Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra dodala armádě posledních 27 aut ze zakázky za 2,7 mld. Kč

redakce AUTO.CZ
Diskuze (43)
Tatra minulý týden v Novém Jičíně předala armádě posledních 27 terénních automobilů T810. Závěrečná dodávka byla součástí kontraktu za 2,7 mld. korun, ve kterém kopřivnická automobilka dodala během dvou let armádě celkem 588 vozidel v 7 modifikacích.

Generální ředitel Tatry Ronald Adams uvedl, že nešlo o jednoduchý kontrakt. "Vznikal za obtížné situace, ale díky vstřícné oboustranné spolupráci má nyní česká armáda ve výbavě velmi dobré a spolehlivé vozidlo. Jsme za něj české armádě velmi vděčni, protože přišel v době, kdy se s nastupující hospodářskou krizí komerční trhy pro výrobce nákladních automobilů takřka zastavily," uvedl k zakázce Adams.

Podle něj otevřela realizace projektu ATS (automobil terénní střední) firmě další možnosti. "Toto vozidlo nabízíme i armádám jiných států, u některých z nich již tato vozidla testujeme. Jsme samozřejmě také připraveni na další potenciální objednávky ze strany české armády," dodal Adams. Podle něj vozidlo vyvinuli čeští konstruktéři a vyrobily jej české ruce. Kromě Tatry bylo na výrobě nákladních aut zainteresováno dalších 60 dodavatelů komponentů.

Podle zástupců Tatry slouží jejich terénní nákladní automobily prakticky u všech útvarů české armády. "Našli bychom je rovněž u našich jednotek, které plní úkoly v zahraniční misi v Afghánistánu," uvedla Boháčová. Podle ní jsou zástupci armády s vozy spokojeni. Vojáci již najeli s vozidly 1,6 milionu kilometrů. Podle zástupců armády šlo o jeden z nejvýznamnějších současných projektů modernizace výbavy vojska.

Armáda začala přebírat terénní tatrovky T810 loni v březnu. V roce 2006 si objednala celkem 556 nákladních automobilů Tatra, za vozy měla zaplatit 2,6 miliardy korun. Později armáda zakázku navýšila o další vozy za 100 milionů korun. Jeden z největších kontraktů české armády provázely od začátku potíže. Nové vozy T810 mělo původně vojsko začít přebírat již předloni v listopadu. Zakázka se ale kvůli nesrovnalostem, které vyšly najevo během testů automobilů, zpozdila. První vozidla vojáci převzali až na sklonku loňského března. Kopřivnická automobilka za to musela zaplatit vysoké smluvní penále. Jeho výše nebyla zveřejněna. Tatra při zadávání zakázky nezvítězila ve výběrovém řízení, ale byla vybrána přímo, s odůvodněním, že je potřeba podpořit český průmysl.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (43)
Avatar - Special-line
23. 12. 2009 11:58
Re: :))))
Přesně tak jako politika ČSSD. Radši ty prachy rozdat na podpory než podpořit český průmysl...
Avatar - Special-line
23. 12. 2009 11:55
Re: :))))
A jak to víš že je předražená?
Avatar - T613
23. 12. 2009 11:46
Re: :))))
Bože Major dělá se to tak všude,a je to tak správné! Stát má pumpovat zpět peníze z daní do MÍSTNÍ ekonomiky, ne do ekonomiky Francie nebo Portugalska.
Myšlenka že Bundeswehr bude jezdit na Renaultech a francouzská armáda na Mercedesech je úsměvná.
Jde o to podporovat domácí průmysl a jeho vývoj. Ano, je to skrytá podpora určitým segmentům průmyslu. Mi osobně to vůbec nevadí. Nejde o dávky v nezaměstanosti, ale o zachování a podpory know-how v ČR. Kolik sociálních dávek se zaplatí z daní Tatry?
T810 vznikla na základě přesných požadavků armády, co chtěla to má. Tatra navrhovala automobil jiné koncepce, ale armáda chtěla modernizovat původní Ross R210. Kapiš?
Tvé kupecké počty jsou dost krátkozraké.
23. 12. 2009 11:22
Re: :))))
No pokiaľ by zákazka stála polovicu pôvodnej ceny a armáda by dostala porovnateľný materiál, tak prečo nie trebárs Renault? Sme v EÚ, takže obmedzenie na ČR je proti všetkým dohodám o voľnom trhu - ostatne aj preto museli vybrať Tatru priamo, pretože výberové konanie, ktoré by vymedzovalo jeden konkrétny štát EÚ (ČR) by bolo nemysliteľné.

Je to ale aj nepriamy dôkaz toho, že Tatra by v konkurencii iných ponúk neuspela - potrebovala barličku, priamy výber.

Že je to české a že bez Tatry by bolo veľa ľudí bez práce sú kecy. Kto kedy spočítal o koľko by štát zaplatil viac napr. na podporách v nezamestnanosti? Predstava, že by bez armádnej zákazky okamžite poberali podporu všetci zamestnanci Tatry je ale scestná.

Keď má priamy výber pre českú firmu také výhody, tak prečo nevyberať priamo všetky štátne zákazky a prečo nevybrať vždy nejakú českú firmu? Napr. pre kancelárske potreby vždy jedine Koh-i-noor, príp. Centropen. Prečo sa obmedzovať len na Tatru?

Ak niekomu nevadí predražená zákazka pokiaľ sa jedná o českú firmu, nuž nech firme radšej poukáže každoročne nejaký dar zo svojho - veď sú Vianoce a poslúži dobrej veci. Uvidíme, koľko odvážlivcov by sa našlo, aby napr. Tatra nezakapala. Z cudzieho sa rozdáva ľahko, zvlásť ak sa jedná o "našich".
Avatar - T613
23. 12. 2009 10:30
Re: :))))
Ono to není tak jednoduché. Budka a motor vyrábí někdo jiný než Renault. Budku myslím používá ještě DAF a motory (polomotory?) vyrábí Deutz. Tatra to kupuje přes Renault (šušká se něco o počínající alianci). Ale u nákladních vozů to není tak důležité. Tam je důležitý podvozek. Motory, převodovky nebo i budka se dá relativně snadno zaměnit od jiného výrobce.