Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tažení přívěsů: Co za čím a s jakým řidičským průkazem? Není hmotnost jako hmotnost

Petr Slováček Petr Slováček 10. 5. 2020 • 04:48
32
11
Zobrazit náhledy (32)
Smím připojit vozík za své auto? Řidičský průkaz Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži S tak těžkým vozíkem jsem nikdy předtím nejel. Souprava musí mít nejvyšší přípustnou hmotnost mezi 3500 a 4250 kg. Pokud jste nikdy s vozíkem nejeli, doporučujeme nacvičit. Vždyť couvat s ním neumí ani řada zkušených šoférů! Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži Potemnělá ranní Praha je pro nácvik jízdy s vozíkem ideální. Aspoň je klid na vysvětlení chyb. Přívěsný vozík sice kopíruje stopy tažného vozidla, v úzkých uličkách si přesto raději trochu najíždím do zatáčky Autoškola B96 na vlastní kůži Nervozita při zkoušce pracuje. Absolvovat autoškolu po letech získaných chybných návyků není legrace. Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži Autoškola B96 na vlastní kůži

Podmínky pro tažení přívěsů nejsou složité, ale musíte trochu počítat součet hmotností. Kdo to neřeší, reálně riskuje svůj řidičák.

Dokázali byste si z autoškoly vzpomenout na definici rozdílu mezi okamžitou a maximální přípustnou hmotností vozidla? Rozdíl je zásadní, protože se od něj odvíjejí pravidla pro tažení přívěsu. A nevyplatí se podceňovat, protože můžete přijít lehce o řidičák. „Stává se to, protože řidiči si nesprávně vyhodnocují podmínky pro tažení přívěsu. Jsou rozdíly mezi podmínkami technickými pro spojitelnost a podmínkami pro řízení soupravy, co do její hmotnosti,“ uvádí advokát a předseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný. Jako řidič musíte ovšem znát obojí!

Jak na to?

Pod textem najdete rovnici, jak si spočítat, zda vám stačí řidičské oprávnění. Pro řízení je rozhodující maximální přípustná hmotnost soupravy, tedy kolik činí podle technických průkazů součet maximálních hmotností auta i přívěsu. S dokladem skupiny B na osobní auto se musíte u přívěsu nad 750 kg maximální přípustné hmotnosti vejít do celkových 3,5 tuny v jakékoliv kombinaci. Případně auto 3500 kg + 750 kg nebrzděný vozík. Pamatujte, že u velkých brzděných přívěsů nad 750 kg pro vás vždy platí nepřekročitelná hranice maximální přípustné hmotnosti soupravy 3500 kg!

Chce to větší řidičák

Existuje možnost, jak legálně táhnout větší přívěsy i za osobním autem, kdy se souprava vyšplhá nad 3,5 tuny. Ale musíte znovu do autoškoly! Se skupinou B96 si posunete limit v součtu auto + brzděný vozík až na 4250 kg, se skupinou B + E teoreticky až na 7000 kg (3500 kg auto + 3500 kg vozík). „Ovšem je třeba si dát pozor, protože přívěs nesmí mít více než 3500 kg. Pokud u auta do 3500 kg je přívěs těžší, je třeba už skupina C1 + E,“ upozorňuje Ondřej Horázný s tím, že takových souprav se ale stejně vyskytuje málo.

Výhodou je, že k rozšíření béčka na B96 stačí absolvovat pár hodin v autoškole a složit před komisařem doplňovací zkoušku. Vyjde to kolem 4500 Kč a nemusíte absolvovat žádný teoretický test. „Typicky ho chtějí řidiči, kteří vozí v přívěsu koně. Ti se obvykle vejdou do 4250 kg celkové hmotnosti soupravy,“ vysvětluje Horázný.

Zato na větší oprávnění B + E už musíte absolvovat teoretickou i praktickou výuku včetně zdravotnické přípravy a následný test. Také cena činí kolem 7500 Kč. Skupina je nezbytností pro řidiče velkých dodávek, kteří se s brzděným přívěsem do 3500 kg nemají šanci vejít.

Mimochodem nic z toho nemusejí řešit držitelé „velké“ kategorie C + E, kteří automaticky mají i oprávnění B + E. Ovšem i pro ně platí technické podmínky pro spojitelnost souprav.

Mám na to řidičák?

Mám kategorii B: Celková hmotnost auta + celková hmotnost přívěsu ≤ 3500 kg (nebo 3500 + 750)

Mám kategorii B96: Celková hmotnost auta + celková hmotnost přívěsu ≤ 4250 kg

Mám kategorii B + E: Celková hmotnost auta + celková hmotnost přívěsu ≤ 7000 kg

Jaký přívěs můžete zapřáhnout?

Příklad: V TP auta je hmotnost nebrzděného vozíku 685 kg a v TP přívěsu 750 kg. Smím ho táhnout?

Ano, ale jeho okamžitá hmotnost včetně nákladu nesmí přesáhnout 685 kg.

Co říká zákon: Okamžitá hmotnost přívěsu nesmí být větší než největší povolená hmotnost přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo. Údaj najdete v technickém průkazu auta. Současně pro nebrzděné vozíky kategorie O1 platí, že smí být zapojeny jen za auta kategorií M nebo N, jejichž provozní hmotnost je nejméně dvojnásobkem hmotnosti připojovaného vozidla, pokud při schválení technické způsobilosti tažného vozidla nebylo stanoveno jinak.

Jak můžete přívěs naložit?

Příklad: Moje auto uveze jen 1000 kg, ale vozík má v TP 1200 kg. Mohu ho připojit?

Ano, ale nesmíte ho naložit na víc než 1000 kg a kromě toho platí ještě podmínka, že jeho největší povolená hmotnost 1200 kg nesmí činit víc než samotné auto. U rámových pick-upů je to o polovinu víc.

Co říká zákon: Největší povolená hmotnost přípojného vozidla kategorie O2 (brzděný vozík nad 750 kg) není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N1 a 1,5násobek největší povolené hmotnosti tažného vozidla u vozidel kategorií M1G a N 1G.

Dvě otázky pro Pavla Jínu, Škoda Auto

Jak výrobce určuje u konkrétní specifikace hmotnost vozíku?

Podle specifikace vozu. Tuto hodnotu ovlivňuje výbava, motorizace, výkon chlazení, únosnost náprav či vlastnosti brzdové soustavy. U každého vozu se tak zohledňují všechny zmíněné parametry. Obecně lze říci, že hmotnost nebrzděného přívěsu se vypočítává podle legislativy jako polovina minimální pohotovostní hmotnosti s řidičem, kterou zaokrouhlujeme na celé desítky dolů. U brzděných přívěsů vycházíme z údajů platformy MQB a pro každý model a specifikaci probíhají ověřování a testování v odděleních zodpovědných za vývoj motorů, převodovek, chladičů, spojek a dalších komponent souvisejících s tažným zařízením.

Proč u některých specifikací není možno táhnout žádný vozík?

Absence této výbavy u některých specifikací souvisí s výše zmíněnými vlastnostmi vozu, jakými jsou podle výbav a motorizací účinnost brzdové soustavy, výkon chlazení či celkové zatížení vozu a náprav. Proto se i do budoucna může stát, že se v nabídce značky Škoda vyskytnou některé specifikace modelů, u nichž nebude možné tažné zařízení objednat.

Svět motorů 19/2020 Svět motorů 19/2020

Související články

Témata
19. 1. 2021 21:57
Vozik
Chci se zeptat když mám skupinu B můžu zapřahnout i brždený přívěz?
13. 5. 2020 20:30
Tažení karavanu
Mohu táhnout karavan o hmotnosti 1200/1020 kg,když mám V TP auta uvedeno že mužů táhnout 1180/750kg a váhy auta jsou 2250/2250/2839/3180. Děkuji
Avatar - eLzyx
11. 5. 2020 14:54
náklad uvnitř vs. náklad na vozíku
čím je podložené tohle tvrzení?
Příklad: Moje auto uveze jen 1000 kg, ale vozík má v TP 1200 kg. Mohu ho připojit?
Ano, ale nesmíte ho naložit na víc než 1000 kg a kromě toho platí ještě podmínka, že jeho největší povolená hmotnost 1200 kg nesmí činit víc než samotné auto. U rámových pick-upů je to o polovinu víc.
Co říká zákon: Největší povolená hmotnost přípojného vozidla kategorie O2 (brzděný vozík nad 750 kg) není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N1 a 1,5násobek největší povolené hmotnosti tažného vozidla u vozidel kategorií M1G a N 1G.

zákon říká jen to, že vozík nesmí být těžší než auto. Nic o tom, že mám počítat s užitečným zatížením vozidla. To imho říká jen to, jak moc smím zatížit nápravy. Dle toho vašeho tvrzení by to znamenalo, že v některých případech nelze vézt 4 chlapy v autě + prázdný vozík, protože to dohromady dá víc než užitečné zatížení.
11. 5. 2020 13:04
Re: vozík
A nebo povolena hladina alkoholu v krvi... na 0,5 a bylo by po buzeraci
10. 5. 2020 20:33
Re: vozík
Toto je trochu antiEU schizofrenia. Nadava sa hore dole krizom krazom na Brusel, EU, nariadenia ktore EU vydala. Hned naproti tomu sa nadava na vsetko, co vlastne zjednotene nie je, lebo tam dosah EU nema, ale aj tak za to moze. Prave zjednotenie skupin VP ti hovori, ze mas rovnake platne podmienky v celej EU. Suhlasim, ze mali by sa zjednotit este niektore veci, aby clovek nemusel rozmyslat kde je co protipravne alebo zakazane - napriklad povinna vybava.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku