Tesla odkládá dostupný elektromobil. Už zase
Americký lídr segmentu elektrických aut avizoval premiéru dostupného elektromobilu. Představení se ovšem opět odkládá.
Tesla byla dlouhé roky jednou z hvězd automobilového průmyslu. Před ostatními konkurenty měla na poli elektromobility několikaletý náskok, což se projevovalo mimo jiné raketovým růstem odbytu a stoupající křivkou hodnoty akcií Tesly. Ta se na několik let dokonce stala suverénně nejhodnotnější automobilkou, když výrazně přeskočila i mnohem zavedenější soupeře s násobně vyššími prodeji.
Tahle aura už ale pomalu bledne. Jedním z mnoha důvodů je i odkládaní předem ohlášených modelů. Například na pick-up Cybertruck si zájemci museli počkat pět let. Spoustu pozornosti vyvolal i projekt malého a dostupného elektromobilu s cenou okolo 25 tisíc dolarů (asi 550 tisíc korun), který ovšem dostal stopku, když Tesla upřednostnila vývoj autonomního taxi Cybercab. Místo toho měla americká značka představit levnější variantu svého bestselleru v podobě SUV Y. To aktuálně v Česku ve verzi s pohonem zadních kol stojí 1.125.400 Kč.
Ta se měla světu ukázat v první polovině letošního roku. Plánovaná premiéra se ovšem podle agentury Reuters o několik měsíců odsouvá. V případě Tesly to přitom není první odklad. Americká automobilka přitom aktuálně bojuje s propadem poptávky na většině důležitých trhů v Evropě a ve světě na tom není o moc lépe. Dostupnější SUV by klesající trend přitom mohlo zvrátit.

Za zpožděním může stát několik věcí. Jednak komplikovanější a dražší dodávky náhradních dílů ze zahraničí, kterých se bude týkat dodatečné clo, jež v uplynulých týdnech zavedla administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa. Jednak i zaneprázdněnost šéfa Tesly Elona Muska, který svou energii zaměřil na vedení úřadu DOGE, který má za úkol výrazně zvýšit efektivitu americké byrokracie (zatím tedy neúspěšně).
Reuters zmiňuje, že produkce Tesly Y ve verzi „Junior“ by v domovských Spojených státech měla začít koncem tohoto roku (zřejmě během třetího čtvrtletí), v Číně, kde se nejen Tesla musí vypořádávat s levnější a neméně povedenou domácí konkurencí, pak v roce 2026.
Zdroj: Motor1 a Reuters, video: Euro NCAP