Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Taxi Praha
Liftago
Liftago
Liftago
6 Fotogalerie

Taxikáři trápí pojišťovny, výrazně jich přibylo a častěji bourají

Roman Šitner

Před čtyřmi lety došlo k výrazné liberalizaci taxislužeb. Zvítězily platformy typu Uber, Bolt nebo Liftago a vozit pasažéry může dnes kdekdo. To vše se ale negativně projevilo v nehodovosti. 

Podle dat České kanceláře pojistitelů nyní každý šestý řidič taxi způsobí během roku nehodu. V roce 2020 to byl každý desátý. Zde ale hrála roli pandemie a menší počet jízd, v letech před covidem způsobil nehodu obvykle každý osmý taxikář. 

V posledních letech jich ale také o čtvrtinu přibylo. Suma sumárum tak taxikáři způsobují o polovinu více nehod než před pěti lety. 

Riziko škody
 Běžný řidičTaxi řidičRozdíl (násobek)
20193,8 %13,0 %3,4
20203,1 %10,3 %3,3
20213,2 %11,7 %3,6
20223,3 %13,2 %4,0
20233,3 %14,0 %4,2
20243,5 %16,2 %4,7

Obecně je vyšší nehodovost taxikářů pochopitelná. Mají výrazně vyšší nájezdy než běžný řidič a také častěji jezdí v hustém městském provozu. Proto mají také zásadně více příležitostí nehodou způsobit. I zde ale statistiky ukazují, že se situace zhoršila. V roce 2019 bourali taxikáři 3,4krát více než běžný řidič, letos už je to 4,7krát  více. Podíl taxikářů se škodní událostí navíc postupně roste už čtyři roky v řadě. 

Video placeholder
Řidič Renaultu Scenic málem srazil dva hasiče • HSZ Karlovarského kraje

Dostupné údaje neříkají, zda má vliv jen to, že prakticky kdokoliv z ulice může snadno vozit pasažéry, nebo jde i o to, že se mezi těmito řidiči častěji vyskytují cizinci bez větší zkušenosti s českým provozem.

Vyšší nehodovost se samozřejmě propisuje do výše povinného ručení taxikářů, a ti proto platí platí o poznání víc než běžní řidiči, podle různých zdrojů o 30-50 %. Pomáhá tomu i veřejný registr, ve kterém jsou tato vozidla uvedena, pojišťovny si tak snadno zjistí, do které kategorie daný vůz spadá.