Suzuki Swift vs. Škoda Fabia: Designový duel
Oba vozy se již dočkaly přímého srovnání v našem testu: Suzuki Swift 1,2 VVT vs Škoda Fabia 1,2 TSI – Když dva dělají totéž. Tentokrát se zaměříme na podrobnější srovnání designu obou malých hatchbacků.
Přes příslušnost do stejného segmentu je mezi srovnávanými modely výrazný velikostní rozdíl – konkrétně v délce. Fabia je o plných 150 mm delší, její rozvor je ale přitom proti Swiftu delší jen o 21 mm. Vysvětlení je třeba hledat ve skutečně minimalistickém zadním převisu Swiftu, jak napoví i údaj o objemu zavazadlového prostoru.
Swift je naopak širší, a to o 53 mm a také nepatrně vyšší (+12 mm).
Suzuki Swift a Škoda Fabia - srovnání rozměrů | |||
Model | Suzuki Swift | Škoda Fabia | rozdíl |
Délka [mm] | 3850 | 4000 | +150 |
Šířka [mm] | 1695 | 1642 | -53 |
Výška [mm] | 1510 | 1498 | -12 |
Rozvor [mm] | 2430 | 2451 | +21 |
Rozchod vpředu [mm] | 1490 | 1433 | -57 |
Rozchod vzadu [mm] | 1495 | 1426 | -69 |
Objem zav. prostoru [l] | 211 | 300 | +89 |
Při pohledu na design začněme společnými rysy obou automobilů. V době představení druhé generace Fabie (2007) bylo na její karosérii shledáno hned několik prvků, které lidem připomínaly japonský Swift. Nejvíce veřejnost narážela na černě zbarvené sloupky karoserie v kontrastu s rovnou linií střechy, tedy řešení, známá již z malého Suzuki. Nutno podotknout, že původní varianta Swiftu s tímto designovým prvkem pochází z roku 2004 – aktuální provedení z roku 2010 původní myšlenku jen dále rozvíjí.
Přídě obou vozidel jsou osazeny identifikačními prvky té které značky. U Swiftu je to úzká maska chladiče spolu s dynamicky působícími linkami na celé přední části. Odvaha tvůrců tkví ve smělém protažení světlometů, jejichž okraje sahají hluboko do blatníků.
Malé rozměry jsou v mnoha případech předpokladem pro sportovní vzezření. U Swiftu tomu není jinak. Tento dojem je umocněn aplikací černých sloupků karosérie (vyjma dynamicky působícího D-sloupku, který je v barvě karosérie) a svažujícím se profilem.
Pohlédneme-li na záď, spatříme zadní svítilny v kreativním provedení, které, podobně jako přední světlomety, zasahují do profilu. Poměrně vysoká nákladová hrana zavazadlového prostoru poskytuje vyšší umístění registrační značky, než v případě Fabie. Toto řešení působí originálním a ne zcela obvyklým dojmem.
Palubní deska japonského reprezentanta odráží dynamické tvary exteriéru. Její horní část má v oblasti před místem spolujezdce zajímavý výkroj, středový panel se směrem dolů k řadící páce zužuje, což má za následek pozitivní vliv na prostor pro řidičova kolena. Plasty, vyvedené v tmavé barvě, kontrastující s chromovanými doplňky, zvyšují hodnotnost dojmu z kabiny malého Suzuki.
Tuzemský produkt segmentu B se ve své přední části vyznačuje mohutnou maskou chladiče, jejíž horní subtilní lišta, v níž se nachází logo výrobce, je v plastickém provedení. Fakt, že je chromovaná, zvyšuje míru exklusivity celku. Příď ve svém původním návrhu před modernizací pochází z velkoprostorového vozu Roomster a propůjčuje vozidlu více dospělý vzhled, než jakým disponuje Suzuki. Za pozornost stojí mohutné mlhové světlomety v dolních partiích nárazníku.
Boční pohled na vůz napoví spíše o praktických kvalitách modelu, než-li o sportovnosti designu. I přesto však není karoserie Fabie prosta temperamentních prvků. Boční ochranná lišta zaplňuje volnou dveřní plochu. Bílá střecha, jakožto součást příplatkové výbavy, zase zvyšuje individualizaci modelu. I zde je D-sloupek v barvě karosérie, zatímco zbylé dva sloupky jsou černé.
Zadní partie Fabie tvoří samostatnou kapitolu designu vozu. Jedná se o nejvíce diskutovanou část karosérie, které je nezřídka vytýkána disproporce mezi šířkou a výškou vozu. V porovnání se Swiftem, jehož šíře mu dodává určitou míru suverenity, jeví se záď Škody jako velmi úzká.
Interiér Fabie je v zásadě opakem toho ve Swiftu. Místo zaoblených linií, členitých ploch a sportovního nádechu u Škody vsadili na strohý styl s výrazným horizontálním členěním a zaoblenými hranatými tvary. Téměř vše je ve Fabii jinak – od rozvržení a tvaru středové konzole, přes provedení volantu až například po zcela rozdílné pojetí dveřních výplní.