Střední třída v Evropě skomírá. Ford se jí proto vzdá, Toyota naopak překvapivě zůstává
Mainstreamová střední třída patřila mezi nejdůležitější automobilové segmenty na evropském trhu, její význam ale v posledních letech postupně klesá. A klesat bude i nadále. Značky reagují na zákaznický nezájem, a tak od některých modelů opouštějí, což trend klesajících prodejů střední třídy dále posiluje.
Klesající zájem evropských zákazníků o mainstreamové modely střední třídy jasně dokazují čísla. Loni se roční evropské prodeje takových aut podle analytické společnosti LMC Automotive propadly o 12 % na 540.000 automobilů, přičemž firma odhaduje, že tento trend vydrží i v následujících letech. LMC Automotive tak předvídá, že do roku 2021 roční prodeje v této kategorii klesnou pod hranici 400.000 vozů.
Velký kus prodejů střední třídy ukrajují SUV, což je patrné i na vůbec nejprodávanějším modelu této kategorie, Volkswagenu Passat. I na českém trhu je znatelný trend, že ve fleetech (v nichž je Passat tak populární) je tento vůz často nahrazován Tiguanem. Část zákazníků patrně volí i luxusní zástupce střední třídy.
Právě z tohoto důvodu automobilky reagují na trendy a hledají různé způsoby, jak ve střední třídě zaujmout. Část své klientely si totiž nadále uchovávají, třeba mezi taxikáři nebo řidiči Uberu jsou klasické sedany nebo kombíky střední třídy nadále velmi populární. Vidí totiž jejich výhody proti SUV, ať už v podobě nižší spotřeby paliva nebo v praxi prostornější kabině.
Peugeot šel na to cestou zesportovnění vzhledu, a tak přišel s novou šmrncovní 508. Ta místo tradičního sedanu přišla jako krásný fastback, tradiční kombík nahradil švihácký shooting brake. Podobnou cestou šel už dříve i Opel se svojí Insignií, který ji navíc mezigeneračně dost zvětšil. Insignia ST s délkou na dosah pěti metrů tak už má velice blízko vyšší střední třídě.
Právě na velikost vsadí také Toyota, která podle očekávání končí s Avensisem, jehož prodeje v posledních letech pravidelně klesaly, i kvůli jeho stáří. Střední třídu však nevyklidí zcela, místo Avensisu totiž i v Evropě nabídne jinde ve světě úspěšné Camry, 4,8 metru dlouhý sedan. U nás bude dostupný výhradně jako hybrid, s 2,5litrovým čtyřválcem pod kapotou.
Nejprodávanější modely mainstreamové střední třídy v Evropě | |||
Poř. | Model | Evropské prodeje 1-5/2018 [ks] | Meziroční změna [%] |
1. | VW Passat | 74.791 | -4 |
2. | Škoda Superb | 34.659 | -8 |
3. | Opel/Vauxhall Insignia | 34.531 | +49 |
4. | Ford Mondeo | 22.486 | -15 |
5. | VW Arteon | 10.066 | - |
6. | Toyota Avensis | 9.551 | -20 |
7. | Renault Talisman | 8.702 | -45 |
8. | Mazda 6 | 8.261 | -23 |
9. | Kia Optima | 6.721 | -1 |
10. | Peugeot 508 | 6.109 | -46 |
Zdroj: JATO Dynamics |
Jiní výrobci naopak střední třídu v Evropě opouštějí. Dnes už tak můžeme jen vzpomínat na Hondu Accord, Suzuki Kizashi nebo třeba Fiat Croma. Tyto řady přitom podle všeho rozšíří i Ford Mondeo. Jeho americký bratr, Ford Fusion, skončí, a tak si evropský model svoje pokračování patrně neobhájí. Respektive do budoucna už nepůjde o tradiční vůz střední třídy, ale o crossover. Ford takové auto chystá, přičemž by pro něj mohl použít právě tak renomované jméno.
Mondeo přitom dodnes, navzdory klesajícím prodejům, zůstává jedním z nejprodávanějších aut střední třídy v Evropě. Po pěti měsících roku mu patří pátá příčka mezi modely. Neohroženě vládne Volkswagen Passat, za ním následují Škoda Superb a Opel/Vauxhall Insignia.
Největší trhy mainstreamové střední třídy v Evropě | |||
Poř. | Trh | Prodeje 1-5/2018 [ks] | Meziroční změna [%] |
1. | Německo | 68.646 | +4 |
2. | Velká Británie | 28.263 | -9 |
3. | Francie | 16.402 | -29 |
4. | Polsko | 16.000 | +2 |
5. | Španělsko | 13.451 | -6 |
6. | Švédsko | 13.184 | +24 |
7. | Belgie | 8.275 | -6 |
8. | Itálie | 8.150 | -8 |
9. | Česká republika | 6.746 | -16 |
10. | Dánsko | 5.683 | +16 |
Zdroj: JATO Dynamics |
Právě německé značky přitom segment zřejmě jen tak neopustí. Německo je nejen největší evropský trh vůbec, ale také i jasně největší evropský trh modelů střední třídy. Prodeje takových aut tam po pěti měsících roku rostou o čtyři procenta. Naopak ve Velké Británii klesají o devět procent a ve Francii dokonce o 29 %. To ale může být zdůvodněno letošní mezigenerační výměnou Peugeotu 508. Na druhou stranu, dalšímu francouzskému zástupci kategorie, relativně novému Renaultu Talisman se moc nedaří. Jeho evropské prodeje letos zatím klesají o 45 %.
Je tak možné, že se střední třída v následujících letech dále pročistí. A nebo ne? Třeba si zákazníci uvědomí ty nevýhody SUV a zase se k ní vrátí... Jaký máte názor vy? Sdělte nám svůj názor v diskuzi pod článkem.