Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Výroba Hyundai Kona Electric
Výroba Hyundai Kona Electric
Výroba Hyundai Kona Electric
Výroba Hyundai Kona Electric
32 Fotogalerie

Subdodavatelé mají problémy kvůli elektromobilitě. Hybridy je zmírňují

Marek Bednář

Řada zákazníků v současné době upřednostňuje hybridní auta před těmi elektrickými. To znamená trochu více manipulačního prostoru pro subdodavatele, které drtí požadavky automobilek na co nejlevnější díly kvůli nucenému přechodu na elektromobilitu.

Zpomalení růstu poptávky po elektrických autech a s tím související růst zájmu o hybridy, které hlásí nejedna automobilka v posledních několika měsících, není zrovna novinkou. Pro řadu subdodavatelů, kteří automobilkám vyrábí komponenty pro auta s konvenčním či právě hybridním pohonem, to je dobrá zpráva.

K takovým patří i německá firma Schaeffler, která koncernům Volkswagen, Ford, Stellantis či General Motors dodává mimo jiné součástky pro spalovací motory a převodovky. Nic z toho elektromobily nepotřebují, takže překotný přechod na ryze elektrický pohon pro subdodavatele součástek znamená různá rizika.

Hrozby nejsou jen v potřebě rychle přezbrojit na výrobu něčeho jiného, ale i v tom, že ať už budou tyto firmy vyrábět cokoliv, budou pod tlakem na co nejnižší cenu od automobilek – a v té ceně musí být nejen ten výrobek samotný, ale taky umoření nákladu na nové výrobní linky, postupy a technologie.

Video placeholder
Výroba Škody Kodiaq • Zdroj: Škoda

Tento tlak je o to větší kvůli elektromobilům, protože automobilky do jejich vývoje potřebují sypat peníze a zároveň výsledné vozy nesmí být moc drahé. „Řada potenciálních zákazníků elektromobilů chce cenově dostupná auta, takže nemůžeme dodávat automobilkám drahé díly,“ říká Matthias Zink, šéf odvětví automobilového průmyslu u Schaeffleru.

Subdodavatelský gigant Continental například podle agentury Bloomberg, která zprávu přináší, „má obtíže zlepšit ziskovost své práce v automobilovém průmyslu i při snižování počtu pracovních míst a zvažuje prodej majetku“.

Majitelé Schaeffleru drží významný podíl akcií Continentalu a a také firmy Vitesco Technologies, kterou v současnosti chtějí odkoupit a začlenit do svých struktur celou. Podle Zinka to firmě pomůže efektivněji snižovat ceny dílů pro elektromobily díky lepší vertikální integraci i třeba snižování množství materiálu, který je třeba nakupovat.

Hybridy s největší pravděpodobností nenahradí elektromobily zcela a někdy v budoucnu bude elektrický pohon ve výrobě automobilek, přinejmenším těch evropských, skutečně dominovat. Co však patrně umožní, je postupnější, pozvolnější přechod ze spalovacích aut na ta elektrická.

To umožní také všem subdodavatelům snáze změnit své výrobní programy, snad i bez potřeby zbavovat se velkého množství zaměstnanců. Hrozba masového propouštění nejen u automobilek, ale právě i u subdodavatelů, kterých je v Česku spousta – za zmínku stojí třeba Valeo, Antolin, Magna, Faurecia či Varroc – je jednou z významných stinných stránek přechodu na elektromobily.