Taxikáři trápí pojišťovny, výrazně jich přibylo a častěji bourají
Před čtyřmi lety došlo k výrazné liberalizaci taxislužeb. Zvítězily platformy typu Uber, Bolt nebo Liftago a vozit pasažéry může dnes kdekdo. To vše se ale negativně projevilo v nehodovosti.
Podle dat České kanceláře pojistitelů nyní každý šestý řidič taxi způsobí během roku nehodu. V roce 2020 to byl každý desátý. Zde ale hrála roli pandemie a menší počet jízd, v letech před covidem způsobil nehodu obvykle každý osmý taxikář.
V posledních letech jich ale také o čtvrtinu přibylo. Suma sumárum tak taxikáři způsobují o polovinu více nehod než před pěti lety.
Riziko škody | |||
Běžný řidič | Taxi řidič | Rozdíl (násobek) | |
2019 | 3,8 % | 13,0 % | 3,4 |
2020 | 3,1 % | 10,3 % | 3,3 |
2021 | 3,2 % | 11,7 % | 3,6 |
2022 | 3,3 % | 13,2 % | 4,0 |
2023 | 3,3 % | 14,0 % | 4,2 |
2024 | 3,5 % | 16,2 % | 4,7 |
Obecně je vyšší nehodovost taxikářů pochopitelná. Mají výrazně vyšší nájezdy než běžný řidič a také častěji jezdí v hustém městském provozu. Proto mají také zásadně více příležitostí nehodou způsobit. I zde ale statistiky ukazují, že se situace zhoršila. V roce 2019 bourali taxikáři 3,4krát více než běžný řidič, letos už je to 4,7krát více. Podíl taxikářů se škodní událostí navíc postupně roste už čtyři roky v řadě.

Dostupné údaje neříkají, zda má vliv jen to, že prakticky kdokoliv z ulice může snadno vozit pasažéry, nebo jde i o to, že se mezi těmito řidiči častěji vyskytují cizinci bez větší zkušenosti s českým provozem.
Vyšší nehodovost se samozřejmě propisuje do výše povinného ručení taxikářů, a ti proto platí platí o poznání víc než běžní řidiči, podle různých zdrojů o 30-50 %. Pomáhá tomu i veřejný registr, ve kterém jsou tato vozidla uvedena, pojišťovny si tak snadno zjistí, do které kategorie daný vůz spadá.