Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tata Nano: Propad prodeje o 85 %

David Bureš
Diskuze (16)
Indická automobilka prodala letos v listopadu jen 509 exemplářů modelu Nano, což je o 85 % méně než v tom loňském.

Sen o levném autě jménem Tato Nano se postupně rozplývá. Místo masového rozšíření se více než rok po zahájení prodeje Nano dostalo na odbytové dno.

Prodej Taty Nano od letošního července soustavně klesá. Zatímco v červenci 2010 prodala Tata 9.000 exemplářů, v listopadu prodej klesl až na pouhých 509 kusů. To je o 85 % méně oproti loňskému listopadu, kdy se prodalo 3.406 kusů.

Od začátku prodeje v červenci 2009 se celkem prodalo 71.326 exemplářů. Při uvedení Taty Nano na indický trh automobilka počítala s tím, že do konce roku 2010 prodá 100.000 aut. Plány do budoucna hovořily až o 250.000 kusů ročně. K tomuto cíli směřovalo i otevření nové automobilky letos v červnu, která již má instalovanou čtvrtmilionovou výrobní kapacitu.

K propadu prodeje přispělo několik faktorů. Tím nejvíce medializovaným byly minimálně tři incidenty, během kterých vozy Nano začaly znenadání hořet. Příčinami nehod byly nedostatky v elekrických zařízeních automobilu a cizí materiály ve výfukovém systému. Tata se rozhodla vylepšit bezpečnost problematických komponent. Zákazníci byli o problému informováni a mohli si vůz nechat zadarmo upravit.

Druhým důvodem poklesu poptávky je dvojité zvýšení cen auta během letošního roku. V červnu se cenovka zvýšila o 3 až 4 % podle jeho varianty, druhé zvýšení cen přišlo v říjnu. Obě zvýšení cen vysvětlila automobilka kompenzací prudkého nárůstu vstupních nákladů.

Třetí příčinou menšího zájmu je fakt, že indické banky v posledních měsících odmítají půjčovat zákazníkům s nízkými příjmy na nákup auta.

Tata Nano by se v budoucnu měla prodávat v upravené podobě i na evropských trzích. Evropská verze Tata Nano Europa se oficiálně představila na autosalonu v Ženevě na jaře 2009. V té době první odhady říkaly, že se evropské Nano začne prodávat nejdříve v roce 2011. Současný šéf automobilky Carl-Peter Forster ovšem letos v létě připustil, že prodej Nano Europa nezačne dříve než v roce 2014.

Indická Tata Nano je nejlevnější a jedno z nejmenších čtyřmístných aut na světě. Mělo za úkol postavit Indii na čtyři kola, tak jako to v minulém století dokázal Ford model T v USA, Austin 7 ve Velké Británii nebo po 2. světové válce VW Brouk

David Bureš
Diskuze (16)
Avatar - white label
6. 12. 2010 21:02
Re: Fluence
Musela by být rozhodně podobně multifunkční, do prudkého stoupání by hohla i přišlapávat, jako správná "šlapka"... :-O 8-s >:-[]
Avatar - Ronault.
6. 12. 2010 19:47
Re: Fluence
Otázkou je, jestli by se do tak malého auta vlezla tak velkohubá indka, leda by plnila i funkci airbagu a deformačních zon
Avatar - white label
6. 12. 2010 19:18
Re: Fluence
Tak na to kouření si měl ještě připlatit za nějakou "velkohubou" Indku... >:D
Avatar - Ronault.
6. 12. 2010 18:12
Re: Fluence
No on si ho zapínal velmi rád, dělal si tak atmosféru při poslechu písně z filmu Jízda "Najdem si místo, kde to dobře kouří" >:-[] >:D
Avatar - white label
6. 12. 2010 15:31
Re: Fluence
Jeho chyba, neměl si na tak dlouho dobu zapínat "spodní grill" (samozřejmě tím myslím to příplatkové topení v podlaze), nebo si měl připlatit za paket exclusive, který kromě stěračů a elektrických blinkrů obsahuje i termostat ke zmiňovanému "grillu",... :-O