Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatrovky pomáhají při těžbě mědi ve Švédsku

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Společnost Tatra Trucks a.s. dodala do Švédska čtyřnápravová vozidla Phoenix Euro 6, která se zde podílejí na těžbě měděné rudy a nesou při tom jména českých osobností.

Společnost Tatra Trucks a.s. nabízí širokou paletu vozidel na základech modelové řady Phoenix a právě její zástupci se výrazně podílejí na těžbě měděné rudy v severním Švédsku ve městě Galliväre, kde se nachází jeden z největších evropských měděných dolů Aitik. Tento povrchový důl byl uveden do provozu v roce 1968 a dosahuje hloubky 490 metrů pod úroveň terénu.

Vytěženou měděnou rudu nejprve vyvážejí z dolu na povrch obrovské dumpery. Poté je v úpravně separována z horniny měď a další prvky. Tatry pak dopravují na skládku hlušinu, které uvezou až 32 tun. Kolem dolu Aitik je velmi těžký terén, který kromě značných převýšení zahrnuje i hluboké bahno nebo naopak ostré kameny.

Tatry si s danými extrémními podmínkami dokáží poradit a díky tatrováckému podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami mohou zdolávat nástrahy těžkého terénu rychle a bez otřesů, což konkurenční vozidla nemohou nabídnout. Tatrovky tak provozovatelům poskytují nejen lepší ekonomiku provozu a denní výkon, ale i komfort pro řidiče a bezpečnost jízdy.

Vozidla do Gällivare dodala kopřivnická automobilka prostřednictvím švédského dealera Cordestam Maskin AB v počtu 18 kusů a jsou zde provozovány specializovanými dopravními firmami. Jedná se konkrétně o typ Phoenix Euro 6 v provedení 8x8 s motory PACCAR MX13 o výkonu 375 kW, s maximální výbavou a převodovkami Allison nebo ZF. Nástavby dodala společnost VS-Mont.

Mimo těžební sezónu jsou vozy využívány i k dalším projektům, které vyžadují přesuny desítek tun materiálu v těžkém terénu, například stavby větrných elektráren. Tatry jsou zde velmi oblíbené i proto, že oproti dumperům nabízejí výrazně nižší náklady na převoz jedné tuny materiálu.

„V jednání jsou další dodávky pro švédský trh, který má potenciál v řádu desítek vozidel za rok,“ uvádí obchodní ředitel Tatra Trucks a.s. Petr Hendrych.

Zajímavostí je, že v oblasti nasazení tatrovek působí velký počet řidiček – jedná se o zhruba polovinu z celkového počtu řidičů. Řidiči a řidičky si svá vozidla také pojmenovávají – kopřivnické automobily ve Švédsku tak nesou jména slavných českých osobností, například hokejistů Dominika Haška či Martina Straky.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Avatar - JirkaV8
28. 11. 2018 11:11
Re: 8x8
Zretelne pomohl - ano, ale slovo vyresit bych nepouzil. Tatra se samozrejme libi skoro vsem, v tom problem neni. Ale je to takove dost specificke auto z hlediska udrzby a vlastnosti. A jak to pak domu nenosi prachy, je problem. Polohu DAFacke kabiny zas podle tebe vyresili tim, ze dali na nadkoli zaslepku a velke kola zejo ;-)
Avatar - Rubb
28. 11. 2018 10:30
Re: 8x8
Žraní gum dávno vyřešil systém King frame... :-!
Avatar - Barrichello
28. 11. 2018 10:10
Prodeje padaj
realita je, že prodeje Tatry jsou oproti roku 2017 výrazně nižšší. Takže nic moc super situace...
Avatar - JirkaV8
28. 11. 2018 09:56
8x8
Osmikolky na velkych kolech byly vzdycky impozantni. Od dob filmoveho pana drtikola, kteremu se sypalo zrni. Pres VVNky 813-815 se kterymi jsme mnozi jezdili na vojne. Nebo Totalku, ktera jela Dakar 88. Konce tankovym tahacem Liwa pro Arabii s motorem MTU V12 22L 610kW po kterem se ale nejak slehla zem. Jen Tatra vzdycky silene zrala gumy, takze menit na tom ty velke balony bude asi financne sranda.
Avatar - Bubáq
28. 11. 2018 09:45
Výborná reference
Že je prodej tatrovek do Švédska do těžkých důlních podmínek skvělá reference, o tom nemůže být sporu. Držím palce, aby 18 nynějších kusů brzo následovalo dalších 18...
Neměl byste pane Pavlůsku informaci, jaká další jména nesou tatrovky?