Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatrovky pomáhají při těžbě mědi ve Švédsku

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 28. 11. 2018
4
5
Společnost Tatra Trucks a.s. dodala do Švédska čtyřnápravová vozidla Phoenix Euro 6, která se zde podílejí na těžbě měděné rudy a nesou při tom jména českých osobností.

Společnost Tatra Trucks a.s. nabízí širokou paletu vozidel na základech modelové řady Phoenix a právě její zástupci se výrazně podílejí na těžbě měděné rudy v severním Švédsku ve městě Galliväre, kde se nachází jeden z největších evropských měděných dolů Aitik. Tento povrchový důl byl uveden do provozu v roce 1968 a dosahuje hloubky 490 metrů pod úroveň terénu.

Vytěženou měděnou rudu nejprve vyvážejí z dolu na povrch obrovské dumpery. Poté je v úpravně separována z horniny měď a další prvky. Tatry pak dopravují na skládku hlušinu, které uvezou až 32 tun. Kolem dolu Aitik je velmi těžký terén, který kromě značných převýšení zahrnuje i hluboké bahno nebo naopak ostré kameny.

Tatry si s danými extrémními podmínkami dokáží poradit a díky tatrováckému podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami mohou zdolávat nástrahy těžkého terénu rychle a bez otřesů, což konkurenční vozidla nemohou nabídnout. Tatrovky tak provozovatelům poskytují nejen lepší ekonomiku provozu a denní výkon, ale i komfort pro řidiče a bezpečnost jízdy.

Vozidla do Gällivare dodala kopřivnická automobilka prostřednictvím švédského dealera Cordestam Maskin AB v počtu 18 kusů a jsou zde provozovány specializovanými dopravními firmami. Jedná se konkrétně o typ Phoenix Euro 6 v provedení 8x8 s motory PACCAR MX13 o výkonu 375 kW, s maximální výbavou a převodovkami Allison nebo ZF. Nástavby dodala společnost VS-Mont.

Mimo těžební sezónu jsou vozy využívány i k dalším projektům, které vyžadují přesuny desítek tun materiálu v těžkém terénu, například stavby větrných elektráren. Tatry jsou zde velmi oblíbené i proto, že oproti dumperům nabízejí výrazně nižší náklady na převoz jedné tuny materiálu.

„V jednání jsou další dodávky pro švédský trh, který má potenciál v řádu desítek vozidel za rok,“ uvádí obchodní ředitel Tatra Trucks a.s. Petr Hendrych.

Zajímavostí je, že v oblasti nasazení tatrovek působí velký počet řidiček – jedná se o zhruba polovinu z celkového počtu řidičů. Řidiči a řidičky si svá vozidla také pojmenovávají – kopřivnické automobily ve Švédsku tak nesou jména slavných českých osobností, například hokejistů Dominika Haška či Martina Straky.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - JirkaV8
8x8
JirkaV8
| 28. 11. 2018
Zretelne pomohl - ano, ale slovo vyresit bych nepouzil. Tatra se samozrejme libi skoro vsem, v tom problem neni. Ale je to takove dost specificke auto z hlediska udrzby a vlastnosti. A jak to pak domu nenosi prachy, je problem. Polohu DAFacke kabiny zas podle tebe vyresili tim, ze dali na nadkoli zaslepku a velke kola zejo ;-)
Avatar - Rubb
8x8
Rubb
| 28. 11. 2018
Žraní gum dávno vyřešil systém King frame... :-!
Avatar - Barrichello
Prodeje padaj
Barrichello
| 28. 11. 2018
realita je, že prodeje Tatry jsou oproti roku 2017 výrazně nižšší. Takže nic moc super situace...
Avatar - JirkaV8
8x8
JirkaV8
| 28. 11. 2018
Osmikolky na velkych kolech byly vzdycky impozantni. Od dob filmoveho pana drtikola, kteremu se sypalo zrni. Pres VVNky 813-815 se kterymi jsme mnozi jezdili na vojne. Nebo Totalku, ktera jela Dakar 88. Konce tankovym tahacem Liwa pro Arabii s motorem MTU V12 22L 610kW po kterem se ale nejak slehla zem. Jen Tatra vzdycky silene zrala gumy, takze menit na tom ty velke balony bude asi financne sranda.
Avatar - Bubáq
Výborná reference
Bubáq
| 28. 11. 2018
Že je prodej tatrovek do Švédska do těžkých důlních podmínek skvělá reference, o tom nemůže být sporu. Držím palce, aby 18 nynějších kusů brzo následovalo dalších 18...
Neměl byste pane Pavlůsku informaci, jaká další jména nesou tatrovky?