Tata Nano: Propad prodeje o 85 %
Sen o levném autě jménem Tato Nano se postupně rozplývá. Místo masového rozšíření se více než rok po zahájení prodeje Nano dostalo na odbytové dno.
Prodej Taty Nano od letošního července soustavně klesá. Zatímco v červenci 2010 prodala Tata 9.000 exemplářů, v listopadu prodej klesl až na pouhých 509 kusů. To je o 85 % méně oproti loňskému listopadu, kdy se prodalo 3.406 kusů.
Od začátku prodeje v červenci 2009 se celkem prodalo 71.326 exemplářů. Při uvedení Taty Nano na indický trh automobilka počítala s tím, že do konce roku 2010 prodá 100.000 aut. Plány do budoucna hovořily až o 250.000 kusů ročně. K tomuto cíli směřovalo i otevření nové automobilky letos v červnu, která již má instalovanou čtvrtmilionovou výrobní kapacitu.
K propadu prodeje přispělo několik faktorů. Tím nejvíce medializovaným byly minimálně tři incidenty, během kterých vozy Nano začaly znenadání hořet. Příčinami nehod byly nedostatky v elekrických zařízeních automobilu a cizí materiály ve výfukovém systému. Tata se rozhodla vylepšit bezpečnost problematických komponent. Zákazníci byli o problému informováni a mohli si vůz nechat zadarmo upravit.
Druhým důvodem poklesu poptávky je dvojité zvýšení cen auta během letošního roku. V červnu se cenovka zvýšila o 3 až 4 % podle jeho varianty, druhé zvýšení cen přišlo v říjnu. Obě zvýšení cen vysvětlila automobilka kompenzací prudkého nárůstu vstupních nákladů.
Třetí příčinou menšího zájmu je fakt, že indické banky v posledních měsících odmítají půjčovat zákazníkům s nízkými příjmy na nákup auta.
Tata Nano by se v budoucnu měla prodávat v upravené podobě i na evropských trzích. Evropská verze Tata Nano Europa se oficiálně představila na autosalonu v Ženevě na jaře 2009. V té době první odhady říkaly, že se evropské Nano začne prodávat nejdříve v roce 2011. Současný šéf automobilky Carl-Peter Forster ovšem letos v létě připustil, že prodej Nano Europa nezačne dříve než v roce 2014.
Indická Tata Nano je nejlevnější a jedno z nejmenších čtyřmístných aut na světě. Mělo za úkol postavit Indii na čtyři kola, tak jako to v minulém století dokázal Ford model T v USA, Austin 7 ve Velké Británii nebo po 2. světové válce VW Brouk