Systém pro monitorování tlaku v pneumatikách bude povinný od roku 2012
Tímto nařízením chce Evropská komise nejen podpořit ochranu životního prostředí, ale také snížit počet nehod způsobených v důsledku selhání pneumatiky.
Výrobci pneumatik vědí o podhušťování a z něj plynoucích defektů své. Pomalý úbytek tlaku je totiž hlavní příčinou selhání pneumatiky. Například německý Continental naléhavě doporučuje předepsání systémů pro přesné měření tlaku v pneumatikách, které budou schopny zareagovat již při velmi malém podhuštění. Správné nahuštění pneumatiky zajistí, že mezi pneumatikou a vozovkou bude při jízdě vznikat jen nízký valivý odpor, čímž dojde k maximalizaci účinnosti paliva.
Evropská komise vychází vstříc požadavkům automobilových klubů a expertů z oblasti automobilového průmyslu. Alexander Lührs, mluvčí Continentalu vysvětluje, že okolo 90 % všech defektů pneumatik vznikne následkem pomalého a pozvolného snižování tlaku v pneumatikách. "K tomu může dojít v důsledku malého defektu způsobeného šroubem či hřebíkem, nebo v důsledku vady ventilku. Pokud řidič automobilu obdrží včasné varování od systému pro přesné měření tlaku v pneumatikách, může pneumatiky ihned dohustit, či v případě nutnosti nechat vyměnit. Každý třetí automobil na německých silnicích má podhuštěné pneumatiky," říká Lührs.
Pokud by měly všechny automobily své pneumatiky správně nahuštěny, projevilo by se to snížením nákladů na provoz automobilů v Evropě o 3,4 miliardy eur ročně, uvádí Continental. Nesprávné nahuštění pneumatik se projevuje značným zvýšením valivého odporu, který pak vede ke zbytečně vysoké spotřebě paliva, a tedy i vyšším emisím oxidu uhličitého do ovzduší. Kromě toho se také prodlužuje brzdná dráha.
Společnost Continental se také výrazně zasazuje o povinné zavedení systémů pro monitorování tlaku v pneumatikách, které upozorní řidiče již v případě, kdy dojde k poklesu tlaku v kterékoliv pneumatice o 10 % oproti doporučené hodnotě. Zároveň však experti z této firmy varují před nedbalým formulováním technických norem: "Je velmi důležité si uvědomit, že pokud bude v zákoně uvedeno, že řidič bude varován až při podhuštění pneumatik o 25 %, čím dál více řidičů bude stále jezdit po silnicích s podhuštěnými pneumatikami, protože manuální zjišťování tlaku v pneumatikách pro ně bude nepohodlné. To by mělo negativní vliv jak na provozní náklady a účinnost paliva, tak na bezpečnost vozidel."