Stellantis trápí hmotnost baterií. Chce ji snížit na polovinu
Díky novým technologiím a lepším skládání jednotlivých článků do baterie chce Stellantis ušetřit polovinu hmotnosti baterií elektromobilů do roku 2030. Pracovat na nich bude v nově otevřeném vývojovém centru v Turíně.
Vysoká hmotnost elektrických aut ve srovnání s konvenčními ekvivalenty je jedním z problémů, které pramení z technologie – lithium-iontové baterie jsou prostě velmi těžké. Koncern Stellantis to však chce změnit – do roku 2030 plánuje snížit hmotnost baterií svých aut na polovinu.
Světu to prozradil Ned Curic, vedoucí inženýrského a technologického odvětví koncernu, při nedávném otevření technologického centra pro vývoj baterií v turínském Mirafiori. „Baterie je dnes příliš těžká, vozidlo je příliš těžké. Neměli bychom kráčet zpátky,“ cituje ho britský web Autocar.

Snížení hmotnosti má pramenit z nových technologií a efektivnějšího skládání jednotlivých článků. Stellantis letos investoval do společnosti Lytten, která vyvíjí lithium-sirné baterie. Ty jsou ve srovnání s dnes používanými bateriemi lehčí, levnější a také jejich výroba produkuje méně uhlíkatých emisí. Další možností jsou baterie využívající sodíkové ionty, na nichž pracuje např. čínská firma CATL, celosvětově významný dodavatel trakčních baterií pro elektromobily.
Běžná hmotnost dnešních baterií je okolo 400-500 kg, je-li kapacita okolo 60 kWh; větší baterie jsou samozřejmě těžší. Hmotnost se odvíjí i od složení – lithium-železofosfátové baterie jsou těžší, naopak baterie s nikl-mangan-kobaltovým složením jsou o něco lehčí a mají větší energetickou hustotu, ovšem jsou také dražší.
Zmíněné technologické centrum v Turíně je výsledkem investice ve výši 40 milionů eur (983,6 milionu korun) a umožní Stellantisu navrhovat, vyvíjet a testovat baterie jako celky i jejich jednotlivé moduly či články, stejně jako software. Sídlí v části někdejší továrny Fiatu.