Švýcar v protisměru na R10: Dalo se jeho jízdě zabránit?
Třiatřicetiletého Švýcara, který v sobotu dopoledne jel se svým bílým Mitsibishi Evolution X po rychlostní silnici R10 v protisměru, zadržela policie až v Praze-Kbelích, kdy mu došel benzin. Jízda v protisměru dlouhá téměř 100 km vyvolala diskuzi, jestli policie nemohla řidiče chytit dříve.
Výsledkem nebezpečné jízdy bylo pět dopravních nehod bez větších zranění. Policie bílý vůz sledovala, ale protijedoucí vozidla pouze varovala, aby se zařadila do pomalého pruhu. Další policejní vozy jely souběžně ve správném pruhu. Řidič předávkovaný léky na psychické problémy dojel až na severovýchod metropole, k letišti ve Kbelích, kde mu došlo palivo. Policie jej zadržela poté, co vystoupil auta a snažil se utéci po svých.
Mluvčí mladoboleslavské policie Ladislav Mareš uvedl, že do akce byly vyslány všechny volné hlídky z dopravního oddělení. Problémem je ale fakt, že středočeská rychlostní silnice R10 z Prahy do Turnova je dlouhá 72 km, policisté z Mladé Boleslavi přitom mají na starost 40 kilometrů v obou směrech. Na rychlostních silnicích totiž hlídkuje policie z daného okresu, a ne dálniční. Mladoboleslavská policie se navíc musí starat i o ostatní silnice v daném okrese.
O tom, že by na R10 a dalších středočeských rychlostních silnicích (R4, R6 a R7) mělo být vybudováno dálniční oddělení, se hovořilo už před 12 lety. V cestě ale dodnes stojí finance, jedno takové oddělení by přišlo na 30 milionů korun. Kvůli úsporám byly navíc ve Středočeském kraji na konci roku 2010 zrušeny dvě obvodní oddělení, v Liběchově na Mělnicku a ve Vrdech na Kutnohorsku.
V ceně 30 milionů je ale zahrnuta jen výstavba budovy a nejsou do ní započítány další náklady jako úprava komunikace, technické vybavení a vozový park. Policie však nevyloučila, že by mohlo dojít k některým změnám na R10, která patří ve Středočeském kraji mezi nejvytíženější silnice.
Podle některých názorů měla policie zavřít nájezdy na silnici R10. Mluvčí mladoboleslavské policie řekl, že pokud by policie zavřela nájezd u sjezdu na Černém Mostě, řidiči by na silnici mohli najet jinudy. Šéf dálničního oddělení v Mirošovicích na D1, Miloslav Čihák, by prý při dané situaci uvažoval nad použitím zbraně. Policisté tak rychle jedoucímu vozu mohli prostřelit pneumatiky, nebo nádrž.
Podle dopravních expertů by dalším takovým případům mohly zabránit informační cedule jako na dálnicích, popřípadě více dopravního značení. Policie konstatuje, že je značení na R10 dostatečné, a že do protisměru většinou vjedou opilí řidiči.
Třiatřicetiletý Švýcar se za své chování omluvil. Policie jej obvinila za obecné ohrožení, za což mu hrozí až osm let vězení.