Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alfa 147 GTA - úžasné svezení za milion

Ondřej Láník
Diskuze (19)
V pondělí představilo oficiální zastoupení Alfy Romeo v České republice motoristickým novinářům vrchol nejmenší řady Alfy Romeo s přívlastkem GTA!

V pondělí představilo oficiální zastoupení Alfy Romeo v České republice motoristickým novinářům vrchol nejmenší řady Alfy Romeo s přívlastkem GTA a nové diesely 1.9 JTD 16V Multijet (o těch vás budeme informovat ve zvláštním článku). Klikaté cesty v okolí Lán nedaleko Prahy se staly ideálním terénem pro vyzkoušení gétéáčka na běžné silnici. Svezení to bylo velmi strhující a agresivní kabát Alfy 147 GTA, který dobře odpovídá nátuře celé řady GTA, vyzýval všechny přítomné usednout za volant a alespoň na chvíli zapomenout na všední problémy…

GTA - tři písmena, výstižně označující exkluzivní řadu vozů, které ztělesňují ty nejčistší sportovní hodnoty Alfy Romeo byly před časem oživeny, aby připomněly jak dlouhou tradici závodních vítězství, tak špičkovou techniku, díky níž patřily motory a konstrukce těchto automobilů ve své době vždy mezi ty nejmodernější.

Dnes, jen pár měsíců po premiéře vozů 156 GTA a Sportwagon GTA, se do této rodiny exkluzivních automobilů zařazuje i Alfa 147 GTA. Nový vůz jeho tvůrci navrhli tak, aby byl dostatečně praktický při každodenním používání, ale zároveň aby řidiči zprostředkoval dojmy z jízdy jako na závodní trati. Z těchto důvodů si Alfa 147 GTA zachovala původní karoserii, která si vysloužila tolik chvály za stylové a svěží tvary. Designérské úpravy jsou výrazné a podtrhují nesmlouvavý charakter vozu, ale všechno ostatní na autě bylo radikálně změněno. Změny se dotkly například rozšířených blatníků, které dokážou pojmout velká, 17palcová litá kola s pneumatikami 225/45. Pak jsou tady nové přední světlomety s černým pozadím a ty zase dávají přídi ještě výhružnější vizáž. Změny se dotkly i mlhových světel, která se přestěhovala až na samotný kraj spoileru stejně jako ukazatele směru, aby se mohly zvětšit otvory pro chladicí vzduch a mohutnému motoru se lépe dýchalo. Charakteristickou masku chladiče Alfy obklopují další vstupy vzduchu. Mohutný přední i zadní nárazník skvěle zdůrazňují charakter sportovní Alfy. Efektní vzhled potrhují nová kola s pěti obřími kruhy, určená výhradně pro vozy GTA. Zákazníci si však mohou pořídit i obvyklé vícepaprskové ráfky typické pro závodní automobily. Verzi GTA si zákazníci mohou pořídit v deseti barvách včetně zářivé bílé Nuvola s exkluzivním perleťovým efektem.

Nejnápadnější inovací v interiéru je použití zcela nového tříramenného volantu a řadicí páky s hlavicí potaženou pravou kůží v šedé barvě Puma, která je podstatně tmavší než u ostatních provedení Alfy 147. Sportovní pedály používají ve velké míře hliník. Nové je i přístrojové vybavení se speciálními ukazateli (tachometr cejchovaný do 300 km/h) a černými číselníky. Na multifunkčním displeji přibyla možnost zobrazovat teplotu oleje v motoru.

Pohonná jednotka Alfy 147 GTA je stejný šestiválec 3.2 l s 24 ventily, který se montuje do Alfy 156 GTA a Sportwagonu GTA. Jedná se o výkonný šestiválec, jehož základem je dnes již klasický třílitr používaný ve špičkovém modelu 166 a sportovním GTV.

Motor gétéáčka se od svého třílitrového předchůdce liší několika změnami. Tou zásadní je zvýšení výkonu radikálními konstrukčními úpravami. Inženýři Alfy se zaměřili na klikovou hřídel a písty, čímž prodloužili zdvih na 78 milimetrů a zvětšili tak celkový objem válců na 3,2 litru. Tento agregát s 1360 kg těžkou Alfou pěkně cvičí, což dokládá nejvyšší rychlost Alfy 147 GTA 246 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 s.

Jednotka 3.2 V6 24v montovaná do Alfy 147 GTA vyvine největší výkon 184 kW neboli 250 koní při 6200 otáčkách za minutu a točivý moment 300 N.m při 4800 otáčkách za minutu. Tyto hodnoty jasně hovoří o špičkových výkonech vozu, ale zároveň se za nimi skrývá značný točivý moment v nízkých otáčkách. Jestliže jste líní pracovat s řadící pákou, ochudíte se o ohromující zrychlení a s ním související zvukovou kulisu. I bez častého řazení šestistupňové převodovky zrychluje GTA svižně a jízda na vyšší převodové stupně se stává velmi pohodovou, díky velkému točivému momentu. Věřím, že i řidiči, kteří o sobě tvrdí že mají raději klidnější jízdu, by v sobě za volantem 147 GTA velmi rychle objevili sportovního ducha. Přímo řazené ústrojí s šesti stupni bude navíc v září 2003 doplněno alternativně sekvenční převodovkou Selespeed.

Účinek i vzhled sportovních brzd Brembo dává řidiči jistotu kontroly v každé chvíli. Vpředu má GTA vnitřně chlazené kotouče o průměru 305 mm s třmeny Brembo, vzadu jsou jednoduché kotouče o průměru 276 mm. Nechybí ani nejmodernější dostupná elektronika: ABS, EBD, VDC (obdoba ESP), MSR (omezuje brzdný moment motoru při necitlivém podřazení na kluzkém povrchu) a ASR (omezuje prokluz předních kol při prudkém zrychlování).

Alfa Romeo 147 GTA nemá příliš mnoho výkonových konkurentů v této třídě. Jmenujme však například o něco méně výkonné automobily Volkswagen Golf R32 nebo Ford Focus RS, které budou mít nyní velmi obtížnou pozici. Je docela možné, že GTA bude lákat zájemce o automobily zcela jiných tříd. Italská značka již dlouho buduje image automobilů se sportovním srdcem a silným charisma. Tedy dávejte si pozor. Pokud do 147 GTA usednete, projedete se a máte připravených 979.000,- Kč, bude se vám jen obtížně říkat ne.

Ondřej Láník
Diskuze (19)