Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra Phoenix: Nejmladší hvězda z Kopřivnice v obrovské galerii

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Tatra Phoenix odstartovala v roce 2011 další kapitolu v historii severomoravské automobilky. Zcela nový nákladní automobil vznikl ve spolupráci s výrobcem nákladních vozidel DAF a skupinou PACCAR.

Kopřivnická automobilka Tatra v roce 2011 představila modelovou řadu Phoenix s interním označením 158. Zcela nový nákladní automobil vznikl ve spolupráci s významným výrobcem nákladních vozidel DAF a skupinou PACCAR.

Nová modelová řada vozidel Tatra sice využívá kabiny a pohonné jednotky, jejichž dodavatelem je DAF, ale byla zkonstruována v Kopřivnici a zde také probíhá její výroba. Základem Phoenixu je i nadále konstrukce s páteřovou nosnou rourou a výkyvnými polonápravami.

Při svém představení byl Phoenix uveden se standardními konfiguracemi náprav 4x4, 6x6, 8x6 a 8x8. Tatra ovšem zmiňovala i speciální provedení 10x10, 10x8 a 10x6 s řiditelnou zadní (pátou nápravou) a 12x12.

Na trh vstoupila Tatra Phoenix s kapalinou chlazeným řadovým šestiválcem Paccar MX se zdvihovým objemem 12,9 l a výkony od 265 do 375 kW, splňujícím emisní normu Euro 5. Zákazníci měli možnost volby mezi manuální a automatizovanou 16stupňovou převodovkou.

První velký úspěch

Koncem roku 2011 získala Tatra Phoenix mezinárodní uznání. V soutěži Truck of the Year 2012 skončila v celkovém hodnocení druhá s 67 body ze vítězným Mercedesem Actros. Poprvé v historii prestižního titulu byl nominován těžký nákladní automobil ze státu regionu střední Evropy.

Skvělý výsledek Tatry byl znásoben faktem, že vítězný truck se řadil do segmentu silničních tahačů dálkové kamionové dopravy. Tatra Phoenix se tak stala pro rok 2012 nejlépe hodnoceným plněpohonným vozidlem pro nasazení mimo zpevněné vozovky v celé soutěži.

Odbornou porotu soutěže tehdy tvořilo 24 představitelů nejznámějších a zároveň nejúspěšnějších evropských odborných magazínů, reprezentujících souhrnný měsíční náklad svých titulů ve výši cca 600.000 výtisků a minimálně stejný počet odborných čtenářů.

Nové motory

Na konci roku 2014 se Tatra Phoenix představila v provedení Euro 6 s modernizovanou kabinou a především přepracovanou nabídkou pohonných jednotek, doplňující verze s motory MX-13 Euro 3 a 5, které jsou nadále v nabídce pro vybrané trhy.

V provedení Euro 6 nabízí Tatra Trucks pro Phoenix možnost volby jednoho ze dvou typů šestiválcových motorů značky PACCAR. Větší MX-13 se zdvihovým objemem 13 l a maximálními výkony 303 kW (412 k), 340 kW (462 k) a 375 kW (510 k) a menší MX-11 se zdvihovým objemem 11 l a maximálními výkony 271 kW (369 k), 291 kW (396 k) a 320 kW (435 k).

Tatra Phoenix Euro 6 s motory PACCAR MX-11
Typ Motoru MX-11 271 MX-11 291 MX-11 320
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 271/1650 291/1450-1700 320/1450-1700
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 1600/1000-1650 1900/1000-1450 2100/1000-1450

Na rozdíl od emisních variant Euro 3 a Euro 5 byl motor MX-13 zcela zásadně přepracován. Poprvé je tak ve vozidlech značky Tatra instalován motor se vstřikovacím systémem typu Common Rail. Další konstrukční změny na motoru zahrnují především integraci systému recirkulace výfukových plynů a novou olejovou vanu motoru.

Tatra Phoenix Euro 6 s motory PACCAR MX-13
Typ Motoru MX-13 303 MX-13 340 MX-13 375
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 303/1425-1750 340/1425-1750 375/1425-1750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 2000/1000-1425 2300/1000-1425 2500/1000-1425

Oba dva motory využívají k optimalizaci emisí škodlivých sloučenin ve výfukových plynech dle norem Euro 6 osvědčenou kombinaci systémů recirkulace výfukových plynů, EGR, a katalytické redukce, SCR, se kterými má DAF jako výrobce těchto motorů bohaté dlouholeté zkušenosti z výroby pro americké značky Kenworth a Peterbilt, jež splňují podobné požadavky v rámci severoamerické legislativy dle EPA 10.

Celá kombinace je doplněna o filtr pevných částic, tzv. DPF. V rámci implementace systému EGR došlo na zvětšení vlastního chladiče vozidla, ale též mezichladiče, což se odrazilo v konstrukci nového rámu vozidla, který se v prostoru za přední nápravou směrem kupředu rozšiřuje do tvaru V.

Zařízení pro čištění výfukových plynů dle Euro 6 je prostorově náročnější než to, které vyhovovalo předchozí normě. Tato skutečnost si vyžádala celkovou rekonfiguraci příslušenství montovaného na rám vozidla.

Pro modely s motory Euro 6 jsou používány dvě základní kombinace výfukových traktů. Pro vozy s podvozky 4x4 a 6x6 se jedná o provedení ležaté, kdy jsou DPF filtr a katalyzátor řazeny za sebou v jednom bloku na pravé straně rámu vozidla.

Druhou možností, standardně používanou pro vozidla s podvozky 8x8 je provedení stojaté. Filtr DPF je umístěn vpravo na rámu v rozvoru 1. a 2. přední nápravy a katalyzátor válcového provedení je nad ním těsně za kabinou s vývodem výfukových plynů směrem nahoru. Stojaté provedení bude možno na přání zákazníka montovat na vozidla v provedení 4x4 a 6x6.

Elektronický systém motoru, výfukového traktu a ostatních systémů doplňuje poprvé v historii výroby vozidel Tatra, elektronický management vzduchové soustavy EAC.

Standardem jsou šestnáctistupňové převodovky ZF, a to jak s manuálním řazením, tak s automatizovaným řazením AS-Tronic. Obě dvě varianty mohou být doplněny intardéry.

Alternativou jsou plně automatické šestistupňové a sedmistupňové převodovky Allison, u kterých je klasická spojka nahrazena hydrodynamickým měniče.

Standardem je nabídka jednostupňových přídavných převodovek vlastní konstrukce Tatra (ve třech druzích provedení převodování) a dvoustupňových přídavných převodovek Tatra (ve dvou variantách převodování).

Přepracovaná kabina

Vedle nových motorů se nejviditelnější a nejzásadnější změnou verze Euro 6 oproti dosavadnímu provedení Phoenixu stalo použití nové kabiny. Ta sice i nadále vychází ze stavebního provedení kabin vozů DAF CF, ale je především v podlahové části zcela překonstruována a to včetně rozšířeného předního uložení na rám. V rámci rozšíření nabídky motorů o vznětový řadový šestiválec MX-11 se též změnila poloha kabiny na rámu.

V případě exteriéru kabiny zaujme maska s nepřehlédnutelným znakem kopřivnické automobilky. Pro provedení Euro 6 byly nově navrženy nástavce blatníků kabiny, do nich jsou integrovány světelné ukazatele změny směru jízdy.

Přepracován byl i tvar předního nárazníku a hlavních světlometů. Spodní část nárazníku je ocelová a dělená, kvůli úspoře nákladů při případné výměně či opravě, na tři části. I s novou kabinou, nárazníkem a přechodem na motory Euro 6 zůstává nájezdový úhel na hodnotě 31 stupňů jako u vozidel s motory Euro 5.

V současnosti nabízí Tatra Trucks pro vozidla modelové řady dvě provedení dvoudveřové kabiny, jimiž jsou krátké denní a prodloužené s možností instalace lůžka za sedadlem řidiče a spolujezdce. Vedle nich jsou k dispozici i dlouhé čtyřdveřové kabiny, které jsou využívány především při stavbě vozidel pro potřeby hasičských sborů.

Široké možnosti využití

Vlajková loď kopřivnické automobilky pro civilní trh v podobě modelové řady Phoenix dosáhla na jaře roku 2017 významného milníku ve své krátké, ale úspěšné historii, když byl zákazníkovi dodán tisící vyrobený kus této modelové řady.

Společnost Tatra Trucks tehdy uvedla, že z více než tisícovky vyrobených vozidel modelové řady Phoenix bylo dodáno nejvíce vozů s podvozkem v konfiguraci 6x6, jichž bylo 743 exemplářů, následovala vozidla v konfiguraci 8x8, jichž bylo 360 kusů a provedení v konfiguraci 4x4 bylo předáno 86 vozidel.

V souvislosti s předáním tisícího vozidla řady Phoenix pak bylo uvedeno, že tato modelová řada si našla cestu již do 28 zemí světa. Největší trh pro tato vozidla tradičně představuje Česko, více než sedm stovek jich jezdí u domácích uživatelů. Následuje slovenský a ruský trh. Nejexotičtějšími teritorii, kam byly phoenixy vyvezeny, jsou tichomořská Nová Kaledonie nebo africký Mauricius.

Tatra Phoenix může být vybavena nejrůznějšími konstrukčními skupinami a prvky, které jsou přizpůsobeny potřebám jednotlivých uživatelů. Podvozky jsou v provedeních 4x4, 6x6, 8x8, 10x8 či 10x10.

Doposud nejvíce vozidel zamířilo do služeb stavebních organizací, v jejichž službách je využívána čtvrtina vyrobených vozidel. Druhá nejpočetnější skupina uživatelů se rekrutuje z oblasti lesnictví, následují zemědělské společnosti a dopravní organizace. Desítky zástupců řady Phoenix byly dodány i těžařům nebo například technickým a komunálním službám. Zapomenout nelze ani na využití jako nosiče jeřábů, kdy si velkou pozornost získal osmikolový exemplář se všemi řiditelnými koly, který byl připraven pro švýcarského zákazníka.

Samostatnou kapitolu v prozatím krátké historii modelové řady Phoenix představuje výroční limitovaná edice vozidel se specifickou výbavou a označením Präsident. V tomto provedení má vzniknout jen 120 automobilů a společnost Tatra Trucks jejich prostřednictvím oslavila 120 let od zahájení výroby vozidel se spalovacími motory.

Vedle čistě užitkového nasazení se pak Tatra Phoenix prosadila i v motoristickém sportu. Tým Tatra Buggyra Racing, který je oficiálním partnerem kopřivnické automobilky od roku 2014, startoval na slavné Rallye Dakar se speciálem vycházejícím z modelu Phoenix poprvé v roce 2016.

Pro 40. ročník Rallye Dakar, který startuje 6. ledna roku 2018, si tým Tatra Buggyra Racing připravil dva speciály Tatra Phoenix, které jsou vybaveny motorem GYRTECH Race Power MK16-3EC. Tento přeplňovaný vznětový šestiválec o objemu 12,5 litru disponuje nejvyšším výkonem 699 kW (950 k) a točivý momentem 4200 N.m. Tyto hodnoty míří na kola obou náprav prostřednictvím šestnáctistupňové manuální převodovky.

Cílem Tatra Buggyra Racing je se speciály Tatra Phoenix na jubilejním ročníku slavné dakarské soutěže bojovat o sošku beduína, kterou dostává nejlepší trojice v každé kategorii.

Foto: Tatra Trucks a.s., Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)