Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Švédská rallye po 3. dnu: Lappi má minutu náskok, Katsuta zapadl do závěje

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Fin Esapekka Lappi (Hyundai i20 N Rally1) vede po třetím dnu Švédskou rallye, která je druhým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. K dobru má náskok 1:06,3 minuty. 

V sobotu bylo na programu sedm rychlostních zkoušek v celkové délce 125,96 kilometru. Dopolední průjezdy tří erzet si posádky po poledním servisu zopakovaly. Závěr dne obstaraly dva průjezdy rychlostní zkouškou Umeå, která ve čtvrtek otevírala celou soutěž.

Guru vyvrací spekulace

V zákulisí Švédské rallye rezonovala penalizace Thierryho Neuvilla (Hyundai i20 N Rally1) 40 sekund z pátečního podvečera. Belgičan hlásil před šestou zkouškou problémy s nastartováním motoru. Po penalizaci startoval do tří zbývajících erzet, které se jely za tmy jako druhý za Elfynem Evansem (Toyota GT Yaris Rally1). Nejenom Evans, ale lidé ve vedení týmu Toyota podezíraly Neuvilla, že šlo o taktický manévr a nikoliv o problém s technikou.

Technický guru týmu Hyundai Christian Loriaux, vysvětlil specifika problému s tlakem paliva. „Problém způsobuje hlavně nízkotlaký palivový systém, který napájí vysokotlaké palivové čerpadlo. Musíte chvíli čekat, což je problém v době, kdy nemáte čas. Pokud by ho bylo víc, nevznikl by takový poprask,“ uvedl Loriaux.

Prý chápe podezření, které mohla Toyota mít ohledně oprávněnosti problému Neuvilleova tlaku paliva. Připouští, že podobné manévry jsou mimo eticky přijatelné týmové příkazy. „Chápu, jak se u Toyoty cítí, osobně bych v takové situaci být nechtěl,“ dodal Christian Loriaux.

Video se připravuje ...

Katsuta zapadl do sněhu

V sobotu nastupoval Lappi s náskokem 3,2 sekundy na druhého Takamota Katsutu (Toyota GR Yaris Rally1). Japonec hned na začátku dne snížil ztrátu na 0,9 sekundy, ovšem na další zkoušce (RZ10) zavadil v rychlé pravé zatáčce zadní částí auta o sněhovou bariéru. Vůz se „spakoval“ a zůstal zabořený ve sněhu na okraji trati. „Viděl jsem Taku stát na okraji trati. Je mi ho líto, ale takové věci se zkrátka stávají. „Banky mohou být vaším přítelem, dokud je nebudete příliš využívat,“ řekl Lappi. Výrazem „banky“ měl na mysli vysoké závěje sněhu na okrajích silnice. 

Lappi se osamostatnil na prvním místě s náskokem 1:31,6 před Francouzem Adrienem Fourmauxem (Ford Puma Rally1) a o dalších 11,4 sekundy zpět byl Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1). Po třinácté erzetě se na čtvrté místo dostal Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1) a za ním už byli seřazeni do konce první desítky výhradně jezdci na speciálech Rally2 v čele s Oliverem Solbergem (Škoda Fabia RS Rally2).

Fourmaux jede o životní výsledek

Lappi se v jednotlivých sobotních zkouškách dostal jen jednou mezi nejrychlejší tři, ale tomu po problémech Katsuty i tak bohatě stačilo. „Poté, co měl Taka problémy, jsem si hlídal, abych se příliš nedotýkal sněhových bariér. Nebylo složité držet si rytmus, ale tam, kde se objevoval štěrk, to bylo na gumy příliš agresivní. Musel jsem si uvědomit, že je potřebuji na závěrečnou erzetu, kde bylo hodně ledu,“ vysvětloval Lappi.

Na druhém místě zatím figuruje Francouz Adrien Fourmaux (Ford Puma Rally1), který jede 47. soutěž MS a poprvé má šanci dostat se na stupně vítězů. Jeho nejlepšími umístěními jsou dosud pátá místa z Chorvatska a Safari 2021, a z letošního Rallye Monte Carla. „Celý den jsem si musel uvědomovat, že jedu o stupně vítězů a musím tudíž zůstat na trati. Na erzetách bylo hodně šotolinových úseků, takže jsem se jen snažil udržet pneumatiky co nejdéle v kondici. Místy jsem trochu ubíral, protože jsem se bál defektu,“ řekl Fourmaux.

Třetí je zatím je Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1), který ja zatím nejvýše postaveným pilotem japonské značky. „Dopoledne jsem rozhodně nejel tak, jak jsem si představoval. Navíc auto na jedenácté erzetě nasálo na vnitřku zatáčky sníh a my přišli o trochu výkonu. Na tratích bylo místy hodně štěrku. Na poslední erzetě mi chyběl grip, takže jsem rád, je sobota za mnou,“ uvedl Evans.

Soutěž bohužel skončila pro českou posádku Jan Černý a Ondřej Krajča (Ford Fiesta Rally3). Po čtyřech erzetách vedli v klasifikaci WRC3, ale v páté zkoušce přišel čelní náraz do stromu. Po opravě dnes Černý pokračovali, ale po třinácté zkoušce přišel definitivně konec. Druhá posádka Filip Kohn a britský navigátor Tom Woodburn (Ford Fiesta Rally3) jsou po třech dnech čtrnáctí ve své kategorii.

Video se připravuje ...

Pravidla bodování rallye

Od letošního roku je šampionát bodovaný novým způsobem. Posádky dostávají body za nejrychlejší časy po pátku a sobotě. Samostatně jsou bodovány výsledky dosažené v neděli. Aby si posádky body za první dva dny připsaly, musí úspěšně zdolat také závěrečnou nedělní etapu. V platnosti zůstává i bodování výsledků závěrečné rychlostní zkoušky Power Stage, kde získává pět nejrychlejších od pěti do jednoho bonusového bodu. 

Sobota – 1. - 18 bodů; 2. – 15; 3. – 13; 4. – 10; 5. – 8; 6. – 6; 7. - 4; 8. – 3; 9. – 2; 10. – 1.

Neděle – 1. – 7 bodů; 2. – 6; 3. – 5; 4. – 4; 5. – 3; 6. – 2; 8. – 1.

Průběžné pořadí (po RZ16 z RZ18)

1. Lappi, Ferm (Fin./Hyundai i20 N Rally1) 2:03:52,0; 2. Fourmaux, Coria (Fr./Ford Puma Rally1) +1:06,3; 3. Evans, Martin (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) +1:23,0; 4. Neuville, Wydaeghe (Bel./Hyundai i20 N Rally1) +2:22,1; 5. Solberg, Edmondson (Švéd., Brit./Škoda Fabia RS Rally2) +4:01,1; 6. Pajari, Mälkönenová (Fin./Toyota GR Yaris Rally2) +5:15,1; 7. Linnamäe, Morgan (Est., Brit./Toyota GR Yaris Rally2) +5:15,3; 8. Korhonen, Viinikka (Fin./Toyota GR Yaris Rally2) +5:35,1; 9. Heikkilä, Temonen (Fin./Toyota GR Yaris Rally2) +5:51,2; 10. Joona, Hussi (Fin./Škoda Fabia RS Rally2) +6:29,3; 11. Bertelli, Scattolin (It./Toyota GR Yaris Rally1) +6:44,5; 12. Lindholm, Hämäläinenová (Fin./Hyundai i20 N Rally2) +8:09,0; 13. Reiersen, Karlsson (Švéd./Škoda Fabia RS Rally2) +8:36,4; 14. Solowow, Baran (Pol./Škoda |Fabia RS Rally2) +11:49,7; 15. Johansson, Grönwall (Švéd./Ford Fiesta Rally3) +12:51,3; 16. Jamamoto, Salminen (Fin./Toyota GR Yaris Rally2) +13:19,0; 17. Jürgenson, Oja (Est./Ford Fiesta Rally3) +13:46,3; 18. Jeets, Taniel (Est./Škoda Fabia RS Rally2) +16:34,9; 19. Grjazin, Aleksandrov (Rus./Citroën C3 Rally2) +17:47,6; 20. Koltun, Pleskot (Pol./Ford Fiesta Rally2) +18:57,7; … 38. Rovanperä, Halttunen (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) +49:21,4; 39. Tänak, Järveoja (Est./Hyundai i20 N Rally1) +50:02,2; 47. Katsuta, Johnston (Jap., Irl./Toyota GR Yariusa Rally1) +59:15,8.

Výsledky jsou neoficiální.

Zbývající program Švédské rallye

Neděle (18. 2.) – 7.27 RZ16 (25,50 km), 10.03 RZ17 (25,50 km), 12.15 RZ18 (10,08 km).

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme