STK si stěžují na chyby v novém elektronickém systému

Kromě těchto krátkodobých výpadků, které systém spuštěný poprvé v pondělí 4. ledna provázejí už druhý den, si technici stěžují rovněž na chybějící data o vozidlech z předchozích kontrol. ČTK to řekl předseda Profesní komory STK Jiří Rejmon. Problémy ministerstvo dopravy připustilo. Na odstranění zdlouhavých reakcích už pracují technici.
"Dost často se nám stává, že nám to řekne, že to auto nemá žádná data, my přitom tam vidíme při zadávání, že je tam třeba pět předchozích prohlídek," uvedl Rejmon. Drobným nedostatkem, který spíše obtěžuje, je podle něj to, že databáze umístění takzvaných Vin kódů v jednotlivých vozidlech je k dispozici pouze v angličtině. To podle něj může povinnou kontrolu těchto evidenčních čísel rovněž prodlužovat.
"Problém nebyl v samotné aplikaci, ale v přetížení při přenosu dat z STK do systému," řekl ČTK mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Kolem 15:00 již byla funkčnost systému obnovena a stanice mohly prohlídky provádět bez omezení. Přestože se systém zkoušel ještě před zahájením provozu, ostrý provoz je podle mluvčího nakonec náročnější zejména proto, že je nutné ověřovat každý Vin kód s údaji z technického průkazu. Do budoucna by se ale funkčnost systému měla zlepšit, dodal.
Na občasné výpadky systému upozornil už při jeho spuštění internetový deník iDnes. Podle Rejmona drobné výpadky pokračovaly i během dneška, technici tak museli na nezbytně dlouhou dobu přecházet do offline režimu. To ale podle něj kromě časové ztráty přinášelo problémy při evidenci červených emisních známek, které řidiči při kontrole dostávají. Kvůli pomalým odezvám a výpadkům systému se totiž stává, že technici jednomu vozidlu do systému zadají více známek v domnění, že systém předchozí zadání nezaregistroval. Systém přitom neumí odhalit, že na jedno vozidlo bylo vydáno více známek.
Pořizování obrazového záběru kontrolovaných vozidel spolu s označením data, kdy byla tato vozidla kontrolována, má podle ministerstva dopravy omezit podvody. Jde zejména o situace kdy potvrzení o kontrole získávají i vozidla, která na ní fakticky nebyla. Úpravu systému tak, aby od ledna vyhovoval novým požadavkům zákona o provozu na pozemních komunikacích, zadalo ministerstvo firmě AutoCont CZ za více než 16 milionů korun bez výběrového řízení.