Suzuki Jimny: Nová generace se terénu nevzdá
Terénní vozy všech velikostí jsou v současnosti poměrně ohroženým druhem. Samotné Suzuki se rozhodlo vyrazit na silnice s novou, menší a výhradně pětidveřovou Vitarou. Jimny série JB se však vyrábí už skoro sedmnáct let. Za tu dobu prošel japonský teréňáček několika revizemi techniky i vzhledu a jednou radikální modernizací interiéru. Aktuální model, který se u nás začne prodávat ještě letos, má dokonce už i ESC. Základ ale zůstává pořád stejný. Podvozek s tuhými nápravami, tříramennými závěsy a vinutými pružinami, přiřaditelný pohon přední nápravy, dvoustupňová redukce a ortodoxně hranaté tvary. Nezapomeňme, že doma v Japonsku patří dokonce do třídy „kei cars“!
Autíčko v naší specifikaci s délkou 3675 mm (včetně rezervního kola) a vysokou světlostí vyjede takřka všude. Jeho schopnosti mimo asfalt jsou skutečně extrémní, rozhodně zvládne víc, než na kolik na první pohled vypadá. A to i přesto, že postrádá uzávěrky centrálního a zadního diferenciálu, které měli někteří předchůdci. Vyžaduje od řidiče určité schopnosti, protože mu chybí i moderní elektronika. Nic menšího do skutečného terénu v Evropě však prostě neseženete. Dobrá, od jara 1998 se toho v automobilovém světě událo opravdu hodně, ale má se na takhle úspěšném konceptu něco měnit? Proč, když všechno spolehlivě funguje takovou dobu, jen režimy pohonu 4x4 už se sedm let volí tlačítky místo pák?
Šéf prodeje britské pobočky Suzuki Dale Wyatt ujistil v rozhovoru pro Top Gear, že žádný radikální řez rozhodně není v plánu. „Příští generace bude evoluční, podle stejného receptu. Když ji uvidíte poprvé, hned poznáte, že je to Jimny. Kdybyste byli farmáři ve skotských horách, je pro vás tohle auto perfektní a není potřeba jej měnit.“ Marketingová fráze? Ne tak docela, Mr. Wyatt přece musí vědět nejlépe, kdo jej za kanálem nejvíce kupuje. A Suzuki v Británii prodává 1.500 kusů tohoto modelu ročně. Vtip je v tom, že prakticky bez jakékoli reklamy!
Jistě, majitel se musí smířit s úbytkem komfortu na silnici, pevným volantem, který se nedá nastavit ani výškově, nebo třeba vibracemi v řadicí páce (to je prostě vlastnost, nikoli technická závada). A na některých trzích včetně Ostrovů lze koupit i naprosté holátko, dokonce bez topení. Zrovna ono je ale tím pravým pro těžkou práci, co uvnitř není, nemůže se přece rozbít, že? „Je to taková roztomilá ikona“, pokračoval Wyatt. „Musíte Jimnymu odpustit jeho nedostatky, má je, aby byl tak dobrý v tom, co dělá!“ V České republice se od ledna do října 2014 prodalo 32 kusů. Nejúspěšnější byla sezóna 2011 s 91 exempláři na kontě. V letech 2002-2013 si čeští klienti dle dostupných statistik Svazu dovozců automobilů koupili celkem 561 Jimny.
Nástupce si zhruba zachová současné vnější rozměry, což je dobře. Asistenty rozjezdu do prudkých kopců i sjíždění z nich už mít bude, vývoj prostě nelze zastavit. Ale pořád půjde o velmi schopnou čtyřkolku. Uvidíme ji poprvé na jednom z velkých autosalonů během příštích dvou let, na trh zamíří v roce 2017.