Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stanley=Touareg bez řidiče

Ondřej Láník
Diskuze (34)
Volkswagen minulý týden představil prototyp automobilu, který nepotřebuje řidiče. Místo něj je na palubě složitý systém senzorů a výpočetní techniky, která se snaží napodobit člověka v rozhodování a ovládání vozu...

Volkswagen minulý týden představil prototyp automobilu, který nepotřebuje řidiče. Místo něj je na palubě složitý systém senzorů a výpočetní techniky, která se snaží napodobit člověka v rozhodování a ovládání vozu...

Inteligentní vozidlo bylo veřejnosti poprvé představeno minulý pátek v Motoparku v Oscherslebenu. Prototyp, který s jistotou absolvoval trať okruhu, bude mít celé léto na trénink, protože vedle výzkumných účelů byl automobil postaven i pro závod automobilů bez řidiče, který se uskuteční v říjnu v USA.

Ačkoli použitá technika je stále hudbou vzdálené budoucnosti, již dnes se v autech potkáváme s řadou asistenčních systémů, které mají pomáhat řidičům tím nejintuitivnějším způsobem. Základní myšlenkou každého takového zařízení by mělo být omezení neočekávaných reakcí vozu. Technikům i psychologům je jasné, že není-li řidič spokojen s automatizovanou funkcí, příště už systém raději neaktivuje a celá jejich práce jde vniveč. V současnosti jsou častými aktivními pomocníky například protiprokluzový nebo stabilizační systém, většího rozšíření se již brzy dočká i adaptivní tempomat, poněkud vzdálenější budoucností jsou různé pre-crash systémy nebo dokonce systémy, které pomáhají řidiči vyhnout se srážce.

Mobilní laboratoř zabudovanou v Touaregu nazvali technici VW familiérně Stanley. Technicky jde o standardní Touareg se zesílenými tlumiči a ochranným krytem pod vozem. Mezi základní senzory dodávající informace o okolí vozu patří čtyři laserové detektory, stereovize, 24 GHz radar a GPS navigace. Informace je třeba samozřejmě zpracovávat v reálném čase. O to se stará systém sedmi počítačů s procesory Pentium M 1.6 GHz umístěný v zavazadelníku. Jeho pokyny jsou vysílány do akčních členů, které pak vyvolávají řízení, zrychlování a zpomalování. Stanley je tedy vybaven plnohodnotným systémem drive-by-wire, který odstraňuje mechanické zpětné vazby mezi ovladačem a ovládaným prvkem. Stanley má také své dvojče Stanlette, které bude sloužit k dalším výzkumným pracem ve vývojových odděleních Volkswagenu.

Volkswagen zapojil do vývoje svou Electronics Research Laboratory sídlící v kalifornském Palo Alto. Spolupracoval při tom se Stanfordskou univerzitou.

Podzimní závod Grand Challenge 2005 vyhlásila americká vládní agentura DARPA (Defence Advanced Research Projects Agency) s dotací 2 miliony USD pro vítězné týmy. Zadání je jednoduché. Automobil musí za deset hodin projet asi 282 km dlouhou trasou stepí na jihozápadě USA. Přesná trasa je specifikována až po startu. Zásahy řidičů nebo operátorů během jízdy nejsou povoleny.

Marketingově zajímavá situace vznikne v USA na podzim. VW totiž používá v USA dlouhá léta slogan "Drivers Wanted" (hledají se řidiči), ale jeden z nápisů na prototypu při tom hlásá: "Drivers Not Required" (řidiči nejsou třeba).

Ondřej Láník
Diskuze (34)