Tatra má expandovat v Rusku, Jižní Americe a v Saudské Arábii
Firma za poslední dva roky vykázala ztrátu zhruba 1,3 miliardy korun. Navíc se musela letos v březnu za více než miliardové úvěry zaručit bankám celým podnikem.
Generální ředitel Tatry Ronald Adams ve výroční zprávě konstatoval, že loňský krizový rok přivedl sféru výroby a prodeje těžkých nákladních automobilů i samotnou společnost Tatra do pravděpodobně nejobtížnější finanční situace za posledních 50 let. "Byl to skutečně zápas o přežití," podotkl. Tatra musela snížit počet zaměstnanců o téměř 1400 lidí na 2300. V minulých týdnech však začala nabírat zaměstnance zpátky.
Adams k plánům do budoucna uvedl, že plánují montovat nákladní auta přímo v Rusku nebo v jiné zemi bývalého Sovětského svazu, aby znovu získali ruský trh. Také chce expandovat na trzích v jihovýchodní Asii, Brazílii, Saúdské Arábii, Kanadě, Austrálii a Indii.
"Můžeme konstatovat, že se nám podařilo snížit náklady a výdaje a že začínáme být úspěšní ve zvyšování našeho tržního podílu i tržeb. Toto je vítězná kombinace nezbytná k tomu, aby se Tatra dostala zpět na vrchol, kam patří," napsal akcionářům ve výroční zprávě Adams.
V současnosti jsou nosným výrobním programem těžká nákladní off-road vozidla a automobily pro kombinovanou přepravu terén - silnice, které stále zdokonalují a vyvíjí. V minulém roce Tatra pokračovala ve vývoji a testování elektronického zařízení vlastní převodovky a úspěšně odzkoušela nové aplikace vozů s plně automatickými převodovkami. Tato vozidla mají být zařazena do sériové výroby v průběhu tohoto roku.
V Jižní Americe automobilka dokončila hloubkovou analýzu a předpokládá, že zemí, která jí otevře dveře na jihoamerické trhy, bude Brazílie. "Jsme přesvědčeni, že to je trh pro 400 až 1000 nákladních vozů plus vojenská vozidla, který bude v blízké budoucnosti rozvíjen," konstatoval Adams.
V současné době podle Adamse představuje pro Tatru z hlediska dalšího rozvoje klíčovou roli také Saúdská Arábie. Její pozemní vojska budou kupovat 3000 vozů 4x4, po nichž bude v průběhu pěti let následovat zakázka na další 4000 vojenských vozů 6x6 a 8x8. Technici Tatry také spolupracují s americkým výrobcem vojenských vozidel Navistar Defense a vyvíjejí první společné vozidlo pro kanadské ozbrojené síly.