Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SUV táhnou čím dál víc, loni tvořila téměř půlku všech prodejů

Marek Bednář
Diskuze (33)

Za loňský rok se prodalo téměř 37 milionů crossoverů a SUV. Poprvé se také prodalo víc aut vyrobených v Číně než v Severní Americe. Nejrychlejší růst loni vykázala Evropa, o 16 %.

Rostoucí popularita SUV a crossoverů má v globální statistice prodejů aut nový rekord – prodalo se jich 36,72 milionu, o 16 % víc než o rok dříve, což znamená 47 % celkových globálních prodejů nových aut, které byly 78,32 milionu. To je pro tyto třídy aut rekordní tržní podíl a znamená pokles zájmu o tradiční hatchbacky, kombíky či sedany. O statistikách zpravuje britský web Autocar.

Za velkou částí takového úspěchu stojí popularita Tesly Model Y, které se loni globálně prodalo 1,22 milionu – o 64 % víc než o rok dříve. Je to globálně nejprodávanější auto napříč pohony i kategoriemi, předčilo i jinak velmi oblíbené toyoty RAV4 či Corolla.

Podíváme-li se na značky, největší podíl prodaných crossoverů a SUV měl koncern Hyundai Motor Group – 56 %. Následovaly koncerny Ford s 49 % a Volkswagen s 48 %.

Video se připravuje ...

Zajímavostí také je, že vůbec poprvé se globálně prodalo více čínských aut než amerických. Prodeje v obou těchto kategoriích rostly, ovšem u čínských aut to bylo o 23 % na celkem 13,43 milionu, u těch amerických „jen“ o 9 % na 11,93 milionu.

Na růstu prodejů čínských aut se do značné míry podílela Evropa včetně Velké Británie, kde se dařilo MG 4 a BYDu Atto 3. Podle Autocaru za úspěchem těchto modelů stojí nižší ceny, které tyto automobilky mohou nastavit díky významnému dotování výrobních nákladů čínskou vládou.

„Domácí trh vykazuje znaky zpomalování, takže čínští výrobci hledají příležitosti k růstu v zahraničí,“ říká Felipe Munoz, senior analytik společnosti Jato, která se zabývá statistikami v automobilovém světě. „Čínské značky už zaznamenaly úspěch v rozvíjejících se ekonomikách díky snazšímu přístupu na tyto trhy, nižším bariérám v obchodu a vyšší citlivosti na cenu u zákazníků. Rozhodnutí EU uvalit na importované čínské elektromobily cla (…) nabízí nové ospravedlnění v této strategii pokračovat,“ dodává Munoz.

Nejrychleji rostoucím trhem byla v loňském roce Evropa – prodalo se tu meziročně o 16 % aut více, celkem 16,07 milionu. Čísla popohnal zejména rychlý růst v Turecku a silná podpora prodejů elektromobilů v některých státech. V globálním měřítku se prodalo meziročně o 10 %, tedy o zhruba 7 milionů aut více.

Marek Bednář
Diskuze (33)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
18. 6. 2024 07:13
Re: Nejlepší karoserie je sedan a kupé
ale jo, koupíš, dráhy prodávaj šukafony, pár lidí si to i koupilo a jezdí si s tím sokromě, pokud mají osvdčení k řízení vlaku a dodržují předpisy, ale není to nic levného. A BUS si může koupit každej, akorát k řízení potřebuješ papíry na autobus :-) Když si koupíš starej co jde dát na vetenoty, není provoz taková raketa jako když to má někdo na bílejch, to samé tahače a nákladáky
Avatar - speedfred
17. 6. 2024 23:41
Re: SUV jsou jenom takové hašlerky
Kinder pick up nevediem, keď už tak poriadny full size :-[]
17. 6. 2024 21:20
Re: chapem ale
Čo máš teda za auto?
17. 6. 2024 21:14
Re: Nejlepší karoserie je sedan a kupé
Autobus a vlak si nekúpiš.
17. 6. 2024 19:13
Určení
Suv je auto pro lidi se zhoršeným pohybovým aparátem a pro ty, co se bojí v provozu.