Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

David Bureš David Bureš 15. 10. 2017
22
25
Zobrazit náhledy (22)
GAZ 3105 (1987) GAZ 3105 (1987) GAZ 3105 (1992) GAZ 3105 (1992) GAZ 3105 (1992) GAZ 3105 (1992) GAZ 3105 (1992) GAZ 3105 (1992) GAZ 3105 (1992) GAZ 3105 (1992) GAZ 3105 (1992) GAZ 3105 (1992) GAZ 3105 (1992) GAZ 3105 (1992) GAZ 3105 (1992) GAZ 3105 (1992) GAZ 3105 (1992)
Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé cesty, jak si poradit po rozpadu SSSR. GAZ to chtěl zkusit s modelem, který by nahradil GAZ 3102 Volha a někdejší GAZ 14 Čajka.

Volha je v českém povědomí dobře známým vozem, sedan z dílny ruské automobilky GAZ v Československu hojně využívali taxikáři nebo příslušníci Veřejné bezpečnosti. Už málokdo ale ví, že vedle GAZu 24 toto označení nesly i další vozy, u nás méně známý GAZ 3102 (objevil se v bondovce Zlaté oko) nebo následný GAZ 3105. Co byl tento model zač?

GAZ 3105 vznikl v roce 1987, kdy ruská automobilka z Nižného Novgorodu začala řešit, co dál. Mělo se jednat o nástupce tehdejšího sedanu GAZ 3102, nabízeného od začátku osmdesátých let, který byl už v té době notně zastaralý. Kvůli finanční situaci musel GAZ pro 3102 použít platformu z předcházejícího modelu 24 (u nás nejznámější Volhy), představeného v roce 1970. Jiná byla především moderněji pojatá karoserie.

Automobil měl být společným nástupcem pro 3102 a 14 Čajka, který měl být poháněn šestiválcem nebo osmiválcem. Vedle něj se tehdy pracovalo i na menších modelech s kratším rozvorem, sedanech 3103 a 3104 se čtyřválcovým agregátem a obdobným designem. Portfolio GAZu přitom podle tehdejších plánů mělo do budoucna čítat vedle výchozích sedanů i odvozený pick-up, kombík a další karosářské verze.

Postavený prototyp rozhodně zaujal svým designem. S ohledem na tehdejší vozy ruské produkce byl nečekaně moderní, zajímavým detailem bylo obří boční prosklení, které prostupovalo do půlky dveří. Nápad se však neujal, unikátní dveře byly později nahrazeny konvenčními, s menší prosklenou plochou. Uvnitř nechyběly sedačky čalouněné kůží nebo dřevěné obložení, které se v tehdejší době u luxusních aut tolik používalo.

I výbava byla na tu dobu skvělá. Sedadla byla elektricky ovládaná, stejně jako boční okna, autu nechybělo ani centrální zamykání nebo klimatizace. Dokonce se počítalo s ABS nebo katalyzátorem. Poháněná byla všechna kola, obě nápravy tvořily vzpěry MacPherson. Pod kapotou pak pracoval karburátorový vidlicový osmiválec.

V roce 1992 byl vůz schválen vedením automobilky, firma si ale nějak neuvědomila tehdejší situaci. Perestrojka a následný rozpad Sovětského svazu znamenal konec tradičních trhů, i ruští zákazníci raději dávali přednost vozům ze zahraničí. Tím spíš, že po konci výroby Čajky i nejvyšší představitelé státu začali hledat auta jinde. Z plánované produkce 250 vozů byl nakonec jen zlomek, mezi lety 1992 a 1996 bylo postaveno jen 55 exemplářů GAZu 3105.

Navzdory neúspěchu GAZu 3105 se výrobce k označení Volha přece jen ještě vrátil. Model 3102 nakonec nahradil GAZ 3110 (po modernizaci 31105), označení Volha se objevilo i na GAZu 3111, který na přelomu tisíciletí vznikl v několika stovkách kusů. V roce 2008 pak v Nižném Novgorodu začala výroba Volhy Siber, licenční verze Chrysleru Sebring. Ani ta se však moc neprosadila, a tak její produkce končí po pouhých dvou letech a zhruba 9.000 vzniklých kusech. Nyní pak GAZ plánuje, že jméno Volha použije pro nový užitkový vůz.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Testík
gargamel1
| 17. 10. 2017
Ešte jeden [odkaz]
Co vede redakci obohacovat tyto stránky
gargamel1
| 17. 10. 2017
Ako Fiat Croma a Lancia Thema
Avatar - Barrichello
GAZ Tetris
Barrichello
| 16. 10. 2017
Jo fakt, u konkurence už je článek
Co vede redakci obohacovat tyto stránky
mrazik
| 16. 10. 2017
Od koho to melo 4x4 ?
GAZ Tetris
mrazik
| 16. 10. 2017
To jako fakt ?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku