Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tatra
Tatra
Tatra
4 Fotogalerie

Tatrovky pomáhají při těžbě mědi ve Švédsku

Společnost Tatra Trucks a.s. dodala do Švédska čtyřnápravová vozidla Phoenix Euro 6, která se zde podílejí na těžbě měděné rudy a nesou při tom jména českých osobností.

Společnost Tatra Trucks a.s. nabízí širokou paletu vozidel na základech modelové řady Phoenix a právě její zástupci se výrazně podílejí na těžbě měděné rudy v severním Švédsku ve městě Galliväre, kde se nachází jeden z největších evropských měděných dolů Aitik. Tento povrchový důl byl uveden do provozu v roce 1968 a dosahuje hloubky 490 metrů pod úroveň terénu.

Vytěženou měděnou rudu nejprve vyvážejí z dolu na povrch obrovské dumpery. Poté je v úpravně separována z horniny měď a další prvky. Tatry pak dopravují na skládku hlušinu, které uvezou až 32 tun. Kolem dolu Aitik je velmi těžký terén, který kromě značných převýšení zahrnuje i hluboké bahno nebo naopak ostré kameny.

Tatry si s danými extrémními podmínkami dokáží poradit a díky tatrováckému podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami mohou zdolávat nástrahy těžkého terénu rychle a bez otřesů, což konkurenční vozidla nemohou nabídnout. Tatrovky tak provozovatelům poskytují nejen lepší ekonomiku provozu a denní výkon, ale i komfort pro řidiče a bezpečnost jízdy.

Vozidla do Gällivare dodala kopřivnická automobilka prostřednictvím švédského dealera Cordestam Maskin AB v počtu 18 kusů a jsou zde provozovány specializovanými dopravními firmami. Jedná se konkrétně o typ Phoenix Euro 6 v provedení 8x8 s motory PACCAR MX13 o výkonu 375 kW, s maximální výbavou a převodovkami Allison nebo ZF. Nástavby dodala společnost VS-Mont.

Mimo těžební sezónu jsou vozy využívány i k dalším projektům, které vyžadují přesuny desítek tun materiálu v těžkém terénu, například stavby větrných elektráren. Tatry jsou zde velmi oblíbené i proto, že oproti dumperům nabízejí výrazně nižší náklady na převoz jedné tuny materiálu.

„V jednání jsou další dodávky pro švédský trh, který má potenciál v řádu desítek vozidel za rok,“ uvádí obchodní ředitel Tatra Trucks a.s. Petr Hendrych.

Zajímavostí je, že v oblasti nasazení tatrovek působí velký počet řidiček – jedná se o zhruba polovinu z celkového počtu řidičů. Řidiči a řidičky si svá vozidla také pojmenovávají – kopřivnické automobily ve Švédsku tak nesou jména slavných českých osobností, například hokejistů Dominika Haška či Martina Straky.