou i jejich ceny klesat a s nimi též ochota majitelů starších aut investovat do dražších oprav. Čili je v zájmu servisů něco pro zlepšení české autobazarové kultury udělat.

bazar svetmotoru bazar svetmotoru

Tři hlavní rady závěrem

1. Odborníka s sebou

Většina servisů dnes nabízí nějakou předkupní prohlídku, která se zaměřuje na nejčastější vady ojetých automobilů daného typu. Třeba pražský

Auto Jarov takovou poskytuje na Škodu Octavia za 1416 Kč. Autobazar by měl tuto prohlídku umožnit, ideálně s vámi poslat do servisu někoho z personálu. U benzinových aut bychom si přiobjednali ještě měření emisí (vyšší obsah HC a CO je poměrně neklamným znakem opotřebení motoru) za 490 Kč, u všech aut pak test tlumičů na speciálních „třasadlech“ za 298 Kč. Kdo chce mít opravdu jistotu dobrého stavu motoru, přiobjedná měření výkonu na válcové zkušebně za 2023 Kč (u opotřebených agregátů klesá zejména točivý moment). Všechny ceny v Auto Jarov včetně DPH.

2. Pozor na předávací protokol

Tuto věc popisujeme v příběhu Škoda Fabia s rozpadlou převodovkou.

3. Přinášíme férovou kupní smlouvu

Od specializovaného právníka jsme pro vás nechali připravit férovou kupní smlouvu, kterou se nezbavujete žádného ze svých obecně daných práv (jak

bohužel bývá u smluv od autobazarů časté). Smlouva se hodí jak pro prodej vozu přímo mezi jednotlivými majiteli, tak pro koupi v bazaru, kde můžete

odmítnout nabízenou a sepsat s ním tuto od Světa motorů. Bazar může argumentovat tím, že prodávající má v tomto případě vůči kupujícímu zákonnou poučovací povinnost ohledně jeho práv z odpovědnosti za vady. Naše smlouva proto i takové poučení obsahuje (byť pro prodej třeba mezi

soukromými osobami není vyžadováno), a pokud na ni obchodník nechce přistoupit, jistě má nekalé úmysly. Dejte mu čas na důkladné prostudování smlouvy, pár dní na rozmyšlenou, a pokud přesto nebude souhlasit, kupte si auto jinde.

Pohledem slušných prodejců: Poctivé ojetiny jsou bez šance

bazar svetmotoru bazar svetmotoru Na tuzemské poměry na trhu ojetin pořádně nadává i Alexej Kiriakovský, generální ředitel českého a slovenského zastoupení automobilky Mazda: „Už od roku 2006 máme elektronické servisní knížky. Takže není problém mezinárodně ověřit, kdy a v kolika kilometrech auto navštívilo servis. Bohužel se nemůžeme pochlubit celoplošným programem značkového prodeje ojetých vozů, protože ceny na našem trhu jsou plošně pokřivené dovozovými ojetinami se stočenými kilometry. Zákazníkovi se pak nevyplatí prodávat tříletou Mazdu 6 s poctivými 120 000 kilometry, když internetové vyhledávače jsou plné aut, co mají prý najetu polovinu. Než aby šel s cenou pod ně, svůj kvalitní a dobře udržovaný vůz třeba nechá v rodině. Přitom pokud mám někdy volnou chvilku, bavím se prověřováním aut z nabídky různých serverů. A když se pak prodejce s vizitkou ředitele Mazdy zeptám, proč vozidlo, co mělo před třemi lety v Rakousku najeto 87 000 km, má nyní jen 90 000 km, už ani nezkouší historku o staré paní, co s CX-7 2.3 turbo skoro nejezdila. Prostě stáhne celou nabídku z internetu a chvíli dělá, že neexistuje. Bohužel nestíháme takhle vyhmátnout všechny nepoctivé inzeráty,“ říká naštvaný Alexej Kiriakovský.

Martin Vaculík
Diskuze (231)
27. 2. 2014 13:16
kde ověřovat auta
Chválím autory za perfektní článek, který otevřeně ukazuje zoufalou situaci na našem trhu. Bohužel sám bych z vlastních zkušeností měl podobné příklady, s kterými lze přispět a takových je nás věřím mnohem více.
Nemám prostředky na nový vůz a tak jej vždy kupuji z bazaru..časem jsem se naučil pár věcí, ale stále je to málo a tak vůz už nikdy nebudu kupovat sám.

Za prvé, vůz kontroluje dle VIN a to Cebie (byť informace v ní jsou občas úplně k ničemu a zmateční) a pro auta ze zahraničí www.puvodvozu.cz kde alespon zjistím, že vůz není kradený.

Na příští auto si vezmu odborníka, zvažuji lidi z firmy Kontrola vozu, kteří mi byli doporučeni. Vybraný vůz proklepnou, případně pomohou najít jiný, správný kousek.

Mrzí mě, že sem se v minulosti nechal napálit vyčůranými prodejci..hold je to džungle v této zemi..
21. 2. 2014 14:26
mate moznost koupit si auto z clanku
tak Audi A6 4.2 uvedene v clanku je k mani na tipcars (respektive vozynamiru.cz za peknych 229 000. dost by me zajímalo jestli opravene, nebo jen nablejskane.... :yes:
Avatar - grifith
20. 2. 2014 09:21
Re: proč někdo prodává bezproblémové auto?
No netušil jsem, že se zde bavíme o koupi ojetiny, proto mi to nesedělo.
20. 2. 2014 08:58
Re: proč někdo prodává bezproblémové auto?
Nechápu co v tom hledáš ;-\ Třeba moje ex Mondeo jsem koupil za 180 a po asi 11 měsících prodal za 185. Nic tajného kámo >:D
Avatar - grifith
19. 2. 2014 17:52
Re: proč někdo prodává bezproblémové auto?
A prozradíš nám jak to děláš nebo je to tajné? Ať počítám, jak počítám, nevychází mi to...