Nový Peugeot e-3008 kompletně odhalen, má ujet 700 km na nabití
Peugeot e-3008 bude prvním produkčním autem stojícím na platformě STLA Medium. Slibuje bohatou standardní výbavu a přifukování bočnic sedaček, pohon všech kol či poloautomatickou změnu jízdního pruhu za příplatek. Výroba má začít ještě letos.
Po nedávném odhalení vzhledu přidává automobilka Peugeot ke své horké novince, modelu e-3008, také informace o technice, výbavě a technologiích na palubě. V některých těchto oblastech nám připravila i překvapení.
Nová generace modelu 3008 bude v elektrické verzi, označované e-3008, prvním sériovým autem postaveným na platformě STLA Medium, vyvinuté před pár lety vzniklým koncernem Stellantis. Tisková zpráva uvádí, že na některých trzích budou k mání i plug-in hybridní a mild hybridní pohony. Nakolik se to bude týkat Evropy, je zatím otázkou, proto se zaměřme zejména na elektrickou verzi, která je pro naše trhy jistotou.
Design novinkou není, víme ale, že vůz bude 454 cm dlouhý, 189 cm široký a 164 cm vysoký. Ve standardu se můžeme těšit na LEDkové světlomety, za příplatek s technologií adaptivního vystiňování okolního provozu, doplněné o podpis v podobě tří drápů. Vzadu stojí za zmínku „kočičí uši“ nad zadním sklem, které se objevily už na modelu 408, a splývavá záď ve stylu fastbacku.

Uvnitř čeká osádku 21“ zahnutá obrazovka nové generace systému i-Cockpit, která sdružuje přístrojový štít a centrální displej. Ta ovšem bude součástí standardní výbavy jen u varianty GT. Verze Allure dostane v jejím místě dva oddělené 10“ displeje ve společném rámu. Obě verze bude doplňovat druhý displej se zkratkami, který pod názvem i-Toggles debutoval už na modelu 308.
Také ve standardní výbavě budou přední sedadla s vyhříváním a certifikací AGR. Za příplatek mohou mít ventilaci, masážní funkci a možnost přifukování bočnic. Zadní sedačky nabídnou „pouze“ vyhřívání. V základní verzi Allure jsou čalouněná koženkou a látkou, v provedení GT je to koženka a alcantara.
Interiér nabídne ambientní osvětlení či obložení ze skutečného hliníku, od nějž se bude světlo z těchto LED pásků odrážet. Změnou oproti současným peugeotům je také přestěhování voliče převodovky ze středového tunelu na konzoli vedle startovacího tlačítka. Zůstává mu však forma přepínače doplněného o tlačítko pro parkovací režim. Ovládání elektrické parkovací brzdy zůstalo na středovém tunelu.
Nový volant dostal na svá ramena tlačítka, která registrují dotyk, ovšem pro aktivaci je nutno je zmáčknout. Je doplněn pádly pro regulování intenzity rekuperačního brzdění při uvolnění plynového pedálu a také novými páčkami k ovládání stěračů a směrovek.

Zvládne sama i změnit pruh
Po technologické stránce stojí za zmínku příplatkový audiosystém Focal s osmi reproduktory, z nichž jeden je centrální uprostřed palubní desky a jeden subwoofer. Všechny krmí dvanáctikanálový zesilovač o špičkovém výkonu 690 W. Tisková zpráva u audiosystému slibuje zážitky jako na koncertě pro přední cestující.
Samozřejmostí je armáda bezpečnostních hlídačů a asistentů včetně autonomního nouzového brzdění, aktivního v rychlostech 7–140 km/h, sledování únavy řidiče, hlídání čar na silnici, sledování mrtvého úhlu, asistent pro sjíždění prudkých kopců či rozšířené rozpoznávání dopravních značek. K mání bude i adaptivní tempomat spojený s aktivním vedením v jízdním pruhu a poloautomatickou změnou jízdního pruhu, kterou řidič započne blinkrem a potvrzením tlačítkem „OK“ na volantu.
Systém bude také předpovídat změnu rychlostního limitu; vyčte ji z dat v mapě navigace i ze značek u silnice a předem nabídne řidiči možnost přejít na jinou rychlost. Sám také navrhne snížit rychlost v dešti, např. ze 130 na 110 km/h na dálnici. Vše nicméně bude vyžadovat potvrzení řidiče, jak automobilka zdůrazňuje.
Čtyřkolka za příplatek
Peugeot e-3008 bude k mání se třemi verzemi elektrického pohonu. Základ nabídne pohon přední nápravy výkonem až 214 koní, který díky baterii o kapacitě 73 kWh dojede až 525 km na jedno nabití. Přidá-li se zadní elektromotor o 113 koních pro pohon všech kol, celkový výkon bude 326 koní; baterie i dojezd zůstávají. Finální provedení dostane větší, 98kWh baterii pro dojezd až 700 km; v tomto případě je poháněna přední náprava výkonem 231 koní.
Obě baterie jsou samozřejmě lithium-iontové a mají 400V architekturu. Dobíjet je možné střídavým proudem o výkonu 11 kW ve standardu a 22 kW za příplatek, nebo stejnosměrným proudem u rychlonabíječky výkonem až 160 kW. Takto má trvat nabití menší baterie z 20 na 80 % zhruba 30 minut.
Ke standardním jízdním režimům Normal, Eco a Sport se ve verzích s pohonem čtyř kol přidá mód 4WD, v němž budou dostávat sílu všechna kola trvale, detekuje-li vůz kluzký podklad. Tento režim bude k mání při rychlosti jízdy do 135 km/h. V ostatních režimech, předpokládáme, se bude zadní elektromotor zapojovat do hry jen při zjištěném prokluzu předních kol či při ostřejším rozjezdu.
Novinka nabídne také funkci chytrého nabíjení, která sama upraví čas a výkon nabíjení v závislosti na aktivaci nízkého tarifu elektrické přípojky, aby ušetřila majiteli náklady. Baterii vozu bude možné využít i k pohonu elektrického nářadí či spotřebiče, pokud vám doma vypadne proud; takto vůz poskytne proud až 16 A a výkon až 3 kW.
Konečně za zmínku stojí propojení s aplikací ve smartphonu, skrz kterou bude možno řídit nabíjení, vůz odemykat či zamykat, aktivovat nezávislé topení a klimatizaci ještě před odjezdem nebo plánovat trasy a následně je odesílat do navigačního systému ve voze. A také, že v každé e-3008 bude více než půl tuny „zelených“ materiálů – oceli, polymerů či recyklovaných plastů. V rámci udržitelnosti vůz navíc nemá žádné chromované prvky.
Výroba baterie i vozu samotného má začít ve francouzském Sochaux ještě v letošním roce.