Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra T 613-4 Long: Projeli jsme jednu z posledních 613!

23. 1. 2023 • 18:35
23
19
Zobrazit náhledy (23)
Zpracování detailů nemohlo proti soudobé konkurenci obstát. Zdroje byly zkrátka omezené. Tatra T 613-4 Long Nálepka v autě dokládá skutečnost, že dříve byl vůz vybaven majáky a sirénou Klimatizace je u Tatry 613 celkem vzácná. Tuto výbavu dostalo zhruba 250 kusů, pokud nebudeme počítat Speciál a 700, kde byla standardem. Rozměry sedaček odpovídají rozměrům a zaměření auta Tatra T 613-4 Long Tatra T 613-4 Long Tatra T 613-4 Long Tatra T 613-4 Long Tatra T 613-4 Long Všimněte si dvou antén na autě. Ve výbavě nechyběl telefon. Karoserie s tvary připomínajícími čtyřdveřové kupé dostala hodně nadčasový design Tatra T 613-4 Long Tatra T 613-4 Long Tatra T 613-4 Long Litá kola našeho exempláře mají původ u provedení 700 Tatra T 613-4 Long Tatra T 613-4 Long

Zatímco na Západě měli bohatí zájemci v 80. letech k dispozici celou řadu luxusních modelů, v Československu měli leda tak smůlu. Pomalá výroba rozhodla o tom, že Tatrou 613 budou jezdit jen komunističtí vyvolení. I proto se z ní po revoluci stalo nechtěné dítě a také proto její spletitý příběh nenašel dobrého konce.

Každý dobře ví, nebo to alespoň tak nějak tuší, že osmdesátá léta měla v kategorii luxusních automobilů hodně co nabídnout. Nebyl to například jen Mercedes třídy S, Jaguar XJ nebo Maserati Quattroporte, ale také Bentley Mulsanne, první generace BMW řady 7 (E23), Alfa Romeo 6 nebo třeba Peugeot 604. Tuzemská produkce měla v té době jasnou jedničku v podobě Tatry 613. Jenže tento ikonický model z dob socialismu provázela smůla už od samého počátku. Přestože lidé z kopřivnické automobilky v čele s hlavním konstruktérem Milanem Galim odvedli skvělou práci a koncem let šedesátých byl díky nim připraven konkurenceschopný produkt, všemožné průtahy a nesmyslná rozhodnutí z vyšších míst odsoudily nástupce T 603 k zániku a s ním nakonec pohřbily také produkci osobních vozů této automobilky jako takovou.

Video se připravuje ...

Nechtěné dítě

Tatra 613 byla zamýšlena jako reprezentativní automobil. Byl to také první kopřivnický model, o jehož design se postaral externí dodavatel. Konkrétně italské studio Vignale (i když na designu chvíli paralelně pracovali také českoslovenští autoři), které stvořilo elegantní karoserii připomínající čtyřdveřové kupé. Dnes tolik moderní záležitost u nás jezdila už v dobách dávno minulých. První prototyp byl na světě v roce 1969, jenže výroba se naplno rozjela až v roce 1975.

Dalšímu rozvoji bránily nedostatečné výrobní kapacity, což vyústilo v nařízení platné od ledna 1978, podle kterého mohli jezdit tímto vozem pouze soudruzi dosazení do nejvyšších vládních a podnikových míst. Zrušen byl také plán na export. Rázem počet potenciálních zákazníků klesl na minimum a s tím i zisky generované luxusní tatrou stejně jako ochota dávat peníze do dalšího vývoje.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata
Avatar - Barrichello
26. 1. 2023 13:49
Re: To auto je opravdu jedinečné,...
S tím autem se musí jezdit poplatno době vzniku. Tehdá co bylo pohodlné, bylo houpavé, když jedu s Rolsem a na vesnický třetitřídce je na kopci asflatem zaplátovaná díra uplácaná lopatou v rozměru 130x 60 cm tak to na tom zhoupne předek, že bys dostal mořskou nemoc a když to pošleš v 60 do zatáčky tak pomalu piští kola a je to nahnutý na stranu.

A to je kára z roku 1985 a jedno z nejluxusnějších aut své doby.

Ale to auto je stejně jako T613 postavený na komfort pasažérů vzadu, ne na vymentání zatáček a tudíž to nemá tvrdej podvozek jak žebřinák a pneumatiky s profilem 35 jako dnešní uberwageny.

Takže se to houpe a pištej tomu gumy. A co jako. S těma autama se jezdí jinak. Kochám se a užívám si.
Avatar - wakantanka
25. 1. 2023 13:58
Re: To auto je opravdu jedinečné,...
ehm, ja to auto pár rokov mal a celkom by ma zaujímalo s čím si to porovnával. Áno riadenie v meste bez posilovača bola taká menšia posilovňa, o parkovaní nehovoriac. Zvyšok išiel relatívne ľahko, možno spiatočka sa radila horšie a to bolo skôr o cviku ako o sile. Neisté chovanie vozu je v tvojom ponímaní čo? Však to auto sedelo ako pribité, dostať to na suchu do šmyku bolo priam nemožné, Veľa ľudí čo tým išla prvý krát malo z riadenia zlý pocit, lebo nevedeli ako s tým. Ono karoséria sa kolísala celkom dosť a neznalý človek mal tendenciu to dorovnávať čím ju rozkolísal ešte viac. Stačilo držať volant v zvolenom smere a nebol žiaden problém. A najväčší hluk robili ani nie tak tie žiliabky ako trojuholníkové vyklápacie okienka s nič moc tesnením. A samozrejme hluk od kolies bol tiež značný, poplatný dobe vzniku.
Avatar - wakantanka
25. 1. 2023 13:51
Re: Příšerný bizár....
zle som to napísal, proste plánované hospodárstvo, žiadna konkurencia a po 40 rokoch výsledok taký, že produkt nekonkurencieschopný a nejaké premenovanie a prihodenie pár plastov to nevylepší. Tak ako to nepomohlo ani kope iných socialistických dopravných produktov.
25. 1. 2023 07:29
Re: Tatra je legenda
V devadesátkách měl strejda dvě 613. Jednu na ježdění a druhou na náhradní díly. Už tenkrát to byl docela bizár a i felicia vedle toho vypadala jak auto z úplně jiného tisíciletí. Nehledě na to, že to auto neskutečně plavalo a houpalo se, takže sme my, děcka, neustále blili :D
25. 1. 2023 00:19
To auto je opravdu jedinečné,...
...resp. až bizarní. Kdysi jsem ho řídil a (s výjimkou famózního zvuku motoru) to žádný velký požitek nebyl. Jednalo se o ještě starší typ bez posilovače řízení a se 4st. převodovkou a šokovaly mě 2 věci - ohromné ovládací síly na všechno (volant, pedály, řadicí páka) a nepříliš jisté chování vozu, dané lehkým předkem. Další negativním dojmem byla opravdu hrůzostrašná kvalita zpracování (široké spáry karoserie a celkově mizerně zpracovaný interiér), pak ještě veliký aerodynamický hluk již v rychlostech nad 100 km/h (hlavně kolem okapových žlábků a sloupků). Když si člověk uvědomil jedinečnou aerodynamickou účinnost přechůdců (T77, T87, Tatraplan, T603), bylo to dvojnásob frustrující...