Suzuki Jimny 2015: Se stabilizací a lepší výbavou
Populární Jimny série JB se vyrábí již neuvěřitelných šestnáct let. Historie malých terénních Suzuki sahá však ještě hlouběji, až do roku 1970, současná řada je v pořadí teprve třetí generací. Když něco funguje, není to přece nutné nějak radikálně měnit, že? Poslední facelift prodělal v létě před dvěma lety, od té doby se kapota otevírá samostatně a přední nárazník pozbyl vstupy vzduchu, byly vystřídány mlhovkami. Nejmenší terénní auto se samurajským S se nabízí s jediným motorem: zážehovou čtyřválcovou třináctistovkou (1,33 l) o výkonu 63 kW (85 k), která zůstala beze změny, stejně jako pětistupňová manuální převodovka. Ta se stále stará o 110 N.m točivého momentu.
Podvozek zůstává věrný ortodoxní konstrukci s tříramennými závěsy a vinutými pružinami. Stále trochu rustikální off-road pochopitelně ani v nejnovější specifikaci nepřišel o pohon obou tuhých náprav, který výrobce nedoporučuje používat na silnici, ale pouze v terénu. Standardně je v činnosti jen zadní (2WD), přední je přiřaditelná a v módu 4WD-L (Low) přichází na řadu i dvoustupňová redukce. Trojice režimů i převod „do pomala“ se volí tlačítky, ta nahradila předchozí mechanické páky již v roce 2007, kdy se také radikálně proměnil interiér, původem ještě z první generace Wagonu R. Centrální a zadní diferenciály s uzávěrkami, kterými se mohli pochlubit někteří předchůdci, Jimny postrádá. I tak vyšplhá tam, kam byste se s jakýmkoli jiným autem kromě klasických velkých teréňáků odvážili jen těžko. Není to totiž žádné SUV!
Ještě připomeňme, že Jimny je schopen na silnici dosáhnout maximální rychlosti 140 km/h a z klidu na stovku se dostane během 14,1 s. Výrobce udává kombinovanou spotřebu benzinu 7,1 l/100 km.
Ona zmíněná rustikálnost je však u nového modelu potlačena. Aktuální provedení pro rok 2015 se totiž konečně může pochlubit standardní elektronickou stabilizací. A samozřejmě je s předstihem vybavováno i kontrolou tlaku v pneumatikách, která je od 1. listopadu 2014 v zemích EU u nových aut povinná. Na přístrojové desce také přibyl indikátor zařazeného převodového stupně s vhodným okamžikem pro jeho změnu a „budíky“ dostaly stříbrné orámování. Po zmíněných dvou letech se také znovu změní litá kola, barevná paleta laků karoserie a čalounění bude zase o kousek kvalitnější.
V základu nazvaném JX jsou kromě zmíněných prvků i dva airbagy, pochopitelně posilovač řízení s novým volantem, ABS a EBD, také dělené zadní sedačky, rádio se dvěma reproduktory a dálkové ovládání palivové nádrže. Zrcátka se však nastavují jen ručně, stejně jako boční okna. V interiéru najdete i holé plechy, zvenčí pak černé plasty. U JLX už obojí ovládají elektromotorky, k dispozici je i dálkové centrální zamykání, zvukový systém s přehrávačem CD, zadní opěrky hlavy, kompletně čalouněný vnitřek a karoserie včetně zrcátek, klik a podběhů lakovaná jedinou barvou. Jimnyho jde ale vyšperkovat dále metalízou, patnáctipalcovými litými koly, koženým volantem a koženkovými sedadly. Na některých evropských trzích je k mání dokonce i samočinná převodovka a dvoumístné užitkové provedení Ranger.
Jimny 2015 se samozřejmě dostane i k nám. Dle zatím neoficiálních informací by modernizovaný model měl být u domácích prodejců značky k dispozici ještě letos a i my se dočkáme více specifikací a modernějších prvků výbavy. Aktuálně stojí 414.900 Kč, ovšem ve vyšším stupni JLX. „Holátko“ JX se u nás nenabízí, takže čeští majitelé většinu popsaných věcí znají.