Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki Jimny 4Sport: Japonský nezmar v Brazílii sportuje

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Suzuki Jimny série JB má za sebou šestnáct let života a na odpočinek se rozhodně nechystá. V daleké Brazílii má premiéru zajímavé provedení 4Sport.

Proč měnit něco, co funguje? Malý teréňák od Suzuki je však od roku 1998 postupně cizelován. Během dlouhého života se dočkal radikální přestavby interiéru, ten z první generace Wagonu R vzal v roce 2007 zasvé. Ne že by nebyl funkční, ale jeho vzhled prostě zastaral. Ovládací páky pohonu všech kol tehdy také nahradila tlačítka. Posledním stylistickým úpravám se podrobil v létě 2012 a od září téhož roku se tato verze prodává v Evropě. Kapota už nezasahuje mezi přední světla, maska je tedy oddělená. Brazilské 4Sport se určitě nedočkáme, to ale nic nemění na faktu, že je velmi zajímavá.

„Jimník“ nám v Jižní Americe trochu zdrsněl. Karoserie dostala výrazné šedostříbrné oplastování, přední nárazník vypadá velmi jednoduše a je menší než u evropských specifikací, spíše připomíná ty japonské, které se musí vejít mezi kei cars. Jeho instalací se zlepšil přední nájezdový úhel a pokud by přece jen došlo k poškození, netřeba ho měnit celý, stačí jen onu část. Je totiž vyroben z modulárních dílů. Se střešními nosiči, „šnorchlem“ na pravé straně a (zaslepenou) dírou v přední kapotě to Jimnymu ovšem hodně sluší, zejména pak ve výrazném oranžovém laku. Jen ta továrně montovaná mračítka trochu postrádají smysl, ale proti gustu... Pod kapotou najdeme jediný motor, starou známou zážehovou čtyřválcovou třináctistovku se 63 kW, přímo řazené převodovce stačí i nadále bohatě pět stupňů. Proč ne, vždyť má v módu 4WD-L (Low) i redukci!

U verze 4Sport se předpokládá, že bude sloužit k aktivnímu trávení volného času. Sportovní výbava včetně surfového prkna najde místo spíše na střeše, do maličkého zavazadelníku se toho tolik nevejde. Ani tenhle Jimny se však nezalekne těžšího terénu, ve kterém mu pomáhají kromě přiřaditelné čtyřkolky (standardně je poháněna zadní náprava) jeho rozměry a minimální převisy karoserie. Malé suzuki si na off-road hrát nemusí, ono jím zkrátka je, vyšplhá se skoro všude! A to postrádá mezinápravový i zadní diferenciál s uzávěrkami, které měli někteří předchůdci. Ortodoxní konstrukce šasi s tuhými nápravami, tříramennými závěsy a vinutými pružinami přijde k duhu i tak.

Pětipaprsková litá kola mu padnou jako ulitá a k jeho hranám se prostě hodí. Drsná vizáž ale neznamená, že by auto přišlo o komfortní výbavu. Kromě posilovače řízení a (stále pevného) volantu v kůži posádku hýčká i klimatizací, audiem se čtyřmi reproduktory včetně USB zdířky a Bluetooth, elektrickými zrcátky a okny a dálkovým centrálním zamykáním. To nejzákladnější zkrátka na palubě je a o spojení se světem také nebudou pasažéři ochuzeni.

Místní pobočka Suzuki Brasil auta vyrábí v relativně nové továrně ve státě Goias, která byla otevřena v závěru roku 2012. Kromě verze 4Sport jsou k mání i civilnější 4All a 4Sun se shrnovací plátěnou střechou. Opačný pól představuje 4Work s ještě menšími nárazníky, než má 4Sport, plasty na bocích a kupříkladu standardním tažným zařízením. Prostě dělník, byť také hodně stylový.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Avatar - wakantanka
25. 5. 2014 15:37
Re: Jimny je skvělý
ak by bol po takomto aute dopyt, určite by bolo viac modelov. V tzv. civilizovanej Európe, kde skutočný off-road musíš krvopotne hľadať sú však tieto modely úpne okrajovou záležitosťou. V juhovýchodnej ázii, resp. v Afrike ich bude behať podstatne viac od viacerých značiek.
Avatar - 3_diamanty
24. 5. 2014 12:34
Re: Jimny je skvělý
jimny je skvely suhlas :yes: predchodca samuraj bol zrejme este lepsi v terene [odkaz] ... velka skoda ze taketo krasne offroady pomaly miznu ...
24. 5. 2014 11:44
Jimny je skvělý
ale dost trpí na korozi spodku - nebo aspoň kousky které jsem prohlížel byly zespodu hodně sežrané. Škoda těch chybějících uzávěrek diferenciálů. Doufám, že se bude vyrábět ještě hodně dlouho.