Tata hledá lokalitu pro výrobu miniauta Nano v Evropě
Automobily Tata se prodávají na několika evropských trzích (například ve Španělsku) a v nedávné minulosti se daly terénní pickupy koupit i u nás. Nano se ale dosud nenabízí, a to jsme prototyp verze pro starý kontinent viděli už v Ženevě 2009. Že by ho nikdo nechtěl? Zákazníci by se jistě našli a možná nejen na východě. Ale evropská varianta by byla příliš drahá. Loni v červnu se psalo o tom, že k nám přijde až v roce 2014.
Nyní indická automobilka zvažuje výrobu logicky ve východní Evropě, země natož konkrétní lokalita ovšem dosud nebyla přesněji specifikována. Nano už se v současné době také exportuje, byť do pro nás značně exotických končin: Nepálu a Srí Lanky.
Sám Ratan Tata rovněž na výroční valné hromadě koncernu potvrdil, že plánují stavbu montážního závodu v Indonésii, na pořadu dne je i Brazílie, či Latinská Amerika celkově. Ve zmíněné Indonésii jednají s firmou PT Astra International, pokud uspějí, Nano zde začne vznikat za dva roky.
Taková expanze je možná, protože Tatě se daří. Akvizice britského Jaguaru a Land Roveru byla velmi úspěšná, do pokladny společnosti přináší až 60 % tržeb. Zvažuje se také výroba Range Roverů v Číně, kde letos celá divize prodala 9,5 tisíce aut. Pouze indický společný podnik s Fiatem, ve kterém mají oba investoři shodný poloviční podíl, vykazuje ztráty. Tata se věnuje také vývoji elektromobilů, které v blízké budoucnosti údajně přiveze do Velké Británie a Norska. Jako základ jim poslouží letošní ženevský koncept Pixel.
Je pravdou, že zájem o Nano po slibném startu opadl. Letošní červen přinesl na indické silnice jen 5.451 kopií, což je oproti loňsku o takřka třicet procent méně. Evropany, kteří po něm touží, musí vzít zatím zavděk pouze osmnáctinásobnou zmenšeninou od francouzské firmy Norev. Na levné přibližovadlo ve skutečné velikosti do města a blízkého okolí si ještě musí počkat.