Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Takto vypadal první obrněný automobil na světě. Ani nestihl vyjet do boje

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Ochrana automobilů pomocí pancéřování je už relativně dostupný proces objednávaný nejen vojenskými jednotkami. Pominula doba, kdy byla odolná ochrana proti nepříteli zcela naivní představa.

Armády všech zemí i osobní ochranky jsou připraveny čelit hrozbám útočníků obvykle operujících o krok napřed. V rámci minimalizace následků agresivních střetů všeho druhu se chráněné osoby uchylují k přepravě obrněnými vozy. Pancéřové schránky slouží vojákům i běžným jedincům, moderní specializované firmy dnes už obrní na zakázku téměř každé auto.

Zvláštní modifikace si vyžádal trh, pancéřování dříve nebylo samozřejmostí. První snahy o zvýšení bezpečí posádky před hrubým útokem se objevily na konci 19. století. Všichni vojáci, prezidenti, mafiáni a jinak exponovaní uživatelé obrněných aut mohou vděčit za klidnější život muži jménem Frederick Richard Simms, který se rozhodl představit Motor War Car.

Jak anglický název napovídá, Frederick zkonstruoval první verzi obrněnce. Inspirací tehdy byla motorizovaná čtyřkolka Motor Scout o výkonu asi 1,5 koně osazená kulometem Maxim včetně malého hranatého krytu kolem hlavně. Umístění palné zbraně před řídítky dovolovalo ovládat směr jízdy i kadenci. Údajně první ozbrojené vozidlo planety nebylo nikdy vysláno do ostré akce, ovšem posloužilo jako zdroj nápadů pro vynálezce Simmse.

V roce 1899 se Velká Británie začala geopoliticky projevovat v Jižní Africe. Búrská válka donutila autority uvažovat o lepším zbrojení, po vyslechnutí zkušeností Simmse se britská armáda rozhodla ho najmout, aby konečně pomocí podniku Vickers vyrobil vůbec první plně obrněné motorové vozidlo do války.

Základem pro Motor War Car se stal podvozek Daimler doplněný 3,3litrovým motorem stejného původu. Navzdory masivní hmotnosti vozu 5,5 tuny produkoval benzínový agregát jen 14 koní. V důsledku bídného poměru výkonu k hmotnosti měla bojová prvotina maximální rychlost pouze 9 mph (14 km/h). Aby bylo splněno zadání, obklopil cestující pancíř. Šestimilimetrová ochranná vrstva ze všech stran sahala do úrovně asi 180 centimetrů od země kvůli eliminaci střelců na vyvýšených pozicích.

Stejně jako čtyřkolka Motor Scout byl Motor War Car vybaven kulomety Maxim. Tentokrát se na palubu vešly hned dva kusy otočné o 360 stupňů. Řidiči měli možnost plného soustředění na jízdu, zatímco se pasažéři starali o zásahy zaměřených cílů. Ideální případ počítal s čtyřmi členy bojové posádky.

Bohužel pro Simmse, militarizované vozidlo trpělo technickými nedostatky. Poruchy například převodovky ve fázi testování posunuly datum uvedení a v roce uvedení 1902 jihoafrický konflikt již končil. Vlivem špatného načasování a pokračujícího rozvoje konkurenčních vojenských technologií nebyly nikdy podány ani provedeny žádné objednávky na Motor War Car, přitom Frederick disponoval plány na mnohem propracovanější prototyp lemovaný ostrými hranami, beranidly a dokonce elektrickým proudem.

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

17. 5. 2021 10:14
Hmotnost
Zajímavý. Docela by mě zajímalo, kolik taková obluda váží. Podle té fotky to vypadá, že by si s tím neporadila ani jeřábová váha z https://www.vahy-vaha.cz/jerabove-vahy protože ten pancíř něco "málo" určitě vážit bude. :D Zkusím trochu pogooglit. Armádní technika mě baví, tak je čas se zase trochu přivzdělat. Třeba to pak nakonec vymyslím do nějakého dioramata v 1:35.