TEST Audi Q3 2,0 TDI S tronic – Mezi Tiguanem a Q5
Druhým testem Audi Q3 pokračujeme systematicky ve zkoumání nabídky od nejdražšího k těm dostupnějším. Tento krok směrem k nižší ceně není příliš zásadní, testujeme totiž jediné TDI, které má na zádi nápis quattro.
Místo prozatím vrcholného čtyřválce 2,0 TFSI (155 kW) zaujal vpředu napříč uložený turbodiesel TDI se 130 kW a 380 Nm. Také druhé setkání proběhlo ve společnosti S tronicu – tedy automatické sedmistupňové převodovky DSG poslední generace. Z pohledu aktuálních trendů tak před námi stojí optimální kombinace charakterizovaná spojením pojmů 4x4 (či nepravé quattro, chcete-li), TDI, DSG.
suv audi testy |
Kdo od přechodu z TFSI na TDI očekává zhoršení kultury cestování, toho musíme zklamat. Odhlučnění naftového motoru, jeho vibrace ani další průvodní jevy spojené se spalováním za vysokých tlaků neberou tomuto Audi nic z jeho prémiovosti. Síla motoru 2,0 TDI se přibližuje magické hranici 400 Nm až s určitým zpožděním za konkurencí. Maximálních 380 Nm, které Audi slibuje, je však ukryto ve velmi kultivovaném a příjemně dávkovatelném balení.
suv audi testy | Sedmistupňový S tronic zvládá z momentové charakteristiky čtyřválce vydolovat maximum. Jeho rychlé řazení a těsně vedle sebe poskládané rychlostní stupně by umožnily svižnou jízdu i s málo pružným turbodieselem s omezeným pásmem využitelných otáček, jenže motor v tomto Audi je toho pravým opakem. Umí efektivně spolupracovat už kolem 1500 min-1 a bez velkého odříkání a nepříjemných vedlejších efektů točí i 5000 min-1. Slabší výkon převodovky jsme zaznamenali především při popojíždění v kolonách a dobrzďování z vyšších rychlostí, kdy se S tronic nezdráhá podřadit drsněji, než bychom od prémiového automatu čekali.
suv audi testy | Bez kompromisů je naproti tomu zvuková izolace posádky od všech zdrojů jízdního hluku. Na dálnici motor neobtěžuje, ani když máte na tempomatu nastavenou hodnotu daleko za 130 km/h, podvozek dobře pohlcuje nerovnosti jak z oblasti krátkých pravidelných, resp. dálničních, tak z těch větších a hluk od kol samotných také není nijak výrazný. Na dálnici tak nade vše vyniká hluk od zrcátek a A-sloupků, což ale až do 150 km/h nikterak nebrání v poslechu audiosoustavy. Jediným problematickým režimem v oblasti zvukového projevu je kadlání motoru během postávání v kolonách, máte-li deaktivovaných stop-start systém. Ano, na volnoběh je přítomnost turbodieselu dobře slyšitelná a skrze jemné vibrace ve volantu ji budete cítit i dotykem.
Od turbodieselu, byť nadprůměrně silného, se čeká nízká spotřeba a Audi v tomto ohledu nezklame. Standardní test jízdy konstantní rychlostí s tempomatem končí ve 100 km/h odběrem pouhých 5 l/100 km a ve 130 km/h pak 6,3 l/100 km. Dálniční limit zvládá motor na sedmý rychlostní stupeň s 2300 min-1. Dlouhodobý průměr, včetně energeticky náročnějšího městského provozu, končí na hodnotě 8 l/100 km, ale pokud by jízda mimo město tvořila víc než 2/3 používání tohoto Audi, klesne odběr někam k 7 l/100 km.
Příčná zástavba motoru uvolnila v kabině několik centimetrů podélného prostoru a když k tomu připočtete tradičně vertikální usazení cestujících, dostanete příjemně vzdušný a přijatelně prostorný interiér pro čtyři a jejich zavazadla. S nákladem jsou tu dva zádrhely. Nejprve je třeba zavazadla zvednout do úctyhodných 780 mm nad vozovku, kde se nachází práh zavazadelníku. Když jde o něco rozměrnějšího, narazíte na další problém: pevný kryt základního objemu zavazadlového prostoru. Ten se nezvedá spolu s pátými dveřmi, ale je potřeba jej ručně demontovat a uložit mimo vozidlo.
suv audi testy | S trochou nadsázky dostanete v Q3 image většího Audi Q5, ale za podstatně nižší cenu. Když nebudete příliš zkoumat siluetu a speciálně nepříliš působivou vyšší příď, celkem jistě vás dostane světelný design, který Audi umí snad nejlépe ze všech prémiových značek. Diody, světelné trubice, nebo jen uspořádání a použití známých prvků do nových celků dělá z auta, stojícího na známém základě, vizuálně trochu lepší zboží. Za vše jmenujme charakteristická denní světla a jejich opakující se obraz v koncových svítilnách nebo působivé difuzní osvětlení diodami v interiéru.
Světýlka a design ale rozhodně nejsou to jediné, co odlišuje Q3 od výchozího Tiguana. Změnilo se zákaznické cílení i určení auta. Pro Audi mluví podobnost s větším Q5, vybranější materiály než u VW nebo množství užitečné elektroniky. Terénní ambice šly stranou, do popředí se dostaly jízdní vlastnosti na asfaltu. Světlá výška zůstala u kompromisních 170 mm (Tiguan až 200 mm), Audi se naproti tomu snáze ovládá, jeho reakce jsou přímější, náklony karoserie minimální a brzdy poskytují špičkový brzdný výkon. Dostupnější Volkswagen je lepší nejen v terénu, ale i v praktičnosti a velikosti interiéru.
suv audi testy |
Je to trochu překvapivé, ale Volkswagen a Audi si přesto přímo nekonkurují! Přinejmenším, pokud trváte na silném TDI, čtyřkolce a automatu. Tam kde nabídka Tiguanu končí, Q3 teprve začíná. Nejdražší verzi Tiguanu 4Motion 2,0 TDI (125 kW, 320 Nm) pořídíte za tři čtvrtě milionu, převodovku DSG ale v této motorizaci nedostanete ani za příplatek. V tomto světle se 130kW a 380Nm turbodiesel v Audi Q3 s S tronicem (kterému VW v ceníku říká DSG) s cenou 869.900,-Kč jeví jako logické pokračování nabídky VW Group. I když budete chvíli zaškrtávat příplatkové položky v konfigurátoru, zjistíte, že cena dobře vybavené Q3 jen mírně přeroste základní cenovku čtyřválcové Q5 se slabším TDI. Marketing zkrátka u Audi ovládají skvěle…
První cena vozu | 698.500,- Kč (Q3 2,0 TDI 103 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 869.900,- Kč (Q3 2,0 TDI 130 kW quattro) |
Základní cena testovaného vozu | 869.900,- Kč (Q3 2,0 TDI 130 kW quattro) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.107.917,- Kč (Q3 2,0 TDI 130 kW quattro) |
Plusy
- Nízká spotřeba
- Výborné brzdy
- Výkonný a kultivovaný motor
- Možnosti individualizace
- Dobré trakční schopnosti
- Ovladatelnost v běžných situacích
- Kvalita tlumení nerovností
Minusy
- Velmi vysoko umístěný práh zavazadelníku
- Velmi omezená variabilita
- Místy nekomfortní řazení převodovky, zejména v nízkých rychlostech
- Vyšší základní cena
- Příplatky i za mnohé „samozřejmosti“
- Krátká opěradla sedadel
- Omezené možnosti v terénu, světlá výška jen 170 mm