Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki Swift vs. Škoda Fabia: Designový duel

Jakub Sochor
Diskuze (137)
Dnešní duel je v interkontinentálním duchu. Prostřednictvím populárních vozidel porovnává vnímání malého vozu japonským a českým výrobcem.

Oba vozy se již dočkaly přímého srovnání v našem testu: Suzuki Swift 1,2 VVT vs Škoda Fabia 1,2 TSI – Když dva dělají totéž. Tentokrát se zaměříme na podrobnější srovnání designu obou malých hatchbacků.

Přes příslušnost do stejného segmentu je mezi srovnávanými modely výrazný velikostní rozdíl – konkrétně v délce. Fabia je o plných 150 mm delší, její rozvor je ale přitom proti Swiftu delší jen o 21 mm. Vysvětlení je třeba hledat ve skutečně minimalistickém zadním převisu Swiftu, jak napoví i údaj o objemu zavazadlového prostoru.

Swift je naopak širší, a to o 53 mm a také nepatrně vyšší (+12 mm).

Suzuki Swift a Škoda Fabia - srovnání rozměrů
ModelSuzuki SwiftŠkoda Fabiarozdíl
Délka [mm]38504000+150
Šířka [mm]16951642-53
Výška [mm]15101498-12
Rozvor [mm]24302451+21
Rozchod vpředu [mm]14901433-57
Rozchod vzadu [mm]14951426-69
Objem zav. prostoru [l]211300+89

Při pohledu na design začněme společnými rysy obou automobilů. V době představení druhé generace Fabie (2007) bylo na její karosérii shledáno hned několik prvků, které lidem připomínaly japonský Swift. Nejvíce veřejnost narážela na černě zbarvené sloupky karoserie v kontrastu s rovnou linií střechy, tedy řešení, známá již z malého Suzuki. Nutno podotknout, že původní varianta Swiftu s tímto designovým prvkem pochází z roku 2004 – aktuální provedení z roku 2010 původní myšlenku jen dále rozvíjí.

Přídě obou vozidel jsou osazeny identifikačními prvky té které značky. U Swiftu je to úzká maska chladiče spolu s dynamicky působícími linkami na celé přední části. Odvaha tvůrců tkví ve smělém protažení světlometů, jejichž okraje sahají hluboko do blatníků.

Malé rozměry jsou v mnoha případech předpokladem pro sportovní vzezření. U Swiftu tomu není jinak. Tento dojem je umocněn aplikací černých sloupků karosérie (vyjma dynamicky působícího D-sloupku, který je v barvě karosérie) a svažujícím se profilem.

Pohlédneme-li na záď, spatříme zadní svítilny v kreativním provedení, které, podobně jako přední světlomety, zasahují do profilu. Poměrně vysoká nákladová hrana zavazadlového prostoru poskytuje vyšší umístění registrační značky, než v případě Fabie. Toto řešení působí originálním a ne zcela obvyklým dojmem.

Palubní deska japonského reprezentanta odráží dynamické tvary exteriéru. Její horní část má v oblasti před místem spolujezdce zajímavý výkroj, středový panel se směrem dolů k řadící páce zužuje, což má za následek pozitivní vliv na prostor pro řidičova kolena. Plasty, vyvedené v tmavé barvě, kontrastující s chromovanými doplňky, zvyšují hodnotnost dojmu z kabiny malého Suzuki.

Tuzemský produkt segmentu B se ve své přední části vyznačuje mohutnou maskou chladiče, jejíž horní subtilní lišta, v níž se nachází logo výrobce, je v plastickém provedení. Fakt, že je chromovaná, zvyšuje míru exklusivity celku. Příď ve svém původním návrhu před modernizací pochází z velkoprostorového vozu Roomster a propůjčuje vozidlu více dospělý vzhled, než jakým disponuje Suzuki. Za pozornost stojí mohutné mlhové světlomety v dolních partiích nárazníku.

Boční pohled na vůz napoví spíše o praktických kvalitách modelu, než-li o sportovnosti designu. I přesto však není karoserie Fabie prosta temperamentních prvků. Boční ochranná lišta zaplňuje volnou dveřní plochu. Bílá střecha, jakožto součást příplatkové výbavy, zase zvyšuje individualizaci modelu. I zde je D-sloupek v barvě karosérie, zatímco zbylé dva sloupky jsou černé.

Zadní partie Fabie tvoří samostatnou kapitolu designu vozu. Jedná se o nejvíce diskutovanou část karosérie, které je nezřídka vytýkána disproporce mezi šířkou a výškou vozu. V porovnání se Swiftem, jehož šíře mu dodává určitou míru suverenity, jeví se záď Škody jako velmi úzká.

Interiér Fabie je v zásadě opakem toho ve Swiftu. Místo zaoblených linií, členitých ploch a sportovního nádechu u Škody vsadili na strohý styl s výrazným horizontálním členěním a zaoblenými hranatými tvary. Téměř vše je ve Fabii jinak – od rozvržení a tvaru středové konzole, přes provedení volantu až například po zcela rozdílné pojetí dveřních výplní.

Jakub Sochor
Diskuze (137)
Avatar - Wen Věčněžasnoucí
1. 2. 2011 15:30
Re: Předchozí gnerace Swiftu...
Kdyby to bylo na jasnou žalobu, jak píšeš, přišla by jasná žaloba!!! Na humory se v byznysu nehraje, ale ono to na žalobu samozřejmě nebylo, a tak zůstalo u toho vtipného pf...

Jinak co se mě týče, nemají si ty dvě auta designově moc co vyčítat. Jsou varianty, ve kterých to FII sluší více, Swift je trochu stravitelnější v tuctovém provedení. Ani jedno z těch aut by mě svým designem ke koupi nemotivovalo.

Já považuji za velkou chybu MB, že nenavázali na povedenou FI, na to auto se mi ještě dnes příjemně dívá :'-(
31. 1. 2011 23:49
Re: Jasné KO...
To pak de facto nepotrebujes u auta nikdy zadny kufr, proste to vzdycky jenom hodis na cestujici vzadu a hotovo :-) Umet s autem muzes kdeco, ale kde prostor neni ho proste nevymyslis.
31. 1. 2011 23:47
Re: Jasné KO...
Ale vozi, zalezi na verzi, pak se zmensi ten prostor o fatalnich 15litru >:-[]
31. 1. 2011 23:36
Re: ta fabia
...prohlasil nejvetsi mistni blabolista :-)
31. 1. 2011 23:36
Re: ta fabia
Pokud jsi snad?! >:D mel na mysli kritiku Swiftu, ten me prijde jako jeste vetsi designova tragedie. Chapu ze proto tebe je to asi etalon designu, ale me predni kapota vypadajici jako buben, predni svetla protahnute az nekam do .... no porad to jeste nedotahli k dokonalosti, jeste kousek k prednim zrcatkum zbyva ;-) Zadni svetla taky omyl designera, jako by nevedel jak to tam splacat, tak kulatil a protahoval az to "dokulatil" uplne, stejna hruza jako na peugetou 308 vzadu. Nutno říct ze na fabii to je taky bida. Jestli bylo neco na swiftu pekne tak to byla palubka v predchozi generaci, tahle uz nema takovy smrnc.