SUV táhnou čím dál víc, loni tvořila téměř půlku všech prodejů
Za loňský rok se prodalo téměř 37 milionů crossoverů a SUV. Poprvé se také prodalo víc aut vyrobených v Číně než v Severní Americe. Nejrychlejší růst loni vykázala Evropa, o 16 %.
Rostoucí popularita SUV a crossoverů má v globální statistice prodejů aut nový rekord – prodalo se jich 36,72 milionu, o 16 % víc než o rok dříve, což znamená 47 % celkových globálních prodejů nových aut, které byly 78,32 milionu. To je pro tyto třídy aut rekordní tržní podíl a znamená pokles zájmu o tradiční hatchbacky, kombíky či sedany. O statistikách zpravuje britský web Autocar.
Za velkou částí takového úspěchu stojí popularita Tesly Model Y, které se loni globálně prodalo 1,22 milionu – o 64 % víc než o rok dříve. Je to globálně nejprodávanější auto napříč pohony i kategoriemi, předčilo i jinak velmi oblíbené toyoty RAV4 či Corolla.
Podíváme-li se na značky, největší podíl prodaných crossoverů a SUV měl koncern Hyundai Motor Group – 56 %. Následovaly koncerny Ford s 49 % a Volkswagen s 48 %.

Zajímavostí také je, že vůbec poprvé se globálně prodalo více čínských aut než amerických. Prodeje v obou těchto kategoriích rostly, ovšem u čínských aut to bylo o 23 % na celkem 13,43 milionu, u těch amerických „jen“ o 9 % na 11,93 milionu.
Na růstu prodejů čínských aut se do značné míry podílela Evropa včetně Velké Británie, kde se dařilo MG 4 a BYDu Atto 3. Podle Autocaru za úspěchem těchto modelů stojí nižší ceny, které tyto automobilky mohou nastavit díky významnému dotování výrobních nákladů čínskou vládou.
„Domácí trh vykazuje znaky zpomalování, takže čínští výrobci hledají příležitosti k růstu v zahraničí,“ říká Felipe Munoz, senior analytik společnosti Jato, která se zabývá statistikami v automobilovém světě. „Čínské značky už zaznamenaly úspěch v rozvíjejících se ekonomikách díky snazšímu přístupu na tyto trhy, nižším bariérám v obchodu a vyšší citlivosti na cenu u zákazníků. Rozhodnutí EU uvalit na importované čínské elektromobily cla (…) nabízí nové ospravedlnění v této strategii pokračovat,“ dodává Munoz.
Nejrychleji rostoucím trhem byla v loňském roce Evropa – prodalo se tu meziročně o 16 % aut více, celkem 16,07 milionu. Čísla popohnal zejména rychlý růst v Turecku a silná podpora prodejů elektromobilů v některých státech. V globálním měřítku se prodalo meziročně o 10 %, tedy o zhruba 7 milionů aut více.