Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi A3
Audi A3
Audi A3
Audi A3
32 Fotogalerie

TEST Audi A3 2.0 TFSI quattro – kompaktní pohoda

Originální kombinaci třídveřového hatchbacku, přeplňovaného motoru a pohonu všech kol chce Audi zjevně vymést i ty největší kouty poptávky, byť by tyto kouty měly jen několik tisíc zákazníků po celém světě. Audi ve výbavě S-line...

Originální kombinaci třídveřového hatchbacku, přeplňovaného motoru a pohonu všech kol chce Audi zjevně vymést i ty největší kouty poptávky, byť by tyto kouty měly jen několik tisíc zákazníků po celém světě. Audi ve výbavě S-line s vrcholným dvoulitrem se vystavuje na odiv s cenou téměř dvojnásobnou oproti základnímu modelu a tak jsme na auto už od počátku pohlíželi trochu jako na exota.

Začněme třeba motorem – dvoulitrový čtyřválec s přímým vstřikováním přeplňovaný turbodmychadlem známe z  Octavie RSGolfu GTI, 147 kW výkonu je ale třeba poměřit s 1430 kilogramy pohotovostní hmotnosti a dynamické parametry vozu se náhle stanou relativní. Motor díky možnosti regulace výkonu vstřikovanou dávkou paliva téměř postrádá nepříjemný turboefekt a dobře táhne odspodu, vyžaduje ovšem palivo s hodnotou nejlépe 98 oktanů – jinak si ticha a plynulosti spalování vrstvené směsi řidič příliš neužije. Agregát tak jde ochotně za plynem, ale ve vyšších otáčkách jeho síla zdaleka není taková, jak bychom od sportovně naladěného vozu čekali. Rozsah využitelných otáček je ovšem i tak výjimečný - jsme ovšem přesvědčeni, že vůz by si ve vrcholném provedení zasloužil ještě vyšší výkon – podvozek to zvládne bez problémů.

audi testy nizsistredniaudi testy nizsistredni | aczI když se A3 v tomto provedení honosí přídomkem quattro, technicky správně by zde mělo být napsáno „4x4“ nebo „4Motion“, protože ve voze je místo mezinápravového diferenciálu klasická spojka Haldex, kterou známe ze čtyřkolkových verzí Octavie či Golfu. V praxi to znamená, že zadní náprava se významně připojuje až v okamžiku nepatrného protočení předních kol – v klidovém režimu je dozadu přenášeno jen cca 10% kroutícího momentu. Přestože je toto řešení vhodnější spíš ke zdolávání problémů s adhezí než ke sportovnější jízdě (neřkuli driftům na mokru či sněhu), Audi i při brutálním zacházení sedí jako přibité a jede jako po kolejích. Příplatkové osmnáctipalcové pneumatiky ovládané tříramenným volantem drží stopu za všech okolností a méně zatížená přední náprava je hodně znát při ochotě k vrhání se do zatáček. Jinými slovy, auto jezdí s naprostou jistotou i jako dvoukolka a zásah ESP svědčí o tom, že řidič byl buď nikoli vlastní vinou přiveden do úzkých, nebo to opravdu přehnal.

audi testy nizsistredniaudi testy nizsistredni | aczZvenčí se vůz až na lehce snížený podvozek a nápisy S-line od sériové produkce příliš neliší, šedá metalíza jej kvalifikuje spíše do role nenápadného dravce. Tradičně skvělé je dílenské zpracování, použité materiály a ergonomie na předních velmi pohodlných sedadlech, tradičně méně místa je pro kolena vzadu. Zavazadlový prostor se oproti verzi s pohonem předních kol zmenšil na 281 litrů (přední pohon = 350 l), odpružení příjemně ztvrdlo a zrychlení z 0 na 100 km/h za slušných 7 vteřin je také částečně zásluha připojitelné zadní nápravy.

audi testy nizsistredniaudi testy nizsistredni | aczPohled do ceníku prozradí, že vůz s tímto motorem lze pořídit v poměrně spartánské výbavě Attraction za 793 tisíc korun, v lepší Ambition za 847 tisíc, přičemž za „haldex-quattro“ se připlácí dalších necelých 80 tisíc. Námi testovaná výbava S-Line začíná s tímto motorem a pohonem předních kol na 896 tisících, přičemž je možno si připlatit buď zmíněných necelých 80 tisíc za Haldex nebo 60 tisíc za dvouspojkový automat DSG. Ani vrcholná výbava S-line ale nezahrnuje víc než 17palcová kola a dvoukolky mají za příplatek bohužel i ESP. Pohled na seznam základní a příplatkové výbavy testovaného vozu tak dává za pravdu úvodnímu konstatování o exotičnosti vozu s touto výbavou a motorizací. Jakkoli je to exotičnost rychlá, stabilní a kompaktní.

První cena vozu553.100,- (1.6 75 kW, Attraction)
První cena vozu s testovanou motorizací793.600,- (2.0 TFSI 147 kW, Attraction)
Základní cena testovaného vozu974.900,- (2.0 TFSI 147 kW, S-Line)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.292.529,- (2.0 TFSI 147 kW, S-Line)

Plusy:

  • jízdní vlastnosti
  • dobrý tah TFSI od nízkých otáček
  • kompaktnost vs. design
  • kvalita zpracování

Minusy

  • základní cena a příplatky
  • chybějící výkonová špička motoru
  • místo na zadních sedadlech
  • zmenšený zavazadlový prostor u verze quattro