Studie: Váleční veteráni mají problém dodržovat silniční předpisy
Posttraumatické stresové poruchy, kterými nezřídka trpí (ale určitě se netýkají jen Američanů), jim dělají ze života hotové peklo. Ne, že by daleko v Asii žádné předpisy neexistovaly, ale voják zde sloužící má trochu jiné starosti, než dávat znamení o změně směru jízdy, když odbočuje.
Ve služebním Humvee se snažíte si zachránit holý život. Ostatně, blinkr by tak maximálně prozradil nepříteli, kam se hodláte přesunout. Vojenské auto, které zastaví a je úplně jedno kde, je pak pro protistranu snadným cílem k zneškodnění. Přesuny přes podminované silnice (nebo spíše cesty) nejsou ničím výjimečným, takže musíte jet co nejrychleji a nejagresivněji, abyste nerozšířili spolu s případnými kamarády ve zbrani statistiky ztrát... Dodržování jakýchkoli rychlostních limitů je v tomto případě holým nesmyslem, tady jde skutečně o holou lidskou existenci. A tyto návyky se pak zkuste v civilu odnaučit...
Studie pojišťovny USAA ukazuje, že váleční veteráni způsobují na amerických silnicích o 13 % více nehod než před odchodem do zahraniční válečné mise. Armádní průzkum dokonce hovoří o údaji 23 %, námořníci jsou na tom s 12,3 % mnohem lépe. Nejčastějším typem havárie je ztráta kontroly nad vozidlem, přičemž se týká hlavně mladších členů jednotek, tedy řadových vojáků. Statistika pracuje z daty sebranými v letech 2007-2010, ale len loni v prosinci se domů do USA vrátilo dalších 45 tisíc vojáků, kteří budou mít stejné problémy.
USAA ovšem neplánuje zvyšování pojistných sazeb v reakci na výsledky studie. Což sice nás v Čechách ani moc trápit nemusí, ale mužům (a ženám!), kteří si při válečných operacích prožili svoje, to jistě vhod přijde. Pojišťovací ústav také hodlá sdílet získaná data s výzkumnými pracovníky a dalšími odborníky na bezpečnost provozu a doufá, že v této záležitosti naleznou společné řešení. Chtějí zkrátka veteránům návrat do života na silnicích co nejvíce usnadnit.