Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Starší autobusy a nákladní vozy nebudou smět do centra Prahy

Ondřej Láník
Diskuze (2)
Vozidlům uvedeným do provozu před 1.10.1997, která z emisního hlediska nesplňují minimálně úroveň EURO2, už magistrát nebude udělovat souhlas ke vjezdu do „zóny zákazu vjezdu autobusů a nákladních automobilů o celkové hmotnosti nad 3,5 tuny“.

Starší autobusy a nákladní vozy nebudou moci jezdit do vymezené zóny centra.

Vozidlům uvedeným do provozu před 1.10.1997, která z emisního hlediska nesplňují minimálně úroveň EURO2, už magistrát nebude udělovat souhlas ke vjezdu do „zóny zákazu vjezdu autobusů a nákladních automobilů o celkové hmotnosti nad 3,5 tuny“.

V úterý o tom rozhodla městská rada a radní Miloš Gregar k jejímu usnesení řekl: „ Praha je přetížená automobilovou dopravou a regulace dopravy je jednou z možností jak snížit znečištění ovzduší. V centru Prahy je už zřízena fungující zóna omezující pohyb autobusů a nákladních automobilů vážících více než 3,5 tuny a my ji teď využijeme k omezení vjezdu těch starších vozů, které nevyhovují z hlediska emisí a znečišťují vzduch nejvíce. Obecně ani autobusy ani nákladní vozy nemají na souhlas ke vjezdu do zóny právní nárok, takže náš krok je právně čistý. Náklady tohoto řešení jsou pro město nulové, efekt pro čistotu ovzduší v centru bude značný“.

Miloš Gregar současně připustil, že rozhodnutí může vyvolat ostré reakce, protože především na autobusové dopravce a dopravce podnikající v nákladní dopravě dopadne poměrně citelně. „Ale je to otázka priorit a pro nás je takovou prioritou ochrana zdraví lidí. Dopravci mohou problém vyřešit modernizací svého vozového parku, lidé kam utéci před rostoucí automobilovou dopravou ve městě nemají“, řekl.

Opatření bude platit od 1.1.2007 tak, aby se všichni dopravci mohli na změnu včas připravit. Novější vozidla příslušnou normu splňují, pro starší vydává potvrzení o splnění úrovně EURO2 příslušný autorizovaný dovozce. Vjezd do výše uvedené zóny zůstává pro nákladní automobily časově omezená (po – pá 8 – 18 h).

Mapa s označením zóny je uvedena na webové adrese: www.udi-praha.cz (červeně vyznačená hranice vymezuje zónu zákazu vjezdu autobusů a nákladních automobilů o celkové hmotnosti nad 3,5 tuny).

K tiskové zprávě pražského magistrátu doplňujeme: Škoda, že na pořad jednání nepřišlo zvýhodnění hybridních nebo elektrických vozidel. Možností by bylo hned několik, tou nejsnazší je třeba parkování v centru zdarma. Toyota a Lexus již nyní nabízí po jednom modelu (Prius, RX400 h), další výrobci podobné alternativy připravují. V České republice je ekologická aktivita v podobě koupě čistšího automobilu stále jen na uživatelích...

Ondřej Láník
Diskuze (2)