Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stola v Ženevě 2006

Maybach Exelero

Německý výrobce pneumatik Fulda potřeboval ve třicátých letech pro vývoj nových vysokorychlostních pneumatik vhodný testovací automobil. Nakonec se jím stal prototyp postavený na bázi Maybachu

Maybach Exelero

Německý výrobce pneumatik Fulda potřeboval ve třicátých letech pro vývoj nových vysokorychlostních pneumatik vhodný testovací automobil. Nakonec se jím stal prototyp postavený na bázi Maybachu. Stejný postup se po 66 letech zopakoval…Jenže automobil nestavěl ani Maybach, ani Fulda, nýbrž italská karosárna Stola. Na svém ženevském stánku na to byla náležitě pyšná.

Z historických pramenů firmy Fulda vyplynulo, že ve třicátých letech firma požádala karosářského specialistu Dörr & Schreck o stavbu automobilu, který měl být určen pro testování vysokorychlostních pneumatik. Důvodem pro tento požadavek byla německá rychle rostoucí silniční síť, rostoucí cestovní rychlosti a silnější německé automobily, pro které byly potřeba také pneumatiky s novými parametry. Prototyp s proudnicovou karosérií a technikou tehdejších Maybachů jezdil přes 200 km/h, ale válečné roky ukončily jeho kariéru, aniž by po prototypu zbylo něco více než základní dokumentace.

Po 66 letech, v roce 2005, obnovuje Fulda spolupráci s Maybachem. Stimulem je zřejmě nejen testování nových sériových vysokovýkonných pneumatik, ale také podstatné posílení image Fuldy.

Konkrétním požadavkem byla nejvyšší rychlost 350 km/h, při níž mají být testovány vlastnosti pneumatik extrémního rozměru: 315 / 25 ZR 23.

Z iniciativy Fuldy tak v minulých letech vznikl nejprve ideový návrh, design a dokumentace za spolupráce profesorů a studentů Pforzheimské vysoké školy, konstruktérů DaimlerChrysler, Fuldy a italské karosárny Stola.

31.5.2004 vjel prototyp poprvé do aerodynamického tunelu, kde byly dále optimalizovány mnohé detaily exteriéru. Uvnitř nového Maybachu ještě ale nebylo zdaleka vše hotovo. Uplatnění našly nejrůznější materiály: přírodní kůže, neopren, hliníkový plech i uhlíkovými vlákny vyztužené kompozity.

Z rozložité státnické limuzíny vzniklo luxusní a rychlé kupé, ale tiskové materiály přitom nehovoří o sportovním voze! Proti původní studii z třicátých let byl změněn rozvor (původně 2900 mm, nyní 3390 mm), celková délka i šířka ale symbolicky odpovídají tehdejšímu vozu. Motor převzatý přímo z limuzíny by požadovanou rychlost 350 km/h nezvládl a tak technici Mercedes Car Group zvýšili zdvihový objem na konečných 5908 cm3, optimalizovali nastavení dvojice turbodmychadel i několika dalších komponent agregátu. Vidlicový dvanáctiválec Exelera nyní dosahuje maximálního výkonu 515 kW při 5000 ot./min, točivý moment vrcholí díky přeplňování již při 2500 ot./min hodnotou 1020 Nm.

Několik testovacích seancí na rychlostních okruzích v Cloppenburgu a v Nardo nakonec vyvrcholilo na přelomu letošního dubna a května v ověření nejvyšší rychlosti Maybach Exelero: 351,45 km/h, dle metodiky FIA, což je také podle výrobce rekordní hodnota pro sériové pneumatiky této kategorie.

Firma Fulda je pyšná také na to, že celý vývoj od první ideje do funkčního prototypu trval pouze 25 měsíců. Značnou zásluhu na tom přitom má také kompetence italské firmy Stola.

Oficiální tisková zpráva Maybachu ujišťuje, že o výrobě Maybachu Exelero se rozhodně neuvažuje.

Na závěr ještě přidáváme základní rozměry: 5890 x 2140 x 1390 mm, rozvor 3390 mm, pohotovostní hmotnost 2660 kg (!).

Ondřej Láník

foto:

Maybach Exelero