Takhle by mohla vypadat nová Volha. Jak se vám líbí moderní reinterpretace osobního GAZu?
Ruská automobilka GAZ dnes působí jen v oblasti užitkových a nákladních vozidel. Pořád ale existují tací, kteří by rádi viděli návrat jejích osobních aut.
Gorkovskij Avtomobilnyj Zavod se za dob socialismu proslavil nejen armádním terénním vozem GAZ 69, přezdívaným jednoduše gazík, ale také luxusními osobními automobily, ať už vlajkovou lodí GAZ 13 Čajka nebo velkými sedany s označením Volha, které nesl nejprve GAZ 21 a později GAZ 24, respektive GAZ 3102. A právě na slavnou Volhu se nyní rozhodl vzpomenout ruský server Kolesa.ru.
Výsledkem je moderní reinkarnace Volhy, která vypadá až nečekaně k světu. Grafik serveru se rozhodl vzpomenout především na model 3102, jehož výroba odstartovala v roce 1981. Hranatá karoserie ale nechává vzpomenout i na předcházející generaci, model 24, dobře známý i z československého prostředí.
Právě na 3102 odkazuje výrazná maska s dominantním logem výrobce, stejně jako výrazná boční linka, umístěna pod klikami dveří, nebo dlouhý zadní převis. Celkový tvar je velice jednoduchý, až by se dalo říci, že evokuje skandinávský styl Volva. Proporce pak zdůrazňují pohon zadních kol, řešení známé již z 3102.
Vize je každopádně pouhou smyšlenkou ruského grafika. GAZ aktuálně jako značka působí výhradně v oblasti užitkových a nákladních vozidel, když i v českém prostředí lze pořídit třeba užitkový model Next. Osobní automobily pak vyrábí jen pro zahraniční partnery, v továrně GAZu v Nižném Novgorodu tak vznikají také třeba vozy značky Škoda.
Historie Volhy
Označení Volha se poprvé objevilo na modelu vyšší střední třídy z roku 1956, známém také jako GAZ 21. Slavná carevna se vyráběla až do začátku sedmdesátých let, když postupně nahradila GAZ M 20 Poběda. Nabízena byla ve formě sedanu i kombíku.
Od druhé poloviny šedesátých let vůz v produkci začal nahrazovat model GAZ 24, který si však nadále uchoval přídomek Volha. V duchu doby vsadil na hranatější tvary, přičemž sedan opět doplnilo i kombi. Komfortní automobil byl v rámci východního bloku primárně určen pro výše postavené členy komunistické strany. Používala jej ale také sovětská KGB (ve speciální osmiválcové verzi), u nás Veřejná Bezpečnost, případně taxikáři.
V osmdesátých letech pak došlo na nástupce v podobě GAZu 3102, který už v československém prostředí tolik neprorazil. Design odpovídal době, pod kapotou se objevovaly benzinové čtyřválce nebo silné osmiválce. Tentokrát však zůstalo jen u sedanu. Na vývoj pak už nebyly po rozpadu Sovětského svazu finance, a tak po různých modernizacích vůz zůstal ve výrobě až do roku 2010.
Jméno Volha pak použily ještě další modely GAZ (GAZ 3110 či GAZ 31105), tím nejzajímavějším je však jistě Volha Siber z počátku tisíciletí. Šlo totiž jen o přeznačkovanou verzi druhé generace Chrysleru Sebring. Uvedení v době světové ekonomické krize však bylo nešťastné, a tak tento sedan opět po pouhých dvou letech skončil.