Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru WRX STI: Rekord se sériovým autem na ostrově Man

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 11. 6. 2011 • 00:46
36
14
Zobrazit náhledy (36)
Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza Subaru Impreza
Man, ostrov v Irském moři je dějištěm slavné motocyklové Tourist Trophy. Prohánějí se na něm ale i sériové automobily, a to pěkně rychle.

Slavný Mountain Circuit (Horský okruh) kolem celého ostrova měří 60,8 km a jedná se o veřejnou silnici, na které se po celý rok běžně jezdí. Pouze v době závodů se uzavře. Motocyklisté jsou schopni trať zajet pod osmnáct minut. Rekord drží od roku 2009 Brit John McGuinness se superbikovou Hondou CBR 1000 RR Fireblade, má hodnotu 17:12,3 min, což odpovídá průměrné rychlosti 210,8 km/h.

Prvním, kdo překonal hranici 100 mph (tedy 161 km/h) v produkčním automobilu, byl před 21 lety slavný soutěžní jezdec Tony Pond. 6. června 1990 jel s Roverem 827 Vitesse a jedno kolo zajel za 21 minut. Jeho rekord vydržel až doteď, protože se žádný další blázen, který by zde jel ještě rychleji, prostě nenašel.

Už ale neplatí. Také soutěžák a ještě k tomu bývalý britský mistr Mark Higgins jej překonal časem o více než dvě minuty lepším: 19:56,7 min. Dosáhl tedy průměru 181,8 km/h. Organizátoři akce dali k dispozici Higginsovi jen jediné ostré kolo bez jakéhokoli předchozího tréninku. Dodejme, že pravidla umožňují letmý start.

Jeho sedan Subaru WRX STI byl v podstatě sériový. Výkon boxeru 221 kW (300 k) byl shledán naprosto dostačujícím. Auto mělo navíc jen ochranný rám MSA T-45, závodní sedačky TRS, hasicí přístroj Lifeline a mírně modifikované tlumiče a pružiny. Jejich úpravy minimalizovaly škody při přejíždění nerovností na trati ve vysokých rychlostech, vždyť i motocykly se tu ocitají občas vzduchu! Brzdy byly z výroby, také pneumatiky Pirelli P Zero Trofeo mají silniční homologaci.

Higgins po úspěšném pokusu řekl: Byla to nejděsivější věc, kterou jsem kdy udělal.. Nejrychleji jel 261 km/h, ano, stále se bavíme o silnici pro běžný provoz, navíc se značným převýšením a skutečně dlouhou rovinku byste na ní hledali lupou... Například křižovatkou Bray Hill krátce po startu prolétl rychlostí 241 km/h, zatímco běžně se zde jezdí lehce nad třicet. I když bylo jeho Subaru vybaveno výfukem, který vydával pořádný rámus, přesto slyšel až do auta nadšené fanoušky stojící podél trati.

Jen škoda, že se toho nedožil bývalý rekordman, aby mohl tomu novému předat symbolický titul nejrychlejšího řidiče automobilu na ostrově Man. Tony Pond odešel z tohoto světa 7. února 2002. Výraz řidič je na místě, nezapomínejme totiž, že Man není součástí Spojeného království, neplatí tam tedy britské dopravní předpisy a rychlost mimo obce není nijak omezená.

Témata
Avatar - Hammunasakra
13. 6. 2011 21:28
Re: a co teprve
... když ono dnes mají u Subaru už i lepší diesel :yes: ;-)
Pěkný den (se Subaru takový bývá :-)
Avatar - Nerez
13. 6. 2011 21:25
Re: a co teprve
Vše by bylo jinak, kdyby proti Subaru postavili Koktávku f tédéíčku čiplou a na hlínách, hned by byl vítěz jinej >:D :yes:
Avatar - Hammunasakra
13. 6. 2011 01:04
Re: a co teprve
NEjen že si NEjsou podobné - subaru wrx a škoda octavia představují dokonce pravý OPAK pojetí vozu nižší střední třídy.
Impreza je sportovní hatchback na větším rozvoru náprav přitom o nějakých 15 cm kratší = IDEÁLní vůz pro zábavnou sportovní jízdu zatáčkami.
Octavia je zřejmě nejdelší vůz své kategorie a současně vůz s nejkratším rozvorem své kategorie = vůz s VEEEELKÝM zavazadelníkem (plynoucím z onoho krátkého rozvoru v kombinaci s velkou celkovou délkou = "big" převisy), ale opravdu NEpříliš vhodná konstrukce na "prohánění zatáčkami"
Prostě Impreza a Octavia "vědomě" a "úmyslně" představují přesně OPAČNÝ přístup v konstrukci vozu ;-)
Tak TOHLE jsem měla na mysli těmi "big převisy" - konkrétně Impreza x Octavia
délka 4,41 x 4,57
rozvor 2,62 x 2,57
PS: Ale auta "o číslíčkách" až tak NEjsou - projeďte si pár zatáček s WRX STi a pak to zkuste stejnou rychlostí s Octávií ... a "je to" ;-)
Pěkný den (se Subaru WRX STi rozhodně ANO :yes: :-)
12. 6. 2011 23:58
Re: a co teprve
Jaké "big" převisy, když rozměry obou aut jsou podobné.
Avatar - bubucci
12. 6. 2011 23:05
Re: video
někde se určitě objeví, zatím jsem viděl jenom to video, jak mu to v 240km/h ustřelí [odkaz]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku