Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stellantis trápí hmotnost baterií. Chce ji snížit na polovinu

Marek Bednář
Diskuze (49)

Díky novým technologiím a lepším skládání jednotlivých článků do baterie chce Stellantis ušetřit polovinu hmotnosti baterií elektromobilů do roku 2030. Pracovat na nich bude v nově otevřeném vývojovém centru v Turíně.

Vysoká hmotnost elektrických aut ve srovnání s konvenčními ekvivalenty je jedním z problémů, které pramení z technologie – lithium-iontové baterie jsou prostě velmi těžké. Koncern Stellantis to však chce změnit – do roku 2030 plánuje snížit hmotnost baterií svých aut na polovinu.

Světu to prozradil Ned Curic, vedoucí inženýrského a technologického odvětví koncernu, při nedávném otevření technologického centra pro vývoj baterií v turínském Mirafiori. „Baterie je dnes příliš těžká, vozidlo je příliš těžké. Neměli bychom kráčet zpátky,“ cituje ho britský web Autocar.

Video se připravuje ...

Snížení hmotnosti má pramenit z nových technologií a efektivnějšího skládání jednotlivých článků. Stellantis letos investoval do společnosti Lytten, která vyvíjí lithium-sirné baterie. Ty jsou ve srovnání s dnes používanými bateriemi lehčí, levnější a také jejich výroba produkuje méně uhlíkatých emisí. Další možností jsou baterie využívající sodíkové ionty, na nichž pracuje např. čínská firma CATL, celosvětově významný dodavatel trakčních baterií pro elektromobily.

Běžná hmotnost dnešních baterií je okolo 400-500 kg, je-li kapacita okolo 60 kWh; větší baterie jsou samozřejmě těžší. Hmotnost se odvíjí i od složení – lithium-železofosfátové baterie jsou těžší, naopak baterie s nikl-mangan-kobaltovým složením jsou o něco lehčí a mají větší energetickou hustotu, ovšem jsou také dražší.

Zmíněné technologické centrum v Turíně je výsledkem investice ve výši 40 milionů eur (983,6 milionu korun) a umožní Stellantisu navrhovat, vyvíjet a testovat baterie jako celky i jejich jednotlivé moduly či články, stejně jako software. Sídlí v části někdejší továrny Fiatu.

Marek Bednář
Diskuze (49)

Doporučujeme

22. 4. 2024 08:07
Re: E-paliva
V České republice stojí nabíjení elektrického auta přibližně 7-8 korun za kilowatthodinu (Kč/kWh).
Elektromobil spotřebuje zhruba 15 kWh na 100 km. V takovém případě vás ujetí 100 km vyjde na cca 120 Kč. (nabíjení doma)
https://autoarea.cz/…ektrickeho-auta/
Avatar - kuk
17. 9. 2023 19:59
A todle je realita neschopnsoti zavedených výrobců. :D
To bylo keců, že až se na elektromobily vrhnou velcí výrobci aut tak Tesla utře a bude jen smutně koukat. Opak je pravdou. Starý autodinosauři jsou hajzlu, drsně zaostávaj, nestíhaj, vlak už jim ujel a čeká je krach jako Nokii. Jenom fńukaj jak malí děcka a chtěj aby je EU ochránila před čínskou expanzí. Čína už převezme jejich trhy a skoupí jejich veleslavný značky za pakatel a pak je bude lepit na svoje baterkový plechofky. Ha ha ha. :)))
Avatar - Barrichello
14. 9. 2023 23:05
Re: E-paliva
Už si s tím byl u lékaře? Co říkal? Až na tu hlavu dobrý vid :-)
14. 9. 2023 15:27
Re: E-paliva
https://www.novinky.cz/…dbornik-40443441

O současném českém extremismu bych tedy asi hovořil jako o ne úplně jasně zformovaném proudu v politice, který neuznává demokratickou politickou soutěž, i když to nemusí otevřeně přiznat, hledá inspirace v zahraničních vzorech, často právě třeba v putinovském Rusku, a zároveň je velmi netolerantní k ostatním názorům a na svých okrajích přechází i k té militantní rétorice.
Avatar - Barrichello
14. 9. 2023 14:47
Re: E-paliva
Cokoliv nad 12 kč je dražší jak jízda S V8 na LPG a cokolid nad 9 Kč je dražší jak jízda s V6 na LPG.¨


Blábolil si tady něco o levném provozu EV ne.

Jaksi to není pravda, že :-) :-) :-)
Navíc nepotřebuju žádnou kartičku ani základní poplatek :-) :-) :-)