Subaru Advanced Tourer Concept: Pokrokový hybridní cestovatel
Prestižní výstava je pro nás trochu exotická, málokterý Čech se na ní dostane, ať už se jedná o novináře či běžného návštěvníka. Akce je pochopitelně doménou domácích automobilek, které se předhánějí hlavně v konceptech.
Subaru kromě očekávaného kupé BRZ přivezlo například koncept hybridního kombi velikosti Legacy. Spekulace ohledně toho, že by právě takto měla vypadat následující generace, se tedy přímo nabízejí.
Pod kapotou toureru spadajícího do střední třídy je přeplňovaný čtyřválcový boxer s nově vyvinutým přímým vstřikováním paliva. Subaru se plochých motorů prostě nevzdá a to je v dnešní uniformitě jen dobře. Downsizingu se ovšem nebrání, a tak má jednotka objem pouze 1,6 l. V činnosti jej podporuje elektromotor, který ale umí fungovat i sám, ve městě tak vozidlo může jet tiše. Napájí jej lithium-iontové baterie. Samozřejmostí je regenerativní funkce brzd, díky ní se akumulátory mohou nabíjet za jízdy při deceleraci.
Konkrétní čísla Subaru zatím nezveřejnilo. Celou poháněcí soustavu nazývá logicky HEV (Hybrid Electric Vehicle). Přenos točivého momentu zajišťuje podélně umístěná bezestupňová převodovka CVT, které říkají Lineartronic. Automobilka plánuje její uvedení do sériové výroby v blízké budoucnosti. Advanced Tourer Concept (ATC) je permanentní čtyřkolkou, což je u této značky s několika výjimkami též pravidlem.
Tvary auta s rozměry 4580 x 1840 x 1430 mm se nesou na vlně ostře řezaných, až agresivních linek, podívejte se například na mohutné prolisy blatníků. Vpředu najdeme rozměrnou mřížku chladiče, diodové světlomety jsou všude, kde je to jen možné. Je ovšem pravda, že v názvu mohl být klidně i slůvko Sports, auto alespoň na sérii fotografií sportovně působí, zejména jeho zadní část. Moderní vozy firmy patřící do koncernu Fuji Heavy Industries ale byly většinou designově poněkud zvláštní, což nový koncept také splňuje. Hovořili jsme o střední třídě, je pravda, že svou délkou spadá studie až na její spodní okraj.
Zajímavý je systém otevírání dveří. Přední se vyklápějí směrem vzhůru, zadní jsou sebevražedné. Panoramatická střecha je skutečně velkoryse prosklená a končí až nad zavazadlovým prostorem. Střešní spoiler je náležitě mohutný. V zadním nárazníku se nachází karbonový difuzor a výfukový systém zde ústí dvojitou koncovkou.
Nahlédněme také dovnitř. Palubní deska je vyrobena ze dřeva a kovu. Volant má ve svém středu velkou obrazovka. Ta nabídne nejen obvyklé jízdní údaje či navigační mapy, ale slouží také ke sledování televize nebo brouzdání po Síti sítí. Řidičovi ovšem za jízdy vřele nedoporučujeme. Dovnitř se vejde čtveřice cestujících, každý má k dispozici samostatné kožené sedadlo.
Sériový vůz by se měl objevit již v roce 2013. Velmi povedený a zajímavě navržený vnitřní prostor v něm určitě neuvidíme, základní tvary exteriéru ale přežijí, na to můžete vzít jed.