Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi A3
Audi A3
Audi A3
Audi A3
32
Fotogalerie

TEST Audi A3 1,4 TFSI – Fešné auto se svěžím motorem

Naftová Audi A3 udělala v prvním testu dobrý dojem. S benzinovým turbomotorem je ale mnohem lepší!

Nové Audi A3 jsme už podrobili důkladnému testu s motorem 2,0 TDI, nemohli jsme ale odolat možnosti vyzkoušet i turbobenzín. Pod známým názvem 1,4 TFSI se nabízí zcela nový hliníkový motor. S výkonem 90 kW představuje mírný nadstandard, s cenou od 599.900 Kč druhou nejlevnější verzi nové A3.

Od motoru takových parametrů samozřejmě nelze čekat ostré výkony. Od toho Audi nabízí například 1,8 TFSI/132 kW a chystá verzi S3 s dvoulitrem o výkonu 221 kW, tedy rovných 300 koní. Dnes je ale řeč o benzinovém středu nabídky. Základní parametry zhruba odpovídají atmosférickému dvoulitru, s pomocí přeplňování ale turbomotor získává průběh točivého momentu podobný turbodieselům.

Čtrnáctistovka pracuje naprosto nenuceně už v nejnižších otáčkách. Mezi dvěma a třemi tisíci je plně při síle a stačí i na běžnou akceleraci. Nové TFSI má zase o něco doladěnější spodovou charakteristiku, takže s chutí snáší „dieselový“ způsob jízdy. Ovšem s podstatným rozdílem: projev motoru je kultivovaný a okořeněný zajímavým zvukem.

audi testy nizsistredniaudi testy nizsistredni | acz 

Nová odlehčená konstrukce zpříjemňuje práci s motorem – má rychlé a přesné reakce na sešlápnutí pedálu plynu a do otáček se hrne s chutí. To nahrává dynamičtější jízdě, kde ale verze s 90 kW brzy naráží na limity svých možností. Po překročení čtyř tisíc otáček se pomalu začíná vytrácet elán a poslední tisícovka dostupného spektra – kde leží udávané maximum výkonu – již představuje jenom nevýrazný závěr. Kdo stojí o dravější projev, může sáhnout po 103kW variantě téhož motoru. Ta přidává 50 N.m, Audi si za ni ale nechá dobře zaplatit: v ceníku nacházíme částku vyšší o 39.000 Kč.

I proto má 1,4 TFSI s 90 kW naše nejlepší doporučení. Ve skutečnosti totiž stačí na všechny provozní režimy v rozsahu 0 až 200 km/h. Ústupky jsou minimální, například ve stoupání na dálnici zrychluje bez podřazení jen velmi pozvolna.

Benzinová A3 nezklame ani spotřebou. Oficiálně schválených 5,3 l na 100 km sice dosahuje jenom vzácně, průměry mezi šesti a sedmi litry jsou ale v zimním počasí pravidlem. Pomáhá tomu i síla motoru v nízkých otáčkách spojená s těžkými převody: při 100 km/h točí motor 2200 min-1, ovšem spálí pouze 4,9 l/100 km. Dálniční stotřicítka znamená 2800 min-1 a 7,2 l/100 km. Při vyšším tempu nebo ostřejším šlapání na plyn roste konzumace paliva jen pozvolna, takže 1,4 TFSI nezruinuje ani dravější řidiče.

audi testy nizsistredniaudi testy nizsistredni | acz 

I s tímto motorem Audi dodává víceprvkovou zadní nápravu a ve výbavě Ambition je standardem snížený sportovní podvozek. Základní konfigurace je proto stejná jako u 2,0 TDI, nicméně benzinový se vyznačuje o stupínek měkčím naladěním. Podvozek je stále dost tvrdý, ale snesl by i větší přitvrzení (které nabízí provedení S line).

Souhra tuhé a lehké karoserie s tužším podvozkem znamená přesné vedení vozu a špičkovou ovladatelnost. Tomu pomáhá i dokonale naladěné řízení s elektromechanickým posilovačem – sice bez zpětné vazby, ale reagující precizně na milimetrové pohyby volantu. Na radost z jízdy to sice nestačí, od toho je tu konkurent z Mnichova, ale když jako hlavní kritérium vezmeme čistě ovladatelnost, pak nemá A3 k dokonalosti daleko.

audi testy nizsistredniaudi testy nizsistredni | acz 

Závěr

O kvalitním designu exteriéru, prostorném a přehlednému interiéru, dobrém výhledu z vozu nebo pohodlných sedadlech byla řeč už minule. Pro podrobnosti vás proto odkážeme na předchozí test A3 2,0 TDI. Na závěr tedy jen pár posledních slov k benzinovému motoru a A3 obecně.

S relativně slabým motorem chybu neuděláte. Naopak, na poměry své výkonnostní kategorie je nový 1,4 TFSI perfektní. Na celém autě proto vidím jen tři drobné vady: je třídveřové, nenabízí již zmíněnou radost z jízdy a má sebevědomou cenovou politiku. Ale to si může dovolit, když ve všem ostatním vyniká nad konkurencí.

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Souhlasím s Lukášem, A3 sice není „řidičské“ auto, nicméně nudy za volantem se bát nemusíte. Určitě ne s 1,4 TFSI.
Vzali jsme auto na brzdu a výsledek byl hodně potěšitelný: téměř placatá křivka momentu od nějakých 2.200 do 4.500 otáček a maximum 214 Nm. Nejvyšší výkon jsme naměřili při 5.460 otáčkách, konkrétně 102,5 kW. Z grafu i projevu auta je ale jasné, že tohle není motor lačnící po otáčkách a točit jej výrazněji za pět tisíc nemá smysl. Má zkrátka, možná po vzoru švédských hokejistů, skvěle silné střední pásmo. Běžný řidič to rozhodně ocení.
Jízdní vlastnosti se mi moc líbí. Karoserie se nekroutí (s vlepenými zadními okny do třídveřové karoserie se není čemu divit) a pocitově připomíná spíš nerozlousknutý vlašský ořech. Kola se mají do čeho opřít a proto tahle A3 jezdí znatelně lépe i než třeba pětidveřový Golf sdílející stejnou platformu. Na materiálech ani technice (multilink) se prostě nešetřilo, u Audi vědí, že by to u zákazníků tak lehce neprošlo.

audi testy nizsistredniaudi testy nizsistredni | acz 

První cena vozu525.300 Kč (1,2 TFSI/77 kW Attraction)
První cena vozu s testovanou motorizací559.900 Kč (1,4 TFSI/90 kW Attraction)
Základní cena testovaného vozu603.500 Kč (1,4 TFSI/90 kW Ambition)
Cena testovaného vozu vč. příplatků686.963 Kč (1,4 TFSI/90 kW Ambition)

Plusy

  • Relativně silný, pružný a úsporný motor s příjemným zvukem
  • Ovladatelnost a stabilita v přímém směru i v zatáčkách
  • Kvalita zpracování, interiér promyšlený do nejmenších detailů
  • Potlačení aerodynamického a valivého hluku
  • Vnitřní prostor oproti BMW řady 1
  • Cenově výhodný paket LifeStyle
  • Tvar a objem zavazadlového prostoru
  • Zdířka pro přehrávač CD nezabírá místo na palubní desce

Minusy

  • Vyšší základní cena
  • Ceny některých příplatků
  • Tvrdý podvozek
  • Méně praktická třídveřová karoserie
  • USB jen za příplatek a se speciálním kabelem