Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Terénní pickup Nissan Navara – Ve fraku do džungle

AutoProfi
Diskuze (4)
Klasická konstrukce i moderní technické detaily spolu s nadnárodním designem (byť se silným americkým přízvukem) pomohly Nissanu Navara do čela prodejních žebříčků nejen v Evropě (a v Česku).

Vyzkoušeli jsme si v provozu relativně luxusní verzi s pětimístným prostorem pro cestující.

Ale ihned po vyjetí na cestu přes Prahu do redakce jsme pochopili první položku popularity Nissanu Navara - líbí se natolik, že téměř nikdo jej nemine bez povšimnutí a lze s ním hrdě přijet před drahou restauraci či do garáží divadla. Druhá položka pro kladné hodnocení se skrývá uvnitř a je stejně rychle odhalitelná – tvoří ji velkorysý prostor a míra pohodlí kabiny, pocit pohody na palubě. Poslední kvalitativní hodnotou je pak reálná provozní užitná hodnota, zejména poměr spotřeby paliva k užitečné hmotnosti i obsaditelnosti a servisním nákladům.

Konstrukce vozidla koncipovaného i pro jízdu mimo zpevněné komunikace (a s nákladem) se opírá o žebřinový rám z pevnostní oceli - dostatečně tuhý a současně (relativně) lehký. Přední kola jsou nezávisle zavěšena na dvojitých trojúhelníkových ramenech s pérováním vinutými pružinami, zadní nese klasická tuhá náprava odpružená podélně uloženými listovými pružinami. Přední brzdy jsou kotoučové, zadní bubnové.

Hnacím agregátem je vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.5 dCi s mezichladičem plnícího vzduchu a turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, vysokotlakým vstřikováním paliva Common Rail. Výkonové parametry 128 kW a 403 N.m jsou v této kategorii vozidel špičkou. Trvale poháněna jsou kola zadní nápravy prostřednictvím šestistupňové převodovky s přímým řazením, nebo pětistupňové samočinné. Pohon kol přední nápravy je přiřaditelný (za jízdy), náboje mají samočinné zámky volnoběžek. U výbavy XE na přání, u SE a LE standardně, je instalován závěr zadního diferenciálu, sestupný převod je standardem. Přechod z režimu 4x2 do 4x4 aktivuje řidič pouhým otočením ovladače a pohon všech kol je pak rozdělován v poměru 50:50, což plně vyhovuje jak za snížené adheze povrchu vozovky, tak v lehčím terénu. K dispozici je však ještě režim 4WD low, tedy se sestupným převodem („redukcí“), který spolu se závěrem zadního diferenciálu umožňuje jízdu i v těžším terénu, v písku, blátě či v kluzkém strmém stoupání. Potom se limitujícím faktorem stávají pneu, jejich schopnost přenosu točivého momentu, a nájezdové i přechodové úhly. U pickupů s dlouhým rozvorem (3200 mm) je často právě přechodový úhel hlavním omezujícím prvkem, stejně jako tradičně velký poloměr zatáčení.

Nissan na český trh dodává typy s budkou řidiče v prodloužené verzi King Cab a ve čtyřdveřové pětimístné Double Cab, která je mezi zájemci o Navaru jednoznačně preferována. Konstruktéři vycházeli z průzkumu, který zjistil, že pouze 20 % uživatelů má terénní pickup k převážně pracovním účelům. Ostatní nasazují vozidlo jak jako užitkové, tak jako osobní. Znatelně přibývá těch, kteří užívají pickup pouze jako rodinný dopravní prostředek. Z toho vyplývají i větší nároky na komfort posádky, zvláště pak v druhé řadě sedadel. Karoserie se proto proti předchozím typům mírně zvětšila (o 130 mm na délku a 25 mm na šířku) a cestující na druhé řadě sedadel získali více místa pro nohy, i když sklon zadního opěradla je stále dost svislý, takže při delší cestě není vzadu pohodlí největší.

I přes zvětšení interiéru zůstává u verze Double Cab nákladový prostor o rozměrech 1511 x 1560 x 457 mm (u verze King Cab činí délka dokonce 1861 mm). Navara také získala v interiéru mnoho různých odkládacích schránek, včetně dvou rozměrných pod zadním sedákem a navíc lze i uvnitř přepravovat delší předměty, protože opěradlo sedadla spolujezdce lze sklopit vpřed, takže „pod střechu“ lze uložit lyže či skateboard o délce až 1800 mm (Double Cab).

K redakčnímu testu jsme převzali verzi Double Cab se střední výbavou XE a šestistupňovou převodovkou s přímým řazením. Nechyběl závěr zadního diferenciálu, dvouzónová samočinná klimatizace, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, vyhřívaná přední sedadla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, seřiditelný a kůží obšitý volant, dálkové centrální ovládání dveří, autorádio, systém ABS/EBD, dva airbagy atd. V nákladovém prostoru pak za příplatek byly instalovány posuvné příčné lišty, které tak doplňovaly standardní kotevní oka v podlaze.

Navara i při plném zatížení zůstává dynamickým vozidlem (velkým pozitivem je odstupňování převodovky umožňující důsledněji využívat parametrů motoru), snadno dosáhne rychlostního maxima až 170 km/h. Při běžném používání a při dodržování rychlostních limitů pak lze spotřebu paliva udržet v rozumné míře. My jsme běžně jezdili za 9,2 1/100 km.

Hnací agregát zaslouží pozornost hned z několika dalších důvodů. Je totiž velmi dobře odhlučněn a překvapí až neuvěřitelnou rychloběžností. Lze jej běžně vytáčet až na 4500/min-1 kdy ještě poskytuje dostatek výkonu i točivého momentu a snesl by snad i překročení 5000/min-1. To jsme samozřejmě nezkoušeli, byť lze předpokládat, že motor je před „přetočením“ chráněn omezovačem. Zaregistrovali jsme však překvapující nepravidelnost chodu a nepatrné vibrace při volnoběhu, ale to lze zjevně snadno eliminovat nastavením nepatrně větších otáček tohoto režimu.

Pohodlí posádky je skutečně příjemné a ergonomické uspořádání pracoviště řidiče velmi dobré. Ocenění zaslouží variabilita, když lze využít nejen řadu odkládacích schránek, ale po zdvižení sedáku zadní lavice vzhůru je k dispozici druhý nákladový prostor o rozměrech 600 x 1300 x 1100 mm. Nutno však přitom brát v úvahu užitečnou hmotnost vozidla. Upřímně řečeno, testovaný kus měl v dokladech zapsánu užitečnou hmotnost 702 kg, a to je ve třídě terénních pickupů kategorie N1 nevalná hodnota. Zdá se ale, že je to jediné negativum, které jsme (snad ještě absence mezinápravového diferenciálu) na Nissanu Navara našli.

Technické parametry
Motor2.5 dCi
Typpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů4/16
Rozvod ventilůDOHC
Zdvihový objem2488 cm3
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivaCommon Rail
Největší výkon128 kW/4000 min-1
Točivý moment403 N.m/2000 min-1
Převodovkašestistupňová
Znak náprav4 x 4
Brzdykotoučové s ABS
Provozní hmotnost1852 kg
Celková hmotnost2805 kg
Rozvor náprav3200 mm
Rozchod kol P/Z1570/1570 mm
Karoseriepětimístný pickup
Vnější rozměry5220 x 1850 x 1784 mm
Vnitřní rozměry korby1511 x 1560 x 457 mm
Výška podlahy537 mm
Světlá výška235 mm
PneumatikyContinental 265/65 R 17
Objem nádrže paliva80 l
Spotřeba paliva9,2 l/100 km
Největší rychlost172 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h12,1 s
Cena základní767 00 Kč včetně DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Jiří Křenek

suv nissan novemodely pickup suv nissan novemodely pickup

AutoProfi
Diskuze (4)
23. 8. 2007 11:21
srovnávací test
před pár dny hilux teď tuto .. nešloby udělat velký srovnávací test pickup 4x4 prodávaných v čr .. myslím že to je velmi zajímavý segment ... osobě bychvolil asi hiluxe :*) ...
aale když by to měl být pickup od nissana tak mě uchvátilo nedávno tohle : [odkaz] :*)