Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Takhle Škoda testuje auta před dodáním zákazníkům. Podívejte se na její polygon

Celkový pohled na Zkušební polygon kvality
Nájezdový svah, kde se zkouší funkčnost ruční brzdy.
Speciální vlny z litinových plechů, kde se zkouší tuhost karoserie v krutu.
Úsek s kanály v různých výškách, v tomto případě různě hluboko propadlé
7 Fotogalerie
Diskuze (7)

Součástí výrobních závodů automobilky Škoda jsou také krátké polygony, na nichž probíhají zkoušky nových vozů. Ty mají odhalit případné nedostatky před tím, než auta vyrazí k zákazníkům.

Na zkušební polygon kvality po opuštění linky musí každá škodovka. Například modely Scala, Kamiq a Fabia procházejí polygonem, jenž přiléhá hale M1 závodu v Mladé Boleslavi, ve které vznikají. Obdobný test však podstupují vždy poblíž své výrobní linky i ostatní typy. To je ostatně jeden z důvodů, proč nová škodovka nemá nulu na počítadle kilometrů. 

Zkušební polygon kvality je relativně krátká zkušební dráha, která sestává z několika druhů povrchů a různých nástrah. Vozy absolvují dva okruhy, každý o délce zhruba 450 metrů a každý s trochu jiným charakterem. Celý test trvá i s převzetím auta z výrobní linky asi 12 minut. 

Aby testovací řidiči stíhali tempo, kterým auta sjíždějí z výrobní linky, pracuje jich tu v každé směně patnáct. Každé auto musí absolvovat stejnou trasu a v případě, že mají šoféři k vozu připomínku, putuje vozidlo k nápravě na takzvané repasní pracoviště a po odstranění nesrovnalosti zamíří na jízdní zkoušku znovu.

A jaké nástrahy tedy polygon zahrnuje? Na vozy čeká až 14 různých „překážek“, přičemž standardně se využívá dvanáct z nich, dvě jsou jen pro hlubší ověření v případě nesrovnalostí. Test začíná na nájezdovém svahu, kde se zkouší funkčnost ruční brzdy. Následuje pasáž se speciálními vlnami z litinových plechů, kde se při rychlosti 10 až 15 km/h zkouší tuhost karoserie v krutu a řidič sleduje nežádoucí hluky. Po tomto asi čtrnáctimetrovém úseku následuje o něco delší pasáž s obdobnými nerovnostmi vymodelovanými z litinových plechů, kde je ovšem intenzita krutu trochu jiná.

Dál vůz směřuje k úseku, kde na něj čekají nástrahy, se kterými se může setkat v reálném provozu. „Máme tu úsek s kanály v různých výškách, propadlé i vystouplé, následuje imitace železničního přejezdu,“ popisuje Petr Konečný, koordinátor jízdních zkoušek z oddělení Řízení kvality. V této pasáži se začíná na rychlosti z předchozího úseku, ale přes onen simulovaný železniční přejezd už auto jede rychlostí až 40 km/h. Pak následuje úsek s litinovými boulemi, tam se opět jede až čtyřicítkou, následuje granitová dlažba. V obou případech se auto různě rozklepe a rozvibruje. „Řidiči sledují, zda se z vozu neozývají nežádoucí zvuky, jestli někde něco neklepe, neskřípe,“ vysvětluje Konečný.

Dál je na řadě hladký asfalt, kde řidič zkouší řazení a chování auta při zrychlování a brzdění. Tady vozy dosahují rychlosti až 70 km/h. Následuje úsek „kočičích hlav“, které jsou skládané v různých velikostech do různých seskupení, jede se přes ně až padesátkou. Po něm se pokračuje na krátkém úseku s úplně hladkou dlažbou, kde se z rychlosti až 30 km/h zkouší prudké zastavení. „Hladká dlažba neničí při plném brzdění pneumatiky a simuluje kluzkou vozovku,“ vysvětluje volbu právě tohoto povrchu Petr Konečný. Poté už následují jen jakési „schody“ z dlažby a následně vůz míří na odstavnou plochu, kde probíhají statické testy. Ty ověřují funkčnost systémů auta.

„Kromě samotné jízdy testují řidiči i funkční prvky vozu s nastartovaným motorem, aby netrpěla baterie dvanáctivoltového systému vozu. Mimo jiné prověří funkci blikačů a vracečů jejich páček, zkouší klakson, stěrače, ostřikovače, testují funkčnost nastavování zrcátek, klimatizace a topení, vyhřívání oken či sedadel i infotainmentu,“ přibližuje Petr Konečný.

Polygon u haly M1 byl prvním svého druhu v Mladé Boleslavi, vozy Škoda se po něm pohybují od roku 1994. Okruh je samozřejmě průběžně modernizován a jednotlivé pasáže procházejí údržbou, během níž se například obnovuje stav povrchu do požadované podoby.

Video placeholder
Škoda, kontrola kvality podvozku • Zdroj: Škoda Auto

Vstoupit do diskuze (7)