Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na Slovensku testují brzdové světlo vpředu. Není to vtip, i tady má svůj význam

Přední brzdové světlo
Přední brzdové světlo
Přední brzdové světlo
Přední brzdové světlo
12 Fotogalerie
Diskuze (38)

Může to znít jak legrace či bláznivý nápad, přední brzdové světlo by však mohlo mít výrazný přínos pro bezpečnost na silnicích. S jeho testováním nyní začali v Trenčínském a Žilinském kraji.

Jedním z hlavních pravidel bezpečnosti na silnicích je vidět a být viděn. Tohoto hesla se drží i společnost Lumaco Innovations AG, která přišla se systémem předního brzdového světla. Zakladatelem společnosti je Lubomír Marjak z Kysuc, současně držitel evropského patentu na tuto technologii, který si od předního brzdového světla slibuje snížení počtu dopravních nehod i zmírnění jejich následků.

Systém pracuje s LED páskem zelené barvy, umístěným na přídi automobilu, který se při sešlápnutí brzdového pedálu rozsvěcí společně se zadními brzdovými světly. Zelená barva byla podle webu z dopravy.cz, který na zprávu upozornil, zvolena proto, že je jednoznačná a rychle rozpoznatelná. Navíc se zatím v automobilovém průmyslu nepoužívá.

Přední brzdové světlo přitom ocení jak chodci na přechodech, tak i cyklisté a ostatní řidiči, kteří si budou jisti, že o nich řidič blížícího se automobilu ví a brzdí. Přední brzdové světlo by se navíc mohlo stát užitečným pomocníkem i v provozu budoucnosti, do kterého budou časem zřejmě zapojeny i autonomní dopravní prostředky.

Video placeholder
Prazentace předního brzdového světa • Zdroj: Front Brake Light

Aby však přední brzdové světlo mohlo být zavedeno do praxe, vyžadují zástupci Evropské komise a europarlamentu výstupy z testů v provozu. Společnost Lumaco Innovations AG proto nejprve vyzkoušela přední brzdové světlo na berlínském letišti, nyní však inovativní bezpečnostní prvek zamíří do provozu na Slovensku.

Hlavní testování bude probíhat v Trenčínském kraji a částečně v kraji Žilinském. Zelenými předními brzdovými světly budou vybaveny autobusy, vozy správy cest (osobní, užitkové i nákladní vozy) nebo automobily kraje č jeho představitelů. Dohromady půjde o několik stovek vozidel.

Testování, které odstartovalo 22. září a probíhat bude až do 22. června, je financováno jak krajem, tak i společností Lumaco Innovations AG. Na mezinárodním projektu se navíc podílí i dopravní policie a univerzity v Bonnu a Žilině.

Vstoupit do diskuze (38)