Terénní pickup Nissan Navara – Ve fraku do džungle
Vyzkoušeli jsme si v provozu relativně luxusní verzi s pětimístným prostorem pro cestující.
Ale ihned po vyjetí na cestu přes Prahu do redakce jsme pochopili první položku popularity Nissanu Navara - líbí se natolik, že téměř nikdo jej nemine bez povšimnutí a lze s ním hrdě přijet před drahou restauraci či do garáží divadla. Druhá položka pro kladné hodnocení se skrývá uvnitř a je stejně rychle odhalitelná – tvoří ji velkorysý prostor a míra pohodlí kabiny, pocit pohody na palubě. Poslední kvalitativní hodnotou je pak reálná provozní užitná hodnota, zejména poměr spotřeby paliva k užitečné hmotnosti i obsaditelnosti a servisním nákladům.
Konstrukce vozidla koncipovaného i pro jízdu mimo zpevněné komunikace (a s nákladem) se opírá o žebřinový rám z pevnostní oceli - dostatečně tuhý a současně (relativně) lehký. Přední kola jsou nezávisle zavěšena na dvojitých trojúhelníkových ramenech s pérováním vinutými pružinami, zadní nese klasická tuhá náprava odpružená podélně uloženými listovými pružinami. Přední brzdy jsou kotoučové, zadní bubnové.
Hnacím agregátem je vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.5 dCi s mezichladičem plnícího vzduchu a turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, vysokotlakým vstřikováním paliva Common Rail. Výkonové parametry 128 kW a 403 N.m jsou v této kategorii vozidel špičkou. Trvale poháněna jsou kola zadní nápravy prostřednictvím šestistupňové převodovky s přímým řazením, nebo pětistupňové samočinné. Pohon kol přední nápravy je přiřaditelný (za jízdy), náboje mají samočinné zámky volnoběžek. U výbavy XE na přání, u SE a LE standardně, je instalován závěr zadního diferenciálu, sestupný převod je standardem. Přechod z režimu 4x2 do 4x4 aktivuje řidič pouhým otočením ovladače a pohon všech kol je pak rozdělován v poměru 50:50, což plně vyhovuje jak za snížené adheze povrchu vozovky, tak v lehčím terénu. K dispozici je však ještě režim 4WD low, tedy se sestupným převodem („redukcí“), který spolu se závěrem zadního diferenciálu umožňuje jízdu i v těžším terénu, v písku, blátě či v kluzkém strmém stoupání. Potom se limitujícím faktorem stávají pneu, jejich schopnost přenosu točivého momentu, a nájezdové i přechodové úhly. U pickupů s dlouhým rozvorem (3200 mm) je často právě přechodový úhel hlavním omezujícím prvkem, stejně jako tradičně velký poloměr zatáčení.
Nissan na český trh dodává typy s budkou řidiče v prodloužené verzi King Cab a ve čtyřdveřové pětimístné Double Cab, která je mezi zájemci o Navaru jednoznačně preferována. Konstruktéři vycházeli z průzkumu, který zjistil, že pouze 20 % uživatelů má terénní pickup k převážně pracovním účelům. Ostatní nasazují vozidlo jak jako užitkové, tak jako osobní. Znatelně přibývá těch, kteří užívají pickup pouze jako rodinný dopravní prostředek. Z toho vyplývají i větší nároky na komfort posádky, zvláště pak v druhé řadě sedadel. Karoserie se proto proti předchozím typům mírně zvětšila (o 130 mm na délku a 25 mm na šířku) a cestující na druhé řadě sedadel získali více místa pro nohy, i když sklon zadního opěradla je stále dost svislý, takže při delší cestě není vzadu pohodlí největší.
I přes zvětšení interiéru zůstává u verze Double Cab nákladový prostor o rozměrech 1511 x 1560 x 457 mm (u verze King Cab činí délka dokonce 1861 mm). Navara také získala v interiéru mnoho různých odkládacích schránek, včetně dvou rozměrných pod zadním sedákem a navíc lze i uvnitř přepravovat delší předměty, protože opěradlo sedadla spolujezdce lze sklopit vpřed, takže „pod střechu“ lze uložit lyže či skateboard o délce až 1800 mm (Double Cab).
K redakčnímu testu jsme převzali verzi Double Cab se střední výbavou XE a šestistupňovou převodovkou s přímým řazením. Nechyběl závěr zadního diferenciálu, dvouzónová samočinná klimatizace, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, vyhřívaná přední sedadla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, seřiditelný a kůží obšitý volant, dálkové centrální ovládání dveří, autorádio, systém ABS/EBD, dva airbagy atd. V nákladovém prostoru pak za příplatek byly instalovány posuvné příčné lišty, které tak doplňovaly standardní kotevní oka v podlaze.
Navara i při plném zatížení zůstává dynamickým vozidlem (velkým pozitivem je odstupňování převodovky umožňující důsledněji využívat parametrů motoru), snadno dosáhne rychlostního maxima až 170 km/h. Při běžném používání a při dodržování rychlostních limitů pak lze spotřebu paliva udržet v rozumné míře. My jsme běžně jezdili za 9,2 1/100 km.
Hnací agregát zaslouží pozornost hned z několika dalších důvodů. Je totiž velmi dobře odhlučněn a překvapí až neuvěřitelnou rychloběžností. Lze jej běžně vytáčet až na 4500/min-1 kdy ještě poskytuje dostatek výkonu i točivého momentu a snesl by snad i překročení 5000/min-1. To jsme samozřejmě nezkoušeli, byť lze předpokládat, že motor je před „přetočením“ chráněn omezovačem. Zaregistrovali jsme však překvapující nepravidelnost chodu a nepatrné vibrace při volnoběhu, ale to lze zjevně snadno eliminovat nastavením nepatrně větších otáček tohoto režimu.
Pohodlí posádky je skutečně příjemné a ergonomické uspořádání pracoviště řidiče velmi dobré. Ocenění zaslouží variabilita, když lze využít nejen řadu odkládacích schránek, ale po zdvižení sedáku zadní lavice vzhůru je k dispozici druhý nákladový prostor o rozměrech 600 x 1300 x 1100 mm. Nutno však přitom brát v úvahu užitečnou hmotnost vozidla. Upřímně řečeno, testovaný kus měl v dokladech zapsánu užitečnou hmotnost 702 kg, a to je ve třídě terénních pickupů kategorie N1 nevalná hodnota. Zdá se ale, že je to jediné negativum, které jsme (snad ještě absence mezinápravového diferenciálu) na Nissanu Navara našli.
Technické parametry | |
Motor | 2.5 dCi |
Typ | přeplňovaný vznětový |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Rozvod ventilů | DOHC |
Zdvihový objem | 2488 cm3 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | Common Rail |
Největší výkon | 128 kW/4000 min-1 |
Točivý moment | 403 N.m/2000 min-1 |
Převodovka | šestistupňová |
Znak náprav | 4 x 4 |
Brzdy | kotoučové s ABS |
Provozní hmotnost | 1852 kg |
Celková hmotnost | 2805 kg |
Rozvor náprav | 3200 mm |
Rozchod kol P/Z | 1570/1570 mm |
Karoserie | pětimístný pickup |
Vnější rozměry | 5220 x 1850 x 1784 mm |
Vnitřní rozměry korby | 1511 x 1560 x 457 mm |
Výška podlahy | 537 mm |
Světlá výška | 235 mm |
Pneumatiky | Continental 265/65 R 17 |
Objem nádrže paliva | 80 l |
Spotřeba paliva | 9,2 l/100 km |
Největší rychlost | 172 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 12,1 s |
Cena základní | 767 00 Kč včetně DPH |
Autor: Ondřej Horský
Foto: Jiří Křenek